نیمی از عرصه‌های جنگلی استان آلوده به آفت هستند

شمال استان کرمان یک میلیون هکتار عرصه جنگلی دارد که قریب به 500هزار هکتار آن آلوده به آفت‌ هستند. این درحالی است که تاکنون تنها 150هزار هکتار آن آفت‌زدایی شده است.

کرمان‌نو/ مرضیه قاضی زاده:

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان در نشست خبری که ظهر امروز تشکیل شد در این باره توضیح داد:« سوسک چوب خار بادام‌ها و تنه ‌ها را از بین برده و تاکنون 500 هزار هکتار از اراضی جنگلی درگیر آفات این چنینی شده‌اند.»

به گفته مهدی رجبی زاده تاکنون 150 هزار هکتاراز این اراضی طرح مقابله با آفت انجام شده است.

کل نیروی حفاظتیمان 65 نفراست

رجبی مهمترین مشکل این اداره را کمبود نیرو دانست. او در این باره توضیح داد:« 13.5 میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی شمال استان تنها با 65نیرو حفاظت می‌شود.»

کسری نیروی این اداره در بهترین حالت 300 نیروی حفاظتی مجرب و متخصص است. با این کسری نیرو، سهم حفاظت برای هر نیرو قریب به 150هزار می شود.

143 آتش سوزی در 11 ماه

منطقه گسترده ای که مطمعنا حفاظت از آن از پس یک نفر بر نمی اید. حال آنکه تنها در 11 ماه گذشته 143 مورد حریق داشتیم. کل محدوده شامل 1066 هکتارمی‌شود، محدوده ای که حالا اثری از آن نیست.

رجبی راهکار حفاظت از مناطق را تنها با مشارکت مردم میسر می‌داند. او گام‌های منابع طبیعی در این عرصه را این گونه توضیح می‌دهد:« تاکنون حدود 50 گروه مردمی اطفا حریق با 700 نفر در استان تشکیل شده است.»

یک پهباد برای کل استان

تنها کمبود نیروی حفاظت نیست که این اداره کل از آن رنج می‌برد، موضوع بعدی نداشتن امکانات و تجهیزات است. به طوری که در استانی به این حجم از وسعت تنها یک پهباد وجود دارد. رجبی در این باره، گفت: «امسال یک پهباد برای حفاظت حریداری کردهیم اما ما برای هر شهرستان یک پهباد نیاز داریم. »

افزایش قیمت زمین تصرفات را افزایش داد

این نشست خبری که در هفته منابع طبیعی تشکیل شد به تشریح اقدامات انجام شده در این اداره پرداخت.

به گفته مدیر کل این اداره تا به امروز 261 پرونده تصرف اراضی تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده‌اند.

او علت عمده آمار تصرف را افزایش قیمت زمین می‌داند. مسئله‌ای که در نهایت منجر به زمین خواری و تصرف اراضی دولتی شده است.

72درصد اراضی ملی سند تک برگ دارند

رجبی همچنین درتشریح پیشرفت طرح کاداستر اراضی ملی، گفت:«تقریبا 9.5 میلیون هکتار معادل 72 درصد از اراضی استان سند تک برگ گرفته است.» او مدعی است که استان کرمان در سنددار کردن اراضی ملی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

طرح آبخیزداری در 13درصد اراضی

به گفته او در سه سال گذشته 180 میلیارد تومان در عرصه‌های استان صرف آبحیزداری شده است. بودجه ای که حاصلش 9هزار سازه آبخیزداری است. معادل 13درصد از عرصه‌های شمال استان کرمان.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان مدعی است که با اجرای این طرح ها 470میلیون متر مکعب روان آب کنترل شده و بیلان منفی دشت‌ها کاهش یافته است.

رجبی می گوید:« با اجرای این طرح 177میلیون متر مکعب در سال زراعی به سفره‌های آب زیر زمین اضافه کردیم.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=65922
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.