دستگاه سنجش آلودگی هوا در بم خراب است


خرید قطعه سنجش آلودگی معطل وزارت صمت

در روزی که شرق استان کرمان بار دیگر درگیر آلودگی هوا بود، رییس اداره حفاظت محیط زیست بم از خرابی دستگاه سنجش آلودگی هوای این شهرستان از اوایل اسفند سال گذشته خبر داد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بم از خرابی دستگاه سنجش آلودگی هوای این شهرستان از اوایل اسفند سال گذشته خبر داد.
جواد اماندادی روز یکشنبه در گفتگوی تلفنی به خبرنگار «کرمان نو» گفت: دستگاه سنجش آلودگی هوا در بم سال۹۸ خریداری شده و شرکت طرف قرارداد به مدت دوسال وظیفه نگهداری و سرویس دهی این دستگاه را برعهده داشته است .
او بیان کرد: به دلیل اینکه مدت قرارداد ۲ ساله بوده اواخر بهمن سال گذشته قرارداد به پایان رسید و باید محیط زیست کرمان تامین اعتبار برای سرویس دهی دستگاه انجام می‌داد.
به گفته او اعتبار لازم توسط دستگاه های ذیربط به محیط زیست به تازگی ابلاغ شده است ‌و به دلیل اینکه قطعه مصرفی بوده باید قطعه لازم خریداری شود .
رییس محیط زیست بم خاطر نشان کرد: ادارات دولتی برای خرید هر وسیله‌ای باید در سامانه ستاد ایران ثبت سفارش انجام دهند تا وسیله مورد نیاز خود را به نازلترین قیمت خریداری کنند .
اماندادی با اشاره به خرید در سامانه ستاد ایران توضیح داد: ادارات دولتی فقط اجناس داخلی را باید از طریق این سامانه خریداری کنند و با توجه به اینکه دستگاه سنجش هوا ایتالیایی است باید منتظر شویم که وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت اعلام کند که این دستگاه‌ها مشابه داخلی ندارد تا بتوانیم خرید انجام دهیم .
به گفته او شهرهایی که دستگاه پایش هوا ندارند در زمان آلودگی هوا می توانند براساس گزارش علوم پزشکی و محیط زیست که براساس دید افقی نظر می‌دهد تصمیم گیری نماید.
اماندادی می گوید ذرات معلق در هوا (mp2.5 وmp10) جزو پارامترهای فعال شاخص آلایندگی هوا در بم است و دیگر پارامترها مانند گازهای دی اکسیدکربن، مونوکسیدکربن و اکسیدهای ازت غیر فعال هستند.
رییس محیط زیست بم می‌گوید برای فعال شدن دیگر پارامترها باید اعتبارات لازم توسط مسئولین شهرستانی در نظر گرفته شود .
به گزارش کرمان‌نو شهرستان بم در سال گذشته تنها ۱۵۰ روز هوای قابل قبول داشته است .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=89046
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.