ورود مدعی العموم به موضوع تامین آب آشامیدنی سالم در جیرفت و عنبرآباد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان ضمن اعلام ورود مدعی‌العموم به موضوع تأمین آب آشامیدنی شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد گفت: تخصیص اعتبار برای تأمین آب سالم از سد جیرفت مطرح و دنبال شده است.

به گزارش «کرمان نو» به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور  “دادخدا سالاری” در این رابطه گفت: در پی گزارش واصله از سازمان اطلاعات سپاه مبنی بر ترک فعل برخی از مدیران در موضوع تامین آب آشامیدنی سالم در شهرستان های جیرفت و عنبرآباد، موضوع به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته و پنج نفر از مدیران استانی و شهرستانی آب و فاضلاب احضار شدند.

 

او افزود: در گزارش سازمان اطلاعات سپاه به موضوعات ترک فعل مدیران آب و فاضلاب و نیز وجود فلزات سنگین در آب این مناطق اشاره شده که رسیدگی تخصصی به این موارد در معاونت حقوق عامه دادسرای کرمان دنبال و مدیران مقصر در این رخداد، احضار شدند.

پیش از این نیز خبرهایی مبنی بر وجود میزان فلز آرسنیک در آب آشامیدنی برخی از نقاط جنوب کرمان به گوش می‌رسید. برخی محققان معتقدند این فلز می‌تواند مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورد و کمترین آن ابتلا به سرطان است.

در نشست ستاد بحران جنوب استان که در خردادماه سال 97 با حضور لطیفی معاون بازسازی و بازتوانی مدیریت بحران کشور برگزار شده بود، اعلام شد که آب آشامیدنی ۴روستا در قلعه‌گنج، ۳۹روستا در رودبار جنوب، ۳۵روستا در عنبرآباد،۱۰روستا در کهنوج و ۶۱ روستا در جیرفت کیفیت مطلوبی ندارند.

وجود فلزات سنگین در آب صدمات جبران‌ناپذیری را به مغز وارد می‌کند.آرسنیک یکی از عناصر سمی برای انسان است که سازمان بهداشت جهانی سرطان زا بودن آن‌را تایید کرده است.

در آب آشامیدنی نیز ممکن است آرسنیک یافت شود بنابراین بهتر است آب مورد تصفیه نهایی قرار گیرد. حذف آرسنیک از آب امری سخت و هزینه‌بردار است. می‌توان از روش‌های اکسیداسیون، انعقاد، جذب بارش، تبادل یونی و تکنیک‌های غشاء جهت حذف آرسنیک بهره برد .

تخصیص اعتبار برای تامین آب آشامیدنی سالم از سد جیرفت

سالاری با اشاره به اینکه براساس پیگیری های تخصصی دستگاه قضایی تخصیص اعتبار برای تامین آب آشامیدنی سالم از سد جیرفت مطرح و دنبال شده، تصریح کرد: در کوتاه مدت نیز سالم سازی مخازن و تصفیه خانه های آب این دو شهرستان مورد تاکید و نظارت دستگاه قضایی قرار گرفته است.

دادستان کرمان با بیان اینکه برخورد با هرگونه ترک فعل مدیران از اولویت های مورد نظر قوه قضاییه به شمار می رود، عنوان کرد: در راستای تامین آب سالم آشامیدنی در شهرستان های جیرفت و عنبرآباد، احدی از قضات با دستور مستقیم دادستان کرمان مسئول پیگیری و نظارت دقیق بر موضوع شده است.

او تاکید کرد: بنا بر دستورات اکید ریاست قوه قضاییه از این پس ترک فعل مدیران در انجام مسئولیت های قانونی خود به صورت ویژه تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=62212
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.