برداشت از منابع جنگلی ممنوع

به گفته معاون اداره کل منابع طبیعی جنوب کرمان، قطع درختان جنگلی، تهیه هیزم، زغال و هم‌چنین قطع بوته ها، درختچه ها در محدوده منابع ملی و توده های جنگلی بدون اخذ مجوز، ممنوع است.

خبرنگار : نجمه سعیدی 

تغییرات اقلیمی یکی از دغدغه های نگران کننده بشر در این برهه زمانی است و زنگ خطر این معضل زیست محیطی، مدت ها است که زده شده است و زمین را تهدید می کند، یکی از راه کارهای کنترل این تغییرات، سعی در حفاظت از جنگل ها است، زیرا جنگل ها در جلوگیری از گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی می توانند به یاری انسان بیایند که در بسیاری از موارد مورد غفلت نیز قرار می گیرند باید در نظر داشته باشیم که از دست رفتن این منابع طبیعی می تواند فاجعه ای برای حیات انسان باشد.

متأسفانه طی ۵۰ سال گذشته وسعت جنگل‌های ایران بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته و امروز به حدود ۱۴ میلیون هکتار رسیده است. طبق تحقیقات اخیر پژوهشگران حدود ۱٫۶ میلیارد نفر در دنیا به طور مستقیم برای تأمین غذا، سرپناه، سوخت و درآمد، وابسته به جنگل ها هستند.

در جنوب استان کرمان نیز سطح قابل توجه ای از جنگل، این ریه سبز زمین وجود دارد که نیاز به توجه ویژه از سوی مردمی دارد که اگر متوجه آن نباشند این ثروت ملی را به راحتی از دست خواهند داد، تاثیرات گسترده جنگل ها و مزایای زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی که دارند دلیلی است بر اینکه در حفاظت از آن سعی بیشتری کنند،یکی از آسیب هایی که به جنگل ها زده می شود، قاچاق چوب است که سازمان های متولی به خصوص اداره منابع طبیعی در کنترل آن نقش به سزایی دارند.

مهندس قادری معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در مورد نحو حفاظت از جنگل ها به کرمان نو گفت: حفاظت و صیانت از جنگل ها و مراتع در تمامی سطح منطقه در راستای قوانین، بخشنامه ها و دستورالعمل های صادره توسط نیروهای منابع طبیعی، فرماندهی یگان حفاظت و پاسگاه های ویژه و با کمک جوامع محلی، انجمن ها، تشکل ها، دوستداران طبیعت، دامداران، ذینفعان و ذیحقان عرصه های مرتعی در قالب قراردادهای حفاظت مشارکتی و همچنین مجریان طرح های مدیریت منابع طبیعی انجام می شود.

قادری یاد آور شد: طبق قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع ماده ، قطع، ریشه کن نمودن و سوزاندن اشجار جنگلی و تهیه چوب و هیزم و زغال و همچنین قطع بوته ها و درختچه ها بیابانی، کویری و کوهستانی در محدوده منابع ملی و توده های جنگلی بدون اخذ مجوز قانونی، ممنوع است.

بیش از 400 هزار هکتار جنگل در جنوب استان

به گفته معاون فنی اداره کل منابع طبیعی جنوب استان، سطح جنگل های جنوب استان بالغ بر 483000 هکتار است و در تمامی شهرستان های تابعه سطوح جنگلی ذخیره گاه های گونه های جنگلی شناسایی و موجود است و گونه های جنگلی در 2 ناحیه رویشی ایرانی -تورانی و خلیجی-عمانی در سطح منطقه پراکنده هستند بنابراین مراقبت و حفاظت از آنها در قالب صیانت از جنگل های جنوب استان در کل منطقه انجام می شود.

قادری تاکید کرد: قطع تمامی درختان و درختچه های جنگلی واقع در محدوده منابع ملی و طبیعی که شامل بیشه های طبیعی، اراضی جنگلی یا توده های جنگلی اند و حتی در محدوده باغات و اراضی زراعی که به صورت طبیعی و خودرو روئیده اند ممنوع است.

وی در مورد مجوزهای برداشت از درختان در جنوب استان گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه و توسعه سطوح بیابانی فقط و فقط در محدوده مستثنیات و مالکیت قانونی اشخاص مجوزهای موردی حمل چوب گونه های دست کاشت نظیراکالیپتوس و شاه گز که توسط افراد و متقاضی در محدوده های مورد نظر ،مستثنیات اشخاص در سنوات گذشته در قالب بادشکن بیولوژیک اطراف مزارع و تأمین چوب غرس شده مطابق شروط و معیارهایی نظیر دیرزیستی گونه، پیر و فرسوده بودن گونه ها، تشخیص ایجاد مزاحمت برای مدارس، منازل مسکونی، خطوط انتقال برق، مزارع کشاورزی، تاسیسات ، کشت نهال جایگزین ،پس از بررسی و بازدیدهای میدانی توسط ادارات شهرستان و اداره کل، مجوز حمل صادر می گردد.

قادری در پاسخ به این سوال که اخیرا محموله قاچاق سوختی در جنوب استان ضبط شده است، گفت: اگر هم توقیف و ضبطی صورت پذیرفته در حوزه گونه های دست کاشت که در محدوده مستثنیات و مالکیت قانونی اشخاص بوده که به دلیل عدم هماهنگی و بدون مجوز حمل صورت پذیرفته است بنابراین محموله در زمره محصولات قاچاق محسوب می گردد. ولی در محدوده منابع ملی و طبیعی هیچ گونه قطع اشجار و قاچاقی صورت نپذیرفته است.در حال حاضر با توجه به شرایط منطقه صیانت و حفاظت از گونه های جنگلی و مرتعی در کل منطقه به صورت جدی و با استفاده از تمامی ظرفیت ها و پتانسیل ها و داشته های موجود انجام می شود و حتی در رویشگاه های جنگلی و مرتعی گونه های ذخیره گاهی به دلیل حساسیت بالا شناسایی و در قالب محدوده های مشخص و از طریق روزنامه های محلی و کثیرالانتشار آگهی و قرق اعلام می گردند تا هیچگونه دخل و تصرفی در آنها انجام نشود.

قادری در پایان یاد آور شد:مجازات قاچاق چوب درختان و درختچه های جنگلی و بوته های مرتعی مطابق ماده 48 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور است. مرتکبین قاچاق؛ طبق قانون مذکور، قانون مجازات اسلامی و قانون تعزیرات حکومتی علاوه بر ضبط عین محموله اکتشافی به نفع دولت به پرداخت جزای نقدی و مجازات های دیگر محکوم خواهند گردید.

اجرای طرح جنگلانه در جنوب استان کرمان

پیش از این، ودر راستای حفظ و احیا جنگل ها، طرح جنگلانه به منظور احیا جنگل ها و مراتع با کاشت بیش از ۱۵۰ کیلوگرم بذر و ۲۰ هزار اصله نهال گیاهان بومی در سطح بیش از ۳۰۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی جنوب کرمان نیزاجرا شد.

جنگلانه، طرح ملی، مشارکتی، خودجوش و مردمی است که با توجه به خشکیدگی و تخریب رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی کشور و در پی اقدامات مخرب انسانی، صنعتی، چرای دام، سرشاخه زنی، تغییر اقلیم و خشکسالی ایجاد شده است.

بر طبق گزارش منابع طبیعی جنوب اصلی ترین هدفی که این طرح دنبال می‌کند نهادینه کردن فرهنگ درختکاری، جلوگیری از قطع درختان و تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست است و در جنوب کرمان نیز در هفت شهرستان جنوبی این طرح اجرا می شود تا مردم منطقه، تعامل با طبیعت و استفاده از طبیعت با حداقل خسارت را بیاموزند و در طی ۵ سال برگزاری طرح ملی جنگلانه در جنوب کرمان عمدتا از گونه‌های کٌنار، کهور، بادام کوهی استفاده شده است.

سوختن بیش از پانصد هکتار از جنگل ها و مراتع به دست گردشگران

متاسفانه در بسیاری از مواقع بی توجهی به این ثروت ملی خسارت های زیادی به بار می آورد به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در شش ماهه نخست امسال ۵۷۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع درجه یک استان در مناطق ییلاقی و کوهستانی به دلیل برافروختن آتش توسط گردشگران از بین رفته است. و این زنگ خطری است برای اینکه جلوی هدر رفتن این دارایی طبیعی گرفته شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=40553
1 نظر
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.