محیط‌ زیست روی دود مس سرچشمه

رییس سازمان محیط زیست امروز گفت که مس سرچشمه سال‌هاست که ترکیبات سولفوری تولید می‌کند و تا کیلومترها دورتر، دام‌ها جنین مرده به دنیا می‌آورند. پیش‌ازاین نیز مدیرکل محیط زیست استان کرمان هم گفته بود که آلودگی زیست‌محیطی این کارخانه بیش از ۳۳ برابر حد مجاز بوده است.

موضوع آلاینده بودن مس سرچشمه بارها از سوی مسوولان استانی مطرح‌شده بود اما هنوز اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفته است.

دی‌ماه سال گذشته بود که مدیرکل محیط زیست استان کرمان گفت که به دنبال آلودگی که مجتمع مس سرچشمه داشت و از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده بود، آلودگی این کارخانه هنوز به قوت خودش باقی است.

اما در بهمن‌ماه بود که رضا جزینی زاده به «کرمان نو» گفت که در خصوص آلودگی کارخانجات مس سرچشمه به دستگاه‌های قضایی شکایت کردیم اما متاسفانه برای این آلودگی که برای همه ملموس است، دستگاه قضا نظرات کارشناسی ما را نگرفته و در دادگاه بدوی حکم برائت صادرشده است. بعد از اعتراض پرونده به دادگاه تجدیدنظر فرستاده شد اما بر اساس اخبار غیررسمی در دادگاه تجدیدنظر رای دادگاه بدوی تایید شده است.

او در ادامه گفته بود :با این وضع، عملا دست اداره کل محیط زیست کرمان از مقابله با آلایندگی کارخانه مس سرچشمه خالی مانده. اینجا

چندی پیش رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم به مهر گفته بود که نگرانی‌ها در خصوص آلایندگی زیست‌محیطی باید در یک برنامه زمان‌بندی‌شده رفع شود که منطقی‌ترین راه در این مسیر راه‌اندازی کارخانه اسید و تبدیل So۲  به اسیدسولفوریک است که سرمایه‌گذاری در این راستا باید ادامه یابد و عملیاتی شود.

محمدرضا پور ابراهیمی در ادامه با اشاره به تغییرات مدیریتی در مجموعه مس و ابراز امیدواری در خصوص تحول در زمینه‌های مختلف، گفت که مسلما با توجه به پتانسیل‌های موجود امکان افزایش تولید در این مجموعه وجود دارد که باید با مدیریت بهینه و مناسب به این هدف‌گذاری دست پیدا کنیم.

خردادماه سال جاری هم مدیرکل محیط زیست استان کرمان به مهر گفته بود که خوشبختانه تعاملات طی ماه‌های اخیر افزایش‌یافته است، شرکت مس برای کاهش آلودگی‌ها تعهداتی دارد که این تعهدات باید انجام شود و در ماه‌های اخیر کارهای مناسبی در حال روی دادن است.

جزینی زاده از رصد و پایش دائمی اداره کل محیط زیست در خصوص آلودگی‌های صنعتی خبر داده و گفته بود که استانداردهای زیست‌محیطی در این مجموعه باید رعایت شود برخی از تعهدات انجام‌شده است و امیدواریم این روند ادامه یابد تا به‌مرورزمان از آلودگی‌ها کاسته شود.

اما بیشتر از سه ماه از این اظهارات نمی‌گذرد که نگرانی در خصوص آلاینده بودن مس سرچشمه از سوی رییس سازمان محیط زیست کشور اعلام‌شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19685
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.