باغ هرندی در آینده نزدیک نگین شهر کرمان خواهد شد

“فریدون فعالی” در اولین گفت‌وگوی خود در سمت سرپرستی میراث فرهنگی استاندرباره برنامه های میراث فرهنگی استان کرمان در دوره جدید مدیریتی، از تلاش برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان سخن به میان آورد و به خبرنگار ایسنای منطقه کویر گفت: استان کرمان ظرفیت تبدیل شدن به یکی از مقاصد گردشگری در کشور را دارد.
وی در ادامه از تخصصی شدن صنعت گردشگری در جهان سخن گفت و اظهار کرد: با توجه به اینکه هر استان براساس ظرفیت‌های خود در یکی از حوزه‌های گردشگری در حال برنامه‌ریزی است ما نیز در استان کرمان نیز باید نحوه فعالیتمان در حوزه گردشگری را مشخص و در جهت رونق و توسعه این صنعت برنامه مدونی را داشته باشیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر استان های تهران، فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و اصفهان بیشترین سهم را در گردشگری سلامت به خود اختصاص داده اند اظهار کرد: باید از توان و ظرفیت بالای امکانات و تجهیزات پزشکی استان کرمان برای جذب گردشگران سلامت و به دنبال آن رونق مراکز اقامتی استفاده کنیم زیرا ورود هر گردشگر در حوزه سلامت 7 تا 10 هزار دلار درآمد کسب می شود و این بیشترین میزان کسب درآمد در بخش های مختلف صنعت گردشگری است
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بر لزوم شناسایی ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان تاکید کرد و افزود: ضمن شناسایی ظرفیت‌های گردشگری بایستی بازار هدف نیز مشخص شود که در حال بررسی ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان هستیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی‌های عملیاتی در راستای توسعه این صنعت پول ساز در دنیا، داشته باشیم.
افزایش ساعات کار موزه های استان کرمان
وی ظرفیت گردشگری کشاورزی استان کرمان را مطلوب دانست و بیان کرد: ظرفیت‌های گردشگری در استان کرمان زیاد است که باید توانمندسازی شوند و از حالت بالقوه به حالت بالفعل تبدیل شوند.
فعالی جاذبه‌های تاریخی را استان کرمان فوق‌العاده دانست و تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های موجود به بهترین نحو استفاده شود. متاسفانه ما از ظرفیت‌های گردشگری به خوبی بهره نمی‌جویم، که باید برای این مهم برنامه‌ریزی کرد، به‌طورمثال بهترین مرمت‌ها را در ارگ راین انجام داده‌ایم اما از این ظرفیت استفاده بهینه را نکرده ایم.
وی از تدوین برنامه‌های خود در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در راستای رونق صنعت گردشگری استان کرمان خبر داد و عنوان کرد: باید برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها براساس مطالعات کارشناسی باشد که نیاز به همکاری همه بخش‌ها از جمله؛ فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و … است و معتقدیم در این میان دانشگاه های استان می توانند در حوزه مطالعات کمک شایانی به ما کنند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با بیان این مطلب که باید به این همه ظرفیت گردشگری استان مباهات کرد، ادامه داد: باید بخش‌های مختلف گردشگری استان ساماندهی شوند، به‌طورمثال موزه‌های کرمان بایستی ساماندهی شوند و افزایش ساعات کار و ساماندهی موزه‌های استان در دستور کار بوده و به دنبال آن نیز ظرفیت جدید پس از ساماندهی ظرفیت‌های موجود، ایجاد خواهد شد.
راه‌اندازی انجمن جامعه بوم‌گردان استان در آینده نزدیک
وی با اشاره به مصوبه احداث 500 هتل 4 و 5 ستاره در سطح کشور و سهم استان کرمان از این طرح گفت: نیازسنجی استان کرمان برای استفاده از این سهمیه انجام شده که اکنون در حال طی مراحل پایانی است.
فعالی خانه‌های بوم‌گردی را جزء ظرفیت‌های جدید در کشور دانست و در ادامه از وجود 364 خانه بوم‌گردی در استان کرمان خبر داد و اظهار کرد: هدف از ایجاد خانه‌های بوم گردی این است که مردم زندگی در یک روستا را تجربه و در کنار آن آداب و رسوم مناطق با این روش زنده نگه داشته می‌شود.
وی از عدم وجود انجمن جامعه بوم‌گردان در استان کرمان انتقاد کرد و افزود: به دنبال راه‌اندازی این انجمن در استان هستیم و نظارت‌ها بر این خانه بوم‌گردها الزامی است. کیفیت برای ما مهمتر از کمیت است اما بوم‌گردی یک ظرفیت خوب برای این استان است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با بیان این مطلب که گردشگری در بسیاری از کشورها محور توسعه است، تصریح کرد: داشته‌های ایران از کشورهای همچون مالزی، سنگاپور و … غنی‌تر و باارزش‌تر است.
وی بیان کرد: در اسناد بالادستی یکی از چهار محور توسعه استان کرمان، گردشگری است و در طرح جامع گردشگری استان کرمان سیاست‌ها و راهبردها مشخص می‌شود که باید تدوین این طرح جامع سریعتر به‌اتمام برسد، زیرا بدون راهبرد و سیاست نمی‌توان برنامه عملیاتی تدوین کرد.
فعالی بر لزوم توجه به زیرساخت‌های گردشگری تاکید کرد و افزود: یکی از این زیرساخت‌های گردشگری حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی است که در همین راستا نیز باید برنامه های مدون داشت و از کارهای مقطعی اجتناب کرد.
قیمت دلار و فرصت‌سازی جذب گردشگر
وی عنوان کرد: با توجه به قیمت دلار، گردشگری برای خارجی‌ها در ایران ارزان است و اکنون شاهد استقبال خارجی‌ها در حوزه گردشگری سلامت، زیارت و فرهنگی هستیم که متاسفانه استان کرمان برنامه‌ مدونی برای جذب این گردشگران ندارد و سهم استان نسبت به برخی استان‌ها در جذب این گردشگران ناچیز است.
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت ارز، بسیاری از هموطنانمان که در گذشته سفرهای خارج از کشور می‌رفتند دیگر توان سفر به خارج از کشور ندارند و به دنبال مقصد جدید گردشگری در داخل کشور هستند که می‌توان با اقدامات مناسب استان کرمان را یکی از مقاصد گردشگری داخلی معرفی کرد.
وی با بیان این مطلب که باید بازار جدید گردشگری برای گردشگران تعریف شود، اضافه کرد: برای معرفی استان کرمان نیاز به تبلیغات و برنامه داریم که این موضوع نیز در دستور کار دوره جدید میراث فرهنگی استان کرمان قرار خواهد گرفت.
فعالی با اعتقاد براینکه باید بهترین کارها با بهترین افراد انجام ‌شود، تصریح کرد: بهترین خدمات، بهترین‌ها را جذب می‌کند و از این طریق می‌توانیم صنعت گردشگری رونق پیدا می‌کند لذا به دنبال همکاری با افراد حرفه‌ای هستیم.
باغ هرندی نگین شهر کرمان خواهد شد
وی از نقش رسانه‌ها در جذب گردشگر سخن گفت و در ادامه با اشاره به حمایت‌های میراث فرهنگی برای احیا و نگهداری بناهای تاریخی که در تملک میراث فرهنگی نیستند و در ادامه از نامناسب بودن وضعیت باغ هرندی انتقاد کرد و افزود: منابع خوبی امسال روی احیا باغ هرندی خواهیم گذاشت و قول می‌دهیم که باغ هرندی در وسط شهر کرمان همانند یک نگین بدرخشد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان ادامه داد: با باغ هرندی همان اقدامات و کارهایی که با آرامگاه سعدی در شیراز کردیم را خواهیم نمود تا این باغ را به عنوان یکی از مقاصد بازدید گردشگران داخلی و خارجی در شهر کرمان کنیم.
من را مدیر احمدی‌نژادی به کرمانی‌ها معرفی کردند
وی با انتقاد از برخی رفتار رسانه‌ها اظهار کرد: وقتی که بنده را به عنوان سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان معرفی کردند، برخی‌ رسانه های استان بنده را اینگونه معرفی کردند که این فرد پروژه ناموفق سعدی را اجرا کرده است اما باید بررسی کنید که با اجرای پروژه سعدی چه اتفاقی در آن منطقه از شهر شیراز افتاده است.
فعالی بیان کرد: وقتی وارد کرمان شدم برخی‌ها اینگونه معرفیم کردند، مدیر احمدی‌نژادی است و پروژه طرح توسعه سعدی کار کرده است که این پروژه مورد نقد فعالان حوزه میراث فرهنگی می‌باشد در حالی که این نقد غیرمنصفانه است. ما در شرایط کنونی نیازمند همدلی هستیم و اصلاح طلبی و اصول گرایی دردی از مردم دوا نمی کند و قطعا از تخریب یکدیگر چیزی حاصل استان کرمان نخواهد شد.
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=31207
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.