شکار تصویر پلنگ برای اولین بار در منطقه شکار ممنوع نودرهنگ کرمان

برای اولین مرتبه در منطقه شکار ممنوع نودرهنگ کرمان توسط دوربین تله‌ای صدا و تصویر یک پلنگ ضبط شد.

به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان کرمان در پی گزارش‌های مردمی مبنی بر مشاهده پلنگ در منطقه نودرهنگ، بررسی‌های میدانی توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان زرند کرمان انجام شد و طی این بررسی‌ها نسبت به تعبیه دوربین تله‌ای در مسیرهای احتمالی اقدام بعمل آمد که خوشبختانه موفق به ثبت تصاویری از این گونه ارزشمند شدند.

لازم به ذکر است که پلنگ ایرانی به لحاظ فیزیکی بزرگترین یا یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» آی‌یوسی‌ان قرار دارد. اندازه‌ها و رنگ پوشش بدن در مناطق مختلف در گستره پراکنش پلنگ در ایران، تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارند ولی عموما طول بدن آن‌ها بین ۱۱۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر و طول دم نیز از ۶۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر متغیر است. ارتفاع بدن این گونه بین ۴۵ تا ۷۰ سانتیمتر و وزن آن‌ها در حدود ۳۵ تا ۹۰ کیلوگرم است. دارای جثه‌ی بزرگ، بدنی عضلانی و قابل انعطاف، سری پهن، دست و پایی کوتاه و پنجه‌های قوی است. سطح بدن پوشیده از موهای نرم و کوتاهی به رنگ کرم نخودی است که در قسمت‌های زیرین بدن کم‌رنگ‌تر می‌شود.

شمار پلنگ‌های ایرانی بالغ در سراسر کشورهای محل زیست آن کمتر از ۸۷۱ تا ۱۲۹۰ قلاده برآورد می‌شود. ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاورمیانه است و جمعیت مناسب پلنگ در این کشور امکان بقای گروه‌های کوچک این حیوان در قفقاز، شرق ترکیه و احتمالاً ترکمنستان را از راه مهاجرت‌های بین‌مرزی افزایش می‌دهد. با این حال تراکم جمعیتی پلنگ در ایران بسیار پایین است و ۰٫۰۶ تا ۰٫۱ قلاده در هر ۱۰۰ کیلومترمربع برآورد می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=45511
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.