فروچاله‌ها جنوب کرمان را تهدید می‌کند

مهران عسکرپور در این باره افزود: خشکسالی موجب پایین رفتن آب سفره‌های زیرزمینی و ایجاد شکاف‌ و فروچاله‌هایی در برخی نقاط کشور شده است.
به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: فروچاله‌ها همچون بیماری خاموشی در بدن انسان، یک‌باره عود کرده و فرد را زمین‌گیر می‌کند، این بحران محیط‌ زیست هم ‌اکنون مولود رعایت نکردن حقابه‌ها در طول 30 سال گذشته است.
عسکرپور تصریح کرد: در جنوب کرمان و دشت جیرفت آب‌های زیرزمینی به‌ صورت سفره‌ای بین 2 لایه محکم از گل رس حرکت می‌کنند و در دشت جیرفت و حاشیه هلیل رود مثل رودخانه‌ در سطح زمین جریان دارند و یک لایه شن و ماسه با ارتفاع سه متر که در بین 2 لایه محکم از گل پوشیده شده سفره‌های تحت فشار را تشکیل می‌دهند که منبع تامین آب آن‌ها از ارتفاعات شمال جیرفت و کوه‌های رابر، بافت وجبالبارز است.
وی ادامه داد: سفره‌های آب زیرزمینی در منطقه جیرفت و عنبرآباد دارای تنوع و در اعماق مختلف زمین قرار دارند و فرو چاله‌ها متعلق به سفره‌های ابتدایی در 6 تا 15 متری از عمق زمین اتفاق می‌افتند چون در گذشته تحت فشار آب بودند.
این کارشناس اظهار داشت: زمانی که رودخانه هلیل در جریان بود این سفره‌ها هم عرض کف هلیل بودند و از آن تغذیه می‌کردند اما حفر چاه‌های بی‌رویه و قطع شدن آب هلیل باعث خالی شدن لایه میانی و ایجاد یک خلاء در این لایه شد.
عسکرپور ادامه داد: در صورت تکان خوردن این لایه‌ها در اثر زلزله یا بارندگی، این شکستگی در عمق وسطح زمین اینقدر ادامه داده می‌شود تا به یک لایه محکم از قطر زمین برخورد کند و مانع از پیش روی شکاف شود.
وی اضافه کرد: در شهرستان‌های جنوبی از جمله عنبرآباد، طول این فروچاله‌ها در بعضی نقاط به 25 کیلومتر هم رسیده و این مشکل در آینده بسیار خطرناک است.
عسکر پور بیان کرد: اگر در یک منطقه، این فروچاله به مناطق مسکونی ورود کند باعث ترک ‌خوردگی و نابودی کامل منازل می‌شود.
وی افزود: جاری کردن رودخانه هلیل‌رود در یک بازه زمانی 45 روزه می‌تواند باعث تغذیه سفره‌های سطحی و پر کردن خلاء موجود در لایه زمین و جلوگیری از فرونشست شود.
مدیران سد جیرفت چندی قبل برای پاسخگویی به وضعیت حقابه هلیل رود، در میزگرد ایرنا شرکت کرده و توضیحات لازم را ارائه کردند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=24979
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.