حذف الحاقات اضافه شده به قلعه دختر

سید هادی احمدی روئینی که چند روز گذشته برای بررسی وضعیت محوطه‌های تاریخی به کرمان سفر کرده بود، به ایسنا گفت: در مورد تکیه‌ی احداث شده در عرصه‌ی قلعه دختر و عرصه و حریم محوطه‌ی تاریخی قلعه دختر و قلعه اردشیر نیز بررسی‌هایی انجام شده است، آن تکیه اصلا اصالت تاریخی ندارد.

او با اشاره به وجود تکیه‌های تاریخی زیادی که در کرمان وجود دارند، ادامه داد: در حال حاضر مشغول بررسی در این زمینه هستیم اما به نظر می‌رسد انگیزه‌ای جز انگیزه‌های مذهبی پشت این داستان است، امیدوارم ایجاد این تکیه چیز دیگری نباشد و صرفا ایجاد یک تکیه و شور حسینی باشد، هر چند با وجود برگزاری مراسم‌هایی در این مکان، اما برخی مردم محلی به کارشناسان میراث فرهنگی گفته‌اند که وقتی به عنوان عزادار امام حسین (ع) می‌خواهند داخل بروند، اجازه‌ی ورود به آن‌ها نداده‌اند.

وی با تاکید دوباره بر این‌که ایجاد این تکیه مورد تائید میراث فرهنگی نیست، افزود: ایجاد تکیه قطعا در هر مکانی ممنوعیت ندارد و چیز بدی نیست، اما بهتر است هر کس قصد انجام این کار را دارد از جیب خود استفاده کنند و در زمین شخصی خود این کار را انجام دهد، اکنون نیز دنبال بررسی هدف از ایجاد این تکیه هستیم.

احمدی با اشاره به این‌که طرح ساماندهی حریم قلعه دختر و قعه اردشیر کرمان توسط میراث فرهنگی در دست تهیه است، گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان با تامین مالی این پروژه با کمک اداره کل مسکن و شهرسازی استان کرمان، ساماندهی عرصه و حریم این دو قلعه در کرمان را نیز در دستور کار دارد.

وی ادامه داد: در عرصه و حریم قلعه دختر و قلعه اردشیر، ترکیبی از سکونت‌گاه‌های غیررسمی ایجاد شده‌اند، افرادی که بدون سند زمین‌ها را تصرف کرده‌اند، افرادی نیز با سندهایی ساکن این مناطق شده‌اند و برخی افراد نیز در حریم قلعه سکونت کرده‌اند در برخی نقاط نیز اقداماتی توسط شهرداری در حال انجام است که مناسب آن مکان نیست.

مدیر اداره کل حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با تاکید بر این‌که همه‌ی آن محوطه به یک طرح جامع نیاز دارد و همه باید موظف شوند تا آن طرح را اجرائی کنند، گفت: مدیریت شهری و میراث فرهنگی همگی باید برای اجرائی شدن آن طرح هر اقدامی که نیاز است را انجام دهند، در گذشته این مکان به حال خود رها شده و هر کس هر کاری که توانسته آن‌جا انجام داده است.

او همچنین تاکید کرد: در مورد تکیه ایجاد شده در حریم قلعه دختر، با هیچ نهاد دولتی وارد چالش نمی‌شویم، چون انجام این کار صرفا شخصی بوده و هیچ نهادی طرف حساب میراث فرهنگی نیست، با این وجود امیدواریم دست‌کم نیت ایجاد کنندگان آن تکیه خیر باشد.

احمدی همچنین در مورد نصب پرچم‌هایی روی بدنه‌ی قلعه دختر افزود: با نصب این پرچم‌ها در همان زمان به میراث فرهنگی اعلام کردیم آن موضوع رفع شود که انجام شد، چون در عرصه تاریخی این کار را انجام داده بودند و براساس قوانین، انجام این کار در هر عرصه تاریخی ممنوع است.

قلعه های بی حریم / ساخت تکیه در حریم اقلاع

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20007
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.