خطر معدن بیخ گوش قنات مروان

شاکری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در مورد معدن سرب و روی قنات مروان گفت : این معدن از سازمان صمت مجوز دارد اما این امکان وجود دارد که فعالیت معدن، تاثیرات مخرب زیست محیطی بر منطقه برجا بگذارد.

خبرنگار: نجمه سعیدی | جدال محیط زیست و معادن، جدالی که استان کرمان به شدت درگیر آن است ، استانی لبریز از معدن ، معادنی که بعضا می توانند بیشتر از آن که مفید باشند، آسیب زننده شوند، معادنی که با شعار توسعه و اشتغال زایی شروع به فعالیت می کنند.

اما در کنار وعده هایی که می دهند گاهی تاثیرات مخربشان به برمودای فراموشی سپرده می شود و شاید دلیل این بی توجهی را بتوان در این موضوع جستجو کرد که هنوز در ایران و بالطبع استان کرمان، مسوولان به محیط زیست به عنوان یک سرمایه نگاه نمی کنند.

سرمایه ای که باید حفظ شود و در بسیاری از مواقع از دست دادن و خسارت به آن غیر قابل جبران خواهد بود. وقتی هوایی آلوده شود، یا سفره‌ های آب‌ زیرزمینی دچار آلودگی و آسیب شوند، آن زمان حیات انسان ها و حیات وحش و پوشش گیاهی است که به خطر می افتد.

البته ممکن است سال ها بعد، این تاثیر مخرب را به بروز دهند.علاوه بر توسعه معادن و صنایع وابسته به آن، استان کرمان ، نیازمند مطالعات زیست محیطی فراوانی است که در کنار توسعه، این بازی معادن و محیط زیست را به بازی، برد، برد تبدیل کند.

کرمان نو با توجه به دغدغه های محیط زیستی ای که دارد، این بار از معدن سرب و روی قنات مروان میگوید، معدنی که فعالیت مجدد آن اخیرا نگرانی های محیط زیستی فراوانی برای اهالی منطقه به وجود آورده است .

ویدیویی به دفتر روزنامه ارسال شد که نشان میداد معدن سرب و روی قنات مروان که فعالیت آن، دو سه سالی به دلیل ملاحظات محیط زیستی متوقف شده بود، دوباره شروع به کار کرده است.

کلیپی که غباری را در منطقه نشان می داد که به گفته شاهد ماجرا، در اثر خام برداری این معدن به وجود آمده است، اهالی این منطقه نگران هستند، نگران از آلودگی آب، هوا و خاکی که پیشتر هم کارشناسان در مورد فعالیت این معدن هشدارش را داده بودند، سال های گذشته، تحقیقات زیادی در مورد فرضیه آلوده شدن آب این منطقه مورد بررسی قرار گرفت ، حتی فرضیه آلوده شدن دام هایی که از منابع آبی این منطقه استفاده می کنند هم مطرح بودالبته هیچ کدام از این فرضیه‌ها قویا رد و یا تایید نشدند.

صرفه اقتصادی بلای جان محیط‌زیست

شاکری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در مورد این معدن به کرمان نو گفت: این معدن مجوز دارد و وزارت صمت به آن مجوز داده است، بر اساس مقرراتی که در آن سال، جاری بوده است، صمت می توانسته، خودش راسا، مجوز را صادر کند.

وی ادامه داد: یک موضوعی که در معادن وجود دارد، صرفه های اقتصادی است و معادن سرب و روی هم به دلیل اینکه یک فلز گران بها محسوب می شوند ، واحد های فرآوری فراوانی، متقاضی آنها هستند.

شاکری ادامه داد: در مورد قنات مروان ،مطلع هستم که این معدن سرب و روی، اثرات زیست محیطی دارد. اما کلا همه ی معادن اثرات زیست محیطی دارند، حتی اگر میخی هم به زمین بکوبیم تاثیر زیست محیطی دارد، برداشت معادن دقیقا مثل جراحی بدن است،حتی اگر یک غده اضافه از داخل بدن برداریم وقتی بخیه اش می زنیم آن اثر همیشه روی بدن باقی می ماند. اثرات معادن هم دقیقا به همین شکل است و بر طبیعت و محیط زیست باقی می ماند.

مرجان شاکری تاکید کرد: 40 درصد معادن سطح کشور در استان کرمان هستند و این موضوع استان را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از معادن با حفر گودال‌ها، آب‌های زیرزمینی را درگیر می‌کنند و تا کیلومترها می توانند تاثیر خود را بر محیط و آب های زیر زمینی بگذارند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست در پایان گفت: برای این معدن، اگر نیاز باشد محیط زیست برای بررسی اقدام می کند و همچنین در صورت لزوم بازدیدهای میدانی هم انجام خواهیم داد.

عضو شورای شهر بافت: این معدن هم آب و هم هوا را آلوده می‌کند

مهراد امینی زاده عضو شورای شهر بافت و نماینده استان کرمان در شورای عالی استان ها هم در مورد این معدن به کرمان نو گفت: بهره برداری از این معدن سه سال پیش شروع شد که ما در آن زمان یک سری رایزنی ها و مکاتبات انجام دادیم و همچنین کمپین مردمی برای مخالفت با فعالیت این معدن ایجاد شد و فعالیت متوقف شد.

وی ادامه داد: اخیرا چند روزی است که مجددا فعالیت این معدن شروع شده است و البته چیزی هم جز خام فروشی و خام برداری نیست ، این فعالیت قطعا به آب های زیر زمینی آسیب می رساند، در همان سه سال پیش، هم ما از کارشناسان زمین شناس خواستیم که اظهار نظر کنند که این موضوع را آن موقع هم تایید کردند، اکنون هم پیگیر این موضوع هستیم که دوباره کمپین مردمی راه بیندازیم.

امینی زاده گفت: بسیاری از اهالی منطقه می گویند بابت غباری که در هوا ایجاد شده دچار مشکل تنفسی هم شده اند. فعالیت این منطقه هم بر هوا و هم بر آب و هم بر گیاهان و شادابی درختان و میوه ها تاثیر می گذارد و اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد آسیب های فراوانی را متحمل می شویم.

به گفته این عضو شورای شهر بافت این معدن آنچنان بازخورد اقتصادی هم برای منطقه نداشته و زیان آن چشمگیر تر است.

مهراد امینی زاده اعلام کرد: من شخصا موافق معادن هستم، استان ما بهشت معادن است و باید از آن استفاده کنیم اما نباید سلامتی مردم و موجودات زنده را به خطر بیندازیم .در پایین دست قنات مروان ، 10 و 12 روستا از این حوزه آبرسانی مستقیم می شوند و اگر آب آلوده شود همه درگیر خواهند شد.

امینی زاده گفت: پیگیر هستیم که دوباره کارشناسان به موضوع ورود کننند و نظرشان را بدهند اکنون که ماشین آلات معدنی در حال رفت و آمد هستند کمترین آسیب مشهود ، شکستن شاخه های درختان هنگامی است که این ماشین آلات از کوچه‌های منطقه می گذرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=58030
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.