عضو هیئت مدیره مرکز قنات‌های کرمان:


قنات‌های استان کرمان مورد غفلت قرار گرفته‌اند

کارشناس آب‌های زیر زمینی و قنات‌های کرمان گفت: قنات‌های استان مورد غفلت قرار گرفته به همین دلیل از اداره کل میراث فرهنگی تقاضا داریم تا هر چه سریع‌تر این میراث ارزشمند استان را به ثبت ملی برساند و از آسیب صنعت به آن‌ها جلوگیری کند.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، محمد برشان در رابطه با شرح وضعیت قنات‌های استان کرمان بیان کرد: در حال حاضر هزار و ۹۳۵ قنات در استان کرمان وجود دارد اما نمی‌توان گفت از همه آن‌ها بهره برداری مفید می‌شود زیرا بسیاری از آن‌ها به دلیل عدم بارندگی تغذیه نشده و خشک شدند. استان کرمان دچار خشکسالی اقلیمی است و این مسئله به شدت بر قنات‌ها تأثیر گذاشته است.

برشان در ادامه با اشاره به سه قنات استان کرمان که به ثبت جهانی رسیده‌اند، اظهار کرد: سه قنات گوهرریز جوپار،  قاسم‌آباد و اکبرآباد بروات بم قنات‌هایی هستند که به ثبت جهانی رسیده‌اند و درحال حاضر آب‌دهی بسیار خوبی دارند که در مصارف کشاورزی استفاده می‌شوند.

کارشناس و پژوهشگر آب در رابطه با صنعت گردشگری قنات‌ها عنوان کرد: این قنات‌ها علاوه بر استفاده کشاورزی به عنوان یک جاذبه توریستی نیز محسوب می‌شدند اما پس از شیوع ویروس کرونا که صنعت گردشگری با افت شدیدی مواجه شد این قناتها نیز از این قائله جدا نبودند.

برشان در رابطه با مرکز قنات‌های استان کرمان که چند ماه پیش افتتاح شد، نیز توضیح داد: فعالیت‌های این مرکز در راستای موارد فرهنگی و ارتقای گردشگری قنات‌های استان است؛ در کل این مرکز جهت ساماندهی وضعیت قنات‌ها در استان راه‌اندازی شده که البته هنوز فعالیت‌های رسمی خود را آغاز نکرده‌ است.

عضو هیئت مدیره مرکز قنات‌های کرمان در رابطه با امکان احیای قنات‌های خشک شده در استان تصریح کرد: احیای قنات‌ها با توجه به سفتی خاک آن‌ها و بسیاری عوامل دیگر کاری پرهزینه است؛ همچنین بسیاری از نهاد ها مانند جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و غیره در این کار تصمیم گیرنده هستند.

برشان اضافه کرد: احیای این قنات‌ها علاوه بر هزینه مالی بالا، خطرات زیادی برای جان انسان نیز دارد؛ همچنین برای اموری که برای حفر قنات‌ها نیاز است، افراد هیچ آموزشی برای این کار ندیده‌اند بنابراین با توجه به این موارد توصیه ما این است که در حال حاضر در این راستا کاری انجام شود و قنات‌های موجود حفظ شود.

وی با تأکید براینکه قنات‌ها سرمایه بزرگ استان و شناسنامه تاریخی آن هستند توضیح داد: در استان پنج دبیرخانه ثبت قناتی راه اندازی کردیم تا با کمک ارگان‌های دیگر قنات‌های واجد شرایط استان را به ثبت ملی برسانیم تا از آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری شود.

برشان تصریح کرد: قنات‌های استان بسیار مورد غفلت قرار گرفته به همین جهت از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تقاضا داریم تا هر چه سریع‌تر این میراث ارزشمند استان را به ثبت ملی برساند تا از آسیب صنعت به آن‌ها جلوگیری شود.

کارشناس آب‌های زیرزمینی و قنات‌های کرمان اضافه کرد: حفر چاه‌های عمیق در کنار قنات‌ها نباید اتفاق می‌افتاد؛ در حال حاضر نیز با خطر ضربه‌ای که کارخانه‌های صنعتی نزدیک به قنات‌ها به آن‌ها وارد می‌کنند مواجه هستیم و دلیل عجله ما برای ثبت ملی آن‌ها همین است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=81058
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.