عنبرآباد ماهی تیلاپیا تکثیر می کند

به گفته مدیر کل حفاظت از محیط زیست، به دلیل وجود رودخانه دائمی در استان، پرورش ماهی تیلاپیا در کرمان ممنوع است.

خبرنگار: نجمه سعیدی 

ماهی تیلاپیا متعلق به‌گونه‌ی خاصی از ماهی‌های آب‌های شیرین است و از اعضای خانواده «سیکلیدماهیان» به‌شمار می‌رود. با وجود اینکه گونه‌ی آزاد تیلاپیا، بومی کشورهای آفریقایی است، بااین‌حال درتمام مناطق دنیا شناخته شده است و درحال حاضر در ۱۳۵ کشور پرورش داده می‌شود.

تیلا‌پیا یک ماهی پرورشی بسیار ایده‌آل است، زیرا به مراقبت زیاد نیاز ندارد، سریع رشد می‌کند و رژیم‌غذایی آن از سبزیجات ارزان‌قیمت تأمین می‌شود. همین ویژگی‌های تیلا‌پیا سبب شده است، این محصول غذایی کاملا مقرون‌به‌صرفه باشد، به‌طوری‌که می‌تواند به‌راحتی با سایر غذاهای دریایی رقابت کند.

فواید و مضرات ماهی تیلاپیا تاحد زیادی وابسته به محل پرورش آن است. چین بزرگترین پرورش‌دهنده‌ی ماهی تیلاپیا در دنیاست. این کشور سالانه ۱٫۶ میلیون تن ماهی تیلاپیا تولید می‌کند.

همین ارزان بودن قیمت، می تواند دلیل کافی ای برای محبوبیت این ماهی باشد درشرایطی که وضعیت اقتصادی خانواده ها هر روز بدتر می شود و نگرانی کمبود های مختلف غذایی در مرحله هشدار رسیده است و در این شرایطی که ماهی مدت ها است از سفره غذایی خیلی از اعضای خانواده‌ها حذف شده است.

وجود ماهی‌ای که تفاوت قیمت بسیار چشم گیری با بقیه آبزیان دارد، غنیمت می شود. تیلاپیا ماهی است که در مورد پرورش آن در استان کرمان اخبار متفاوتی وجود دارد. جدیدا اخباری از دریافت مجوز در مورد این ماهی در جنوب استان منتشر شده است.

محمود آیین، مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اعلام این خبر که شیلات جنوب استان امتیاز تکثیر ماهی تیلا پیا را گرفته است به کرمان نو گفت:فعلا چهار استان سمنان ، یزد ، قم و خراسان جنوبی مجوز پرورش این ماهی را دارند، ولی ما اکنون مجوز تکثیر این ماهی را گرفته ایم ولی به دنبال اخد مجوز پرورش این ماهی نیز هستیم.

به گفته آیین این مجوز تکثیر توسط محیط زیست تایید شده است.

مدیر شیلات جنوب با بیان اینکه قرار است این پروژه را به بخش خصوصی واگذار کنند گفت: براساس اینکه این طرح توسط چه کسی و چگونه انجام شود، ظرفیت اجرا مشخص می شود.در طرح قبلی اجرا شده که مربوط به ماهیان آب گرم بود تقریبا با یک میلیون و پونصد تا 2 میلیون قطعه ماهی، کار شروع شد.

آیین در مورد مشکلاتی که پرورش این ماهی ایجاد می کند، گفت: مشکلات این ماهی فقط در بحث تکثیرش است زیرا زیاد زاد و ولد می کند باید در جای مخصوصی باشد و فقط این مشکل در آب های آزاد ایجاد می شود، در جنوب استان که این موارد وجود ندارد. در همان نقاط هم اگر این ماهی اقیم شود این مشکل پیش نمی آید.

مدیر شیلات جنوب در مورد جزییات فعالیتی که در مورد ماهی تیلاپیا قرار است در جنوب استان انجام شود، گفت: ما از ماهی‌ها تخم می گیریم، تخم که تبدیل به بچه ماهی شد، وقتی بچه ماهی ها 2 یا 3 گرم شدند به 4 استان دیگر که مجوز پرورش دارند، فرستاده می شوند.

آیین یادآوری کرد: این طرح تا پایان سال شروع می شود و اکنون هم ماهی های والد را آورده ایم.

پرورش ماهی تیلاپیا در استان کرمان ممنوع است

شاکری مدیر کل حفاظت محیط زیست کرمان در مورد مجوزی که شیلات جنوب در بحث ماهی تیلاپیا گرفته است به کرمان نو گفت: شیلات جنوب تنها مجوز تولید بچه ماهی را گرفته است و برای پرورش باید بچه ماهی های تولید شده را به استان های هدف برای پرورش بفرستند و در استان کرمان مجوز پرورش این ماهی صادر نشده است.

شاکری در ادامه یادآور شد: حتی در بحث تکثیر نمی توانیم بگوییم که تکثیر ماهی مولد را انجام می دهند زیرا این بچه ماهی ها نر هستند و قابلیت تولید مثل ندارند وتنها به عنوان ماهی اولیه برای پرورش استفاده می شوند.

شاکری دلیل اینکه در استان کرمان مجوز پرورش ماهی تیلاپیا صادر نمی شود گفت: استان کرمان رودخانه های دائمی دارد اگر این ماهی وارد رودخانه دائمی استان شوند به دلیل اینکه گونه مهاجم هستند بقیه گونه های بومی را از بین می برند.حساسیت سازمان محیط زیست هم به همین دلیل است.مثلا استانی مثل یزد یا خراسان جنوبی رودخانه دائمی ندارند و این خطر وجود ندارد ولی استان کرمان که هلیل رود دارد.

مرجان شاکری یادآور شد: این ماهی با همه جور آبی سازگاراست و بازدهی اقتصادی خوبی هم دارد به همین دلیل در بحث سرمایه گذاری مورد استقبال قرار می گیرد.اما از لحاظ غذایی آن چنان ارزشی ندارد.

شاکری تاکید کرد تنها یک مزرعه در عنبرآباد آن هم به درخواست شیلات کشوری مجوز تولید بچه های را گرفته اند و پرورش این ماهی در کل استان هم چنان ممنوع است و در جنوب استان هم به دلیل وجود رودخانه هلیل رود بدون شک پرورش این ماهی ممنوع است.

ماهی تیلاپیا ارزش غذایی کافی دارد

سازمان محیط زیست پس از حضور عیسی کلانتری در رأس آن،‌ به‌شدت حامی تولید ماهی تیلاپیا در داخل کشورمان شده است تا جایی که کلانتری پیش از این در اظهارنظری قابل تأمل گفته بود: “آیا شیلات احمق است و نمی‌فهمد که در رابطه با تیلاپیا نظر مثبتی را داده است .

برخی افراد می‌گویند تیلاپیا ارزش غذایی ندارد که باید پاسخ داد که تیلاپیا دارای ارزش غذایی لازم است؛ آیا این ماهی با ماهی سفید هیچ تفاوتی دارد؟ از نظر ما تولید تیلاپیا منعی ندارد(!)”.

به گفته یک کارشناس شیلات، تحقيقات ماهي تيلاپيا 10سال است که در کشور در حال انجام است و با نتايج اين تحقيقات، بخش خصوصي سرمايه گذاري کرده است.

ماهي تيلاپيا گونه اي سريع الرشد است و تاکنون گوشت فيله آن از خارج کشور وارد ميشد با تولید این ماهی، مي توان جلوي خروج ارز در کشور را گرفت و ضمن ايجاد اشتغال از آب شور منطقه نيز بهره برد.حرف و حدیث های زیادی در مورد این ماهی وجود دارد، که هیچ کدام از آنها قاطعانه تایید یا رد نشده اند، این ماهی با استقبال خوبی از طرف فروشندگان و خریداران مواجه شده ست.

براساس برخی نظرات این ماهی برخلاف سایر گونه‌های آبزی خاصیت چندانی برای سلامتی ندارد و علاوه برآن ورودش به محیط زیستِ ایران منشاء گرفتاری‌های جدی شده است.

حتی گروهی تشدید بیماری‌های آسم، قلبی و آلرژی، داشتن ارزش غذایی در حد غذا‌های ناسالمی مانند فسد فود و آلاینده بودن آب شرب را از جمله تهدیداتی می دانند که با استمرار حضور تیلاپیا در ایران برای جامعه و محیط زیست به وجود می آید.حتی طیبه سیاوشی، نماینده مجلس به تازگی برای ممنوعیت پرورش ماهی تیلاپیا، آستین بالازده و از سازمان محیط زیست خواسته است تا مجوز‌های مربوط به پرورش این آبزی غیر بومی را هرچه زودتر لغو کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=41214
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.