مراسم عزاداری و زنجیر‌زنی بم ثبت ملی می‌شود

فرماندار بم گفت: به زودی مراسم عزاداری و زنجیر‌زنی بم ثبت ملی می‌شود و بعد از آن برای ثبت جهانی آن اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

محمد برزنگ‌ گفت: طی دیداری که به همراه حجت‌الاسلام غضنفرآبادی، نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی داشتیم، قرار شد بعد از طی مراحل لازم مراسم‌ ملی، مذهبی عزاداری تاسوعا و عاشورای بم‌ به زودی ثبت ملی شود و بعد از آن برای ثبت جهانی آن اقدامات لازم صورت گیرد . 

او با اشاره به اینکه مراسم عزاداری باشکوه و عاشقانه مردم شهر دارالصابرین بم برای سرور سالار شهیدان ابا‌عبد‌الحسین ( ع) ریشه در تاریخ کهن بم دارد و حسینیه ارگ تاریخی و کهن بم گواه آن است، بیان داشت: مردم شهر دارالصابرین بم درست بعد از زلزله دلخراش سال ۸۲، در میان آوارهای آن روز، عزاداری سرور و سالار شهیدان ابا‌عبدالله‌الحسین ( ع) را برگزار کردند و این نشان از عشق ارادت و تاریخ کهن عزاداری مردم بم دارد.

فرماندار بم تصریح کرد: هم اکنون نیز هر سال در روز تاسوعا و عاشور در بم، بیش از ۷۰ هیئت مذهبی در میدان امام خمینی (ره)  بم به عزاداری سرور سالار شهیدان می‌پردازند.  

او افزود: از ۷ اثر ثبت جهانی استان کرمان ارگ تاریخی و کهن بم و قنوات اکبر‌آباد و قاسم‌آباد متعلق به بم هستند. 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=99222
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.