مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان خبر داد؛


طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در استان کرمان

علیرضا ابوالحسنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران باهدف کاهش گازهای گلخانه‌ای، جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و سرزمین و در راستای انجام تعهدات بین‌المللی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

به گزارش کرمان‌نو، بر اساس تعهدات بین‌المللی، هر کشوری به همان اندازه که کربن تولید می‌کند باید ترسیب یا جذب کربن داشته باشد و یکی از بهترین راهکارها برای این منظور، درختکاری است.

بر اساس این طرح قرار است تا پایان سال ۲۰۳۰ هزار میلیارد درخت تولید و کاشته شود که سهم کشور ما یک میلیارد به مدت چهار سال است و از این تعداد سهم استان کرمان ۲۲ میلیون اصله درخت است.

ابوالحسنی با اشاره به تشکیل کنوانسیون‌های متعدد محیط زیستی در پی تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی از جمله کنوانسیون تغییر اقلیم، کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی و کنوانسیون تنوع زیستی در دنیا، تصریح کرد: این کنوانسیون‌ها تصمیم گرفته‌اند تا سال ۲۰۳۰ میزان تولید کربن و گازهای گلخانه‌ای را به صفر برسانند و ازاین‌رو کاشت یک تریلیون درخت تا سال ۲۰۳۰ هدف‌گذاری شده است.

او ادامه داد: بسیاری از کشورها در راستای تعهدات بین‌المللی در بخش درختکاری فعال شده‌اند به‌طوری‌که چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کربن، کاشت ۷۰ میلیارد اصله درخت در سرزمین خود را هدف‌گذاری کرده و تاکنون ۵۰ میلیارد آن را کاشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان اضافه کرد: همسایگان ایران مانند ترکیه ۴.۵ میلیارد اصله درخت در قالب کمپین “تنفس برای آینده” کاشته و قصد دارد ۶.۵ میلیارد اصله درخت دیگر را تا سال ۲۰۳۰ بکارد.

او افزود: پاکستان کاشت ۱۰ میلیارد اصله درخت را تا سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی کرده و افغانستان در حال کاشت یک میلیارد اصله درخت است.

ابوالحسنی گفت: ایران با داشتن صنایع پرکربن بر اساس آمار سال ۲۰۲۰ رتبه هفتم تولیدکننده کربن و رتبه ۴۲ تا ۴۵ ترسیب کربن را دارد و فاصله این دو باید کم شود.

ابوالحسنی بیان داشت سهم استان کرمان در اجرای این طرح جهادی و مردمی تولید سالانه پنج میلیون پانصد هزار اصله نهال در نهالستان‌های اداره کل منابع طبیعی کرمان شامل نهالستان‌های جاده جوپار، دهبکری، بم و همچنین کمک نهالستان‌های بخش خصوصی صنایع و مردم است.

SAVE ۲۰۲۳۱۱۰۲ ۱۰۲۵۵۶

SAVE ۲۰۲۳۱۱۰۲ ۱۰۲۶۱۴

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=110512
3 نظرات
  1. محمد می گوید

    👍👌🌹🌹

  2. ایرانی می گوید

    لطفا کاشت درخت اصولی انجام شود در شهرستان سیرجان 16 سال پیش طرح کاشت تعداد بسیار زیادی اوکالیپتوس اجرا شد. الان طرح از ریشه خشک کردن تمام آنها در حال اجرا است!!!

  3. نیما می گوید

    اول فکر آب استان رو میکردن اینجا تابستان برای شرب آب نداره چه برسه به ….

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.