سفالینه‌های قبل از اسلام در محوطه تاریخی برج خنامان رفسنجان کشف شد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان در خصوص حواشی روزهای اخیر در رابطه محوطه تاریخی تپه برج رییس آباد خنامان توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، حسن حسینی اظهار کرد: منطقه خنامان، نام مجموعه ای از روستاهایی است که در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر رفسنجان واقع شده، از نظر تقسیمات کشوری خنامان دهستانی از توابع بخش مرکزی شهرستان رفسنجان محسوب میشود. آب و هوای این منطقه متاثر از اقلیم کوهپایه ای و نیمه کوهستانی نسبت به شهر و روستاهای دشت سردتر و در تابستان ها معتدل تر است.

وی افزود: منطقه خنامان یکی از قدیمی ترین سکونت گاه های شناخته شده بشر در استان کرمان است که به اذعان باستان شناسان قدمت آن به هزاره های قبل از میلاد برمی گردد.

حسینی ادامه داد: علاوه بر شواهد فرهنگی که موید این ادعاست، یکی از اولین کاوش های باستان شناسی به سال ۱۹۰۰ میلادی در این منطقه توسط سرپرسی سایکس و دو باستان شناس انگلیسی دیگر صورت گرفته است و در نتیجه آن تعدادی اشیا باستانی کشف، به موزه بریتانیا منتقل شده و در حال حاضر در آنجا نگهداری می شوند.

وی بیان کرد: البته جزئیات دقیقی از نتایج این کاوش و مطالعه اشیاء مکشوفه در دسترس نیست و بعد از این کاوش ها، در طول ۱۲۰ سال گذشته نیز متاسفانه پژوهش دیگری صورت نگرفته است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان در ادامه توضیح داد: فردی با تخطی از ضوابط اعلام شده با ادعای مالکیت اقدام به تسطیح قسمتی از محوطه تاریخی تپه برج رییس آباد خنامان رفسنجان برای ساخت و ساز جدید کرده است که پس از اطلاع مردمی و به درخواست میراث فرهنگی با مداخله نیروی انتظامی کار وی متوقف شد و موضوع  از طریق مراجع ذی ربط در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: در قسمتی از تخریب صورت گرفته،  حفره ای به داخل یک تونل تاریخی ایجاد شده بود که بررسی شواهد معماری و سفالینه های موجود در این تونل قدمت دوران تاریخی (قبل از اسلام) را تایید می کند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان تاکید کرد: پس از این اتفاق با همکاری پاسگاه انتظامی خنامان و یگان حفاظت میراث فرهنگی  و دهیاری رییس آباد محوطه مذکور تحت پایش قرار گرفته و پس از بررسی های باستان شناسان اداره کل، در راستای حفاظت بیشتر مسیر دسترسی به تونل تاریخی مسدود شد تا در آینده با تمهید مقدمات لازم مطالعات دقیق تری انجام پذیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=70696
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.