یقه هفت‌های در حال انقراض| پیدایش خرس سیاه آسیایی در منوجان

با پیدا شدن رد پا و نمایه های به جا مانده از یک قلاده خرس سیاه آسیایی در شهرستان منوجان حضور خرس سیاه یقه هفت در این منطقه به‌طور قطع تایید شد.

IMG 20200128 WA0013به گزارش منصور پورسینا رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان کرمان آثار و نمایه های خرس سیاه آسیایی در منطقه نودژ شهرستان منوجان مشاهده شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در این خصوص گفت: گونه خرس سیاه آسیایی یک زیر گونه دارد که به گونه بلوچی خرس سیاه معروف بوده و در معرض انقراض است.

مرجان شاکری افزود: گونه بلوچی خرس سیاه آسیایی تنها در بخشی از نواحی پاکستان و ایران دیده شده است.

وی ادامه داد: خرس سیاه بلوچی در استان های کرمان، سیستان بلوچستان و هرمزگان مشاهده شده اما در حقیقت اطلاعات ما درباره عادات و رفتار و جمعیت این حیوان و زیستگاه ها آن به همراه نقشه پراکنش آن زیاد نیست.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان عنوان کرد: در طی سال های اخیر تحقیقاتی خوبی در خصوص این حیوان انجام شده است که خوشبختانه بر اساس گزارشات واصله از زیستگاه های این گونه در استان می توان گفت که جمعیت این گونه در حال افزایش است.

او معتقد است که آموزش و فرهنگ سازی جوامع محلی و همکاری آنها با اداره کل حفاظت محیط زیست استان و همچنین تعریف برخی زیستگاه های اصلی این حیوان به عنوان مناطق تحت مدیریت در حوزه جنوب استان، نقش بسزایی در افزایش جمعیت خرس سیاه بلوچی یا خرس سیاه یقه هفت داشته است.

وی گفت: در منطقه نودژ گزارشاتی از حضور خرس وجود داشته اما در هفته گذشته این موضوع با مشاهده آثار و نمایه های آن توسط محیط بانان منطقه قطعیت پیدا کرد.

شاکری حفاظت موثر تر از حیات وحش به خصوص حفاظت از گونه های در معرض خطر را مستلزم تخصیص اعتبار در راستای آموزش و فرهنگ سازی جوامع محلی، افزایش حفاظت فیزیکی زیستگاههای حیات وحش و در برخی موارد پرداخت خسارت به زیان دیدگان عنوان کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=41868
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.