۱۵ هکتار از عرصه های منابع طبیعی رفسنجان دچار آتش سوزی شده است

رئیس اداره منابع طبیعی  و آبخیزداری شهرستان رفسنجان از سوختن ۱۵ هکتار از عرصه های منابع طبیعی این شهرستان در آتش طی ابتدای سال گذشته تاکنون خبر داد.

جلال حسن شاهی افزود: در اخبار و رسانه ها می بینیم که شرایط آتش سوزی در کشور به نحوی است که به مساله امنیتی تبدیل می‌شود و مثل هزاران موضوع دیگر است که بی تفاوت از کنار آن رد می شویم و نسبت به آن بی اهمیت هستیم.

وی افزود: این مسائل کوچک می تواند زمینه ساز خطرات و بحران های بزرگ در سطح کشور باشد لذا نباید نسبت به این موضوع مهم بی تفاوت باشیم.

حسن شاهی بیان کرد: طبق قانون ۴۵ حفاظت و بهره برداری آتش زدن مزارع و باغات داخل و مجاور جنگل بدون اجازه  و نظارت مأمور جنگل‌بانی ممنوع است و در صورتی که مشخص شود این امر بر اثر سهل انگاری و بی مبالاتی شکل گرفته و خسارت به بارآمده است جریمه آن از ۲ ماه تا یک سال حبس تعزیری برای متهم نوشته خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس قانون ماده ۴۷ هم هر کس در جنگل باعث آتش سوزی عمدی شود از ۳ سال تا  ۱۰  سال محکوم خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی  و آبخیزداری شهرستان رفسنجان تصریح کرد: سال گذشته ۷ مورد آتش سوزی در سطح شهرستان داشتیم که ۹۵ درصد این آتش سوزی ها توسط گردشگران رخ داده است و ۱۳ هکتار از عرصه های منابع طبیعی در سال گذشته نابود شدند و پوشش گیاهی، خاک و موجودات زنده مناطق از بین رفتند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از ابتدای سال جاری تا کنون هم در راویز ( باغ کشاورزی ) و منطقه مانی از توابع سرچشمه ۲.۵ هکتار عرصه منابع طبیعی طعمه حریق شد که بر اثر سهل انگاری گردشگران بوده است.

حسن شاهی تأکید کرد: بخشداران باید دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها رو شهرها را آگاه سازند و آن ها را الزام کنند تا تدابیری جهت جلوگیری و پیشگیری از آتش سوزی در مناطق بیندیشند تا تا مناطق متضرر نشوند.

وی گفت: تابستان است و هوا گرم و مردم به تفریح می روند لذا مردم همکاری کنند تا این فصل را با کمترین خسارت و آتش سوزی به پایان برسانیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=50701
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.