افزایش شمار مبتلایان کرونای انگلیسی به ۶ نفر| واکسیناسیون کرونا قبل از ۲۲ بهمن آغاز می‌شود

وزیر بهداشت از احتمال آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور قبل از ۲۲ بهمن در گروه‌های هدف و طبق اولویت بندی خبر داد.

نمکی از آغاز تست بالینی دومین واکسن کرونای ایرانی خبر داد و گفت: دومین واکسن کرونای ایرانی اجازه تست بالینی گرفت و هفته آینده از شروع اولین فاز تست بالینی واکسن کرونا در انستیتو سرم سازی رازی رونمایی خواهیم کرد.

وزیر بهداشت گفت: امیدوارم قبل از ۲۲ بهمن و طبق مصوبه با اولویت بندی‌های صورت گرفته، واکسیناسیون را در گروه های هدف شروع کنیم اما تا زمانی که مطمئن ترین و بی خطرترین واکسن را نتوانیم به کشور وارد کنیم، این کار را انجام نمی‌دهیم، چانه زنی‌های ما به دلیل این است که موثرترین واکسن را وارد کشور کنیم.

وی افزود: علاوه بر اینها، درباره واکسن کووکس سازمان جهانی بهداشت نیز قرار بر این بوده از ماه فوریه توزیع در کشورهای هدف از جمله کشور ما شروع شود.

نمکی درباره واکسن کرونای ایرانی-کوبایی گفت: این واکسن فاز دوم مطالعه بالینی را در کشور کوبا آغاز کرده است و فاز سوم در آینده نزدیک و با انتقال دانش فنی و نام پاستور در کشور آغاز می شود.

روند نزولی بیماری کرونا در استان‌های شمالی

نمکی ادامه داد: امروز ۱۰ شهر قرمز در استان مازندران، ۲۳ شهر نارنجی، ۱۶۴ شهر زرد و ۲۵۱ شهر آبی داریم. هفته گذشته به استان مازندران سفر کردم و امروز این مژده را به مردم می‌دهم که با همت استاندار محترم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، عزیزان ما در بسیج و … این ۱۰ شهر قرمز استان مازندران به سمت و سوی رنگ نارنجی پیش می‌روند. باید بگویم همان گرفتاری‌هایی که در آتش سوزی جنگل‌های هیرکانی در خطه شمال پیدا می‌کنیم، به دلیل پیوستگی جمعیت در این خطه به همین گونه گرفتار کرونا شدیم اما امروز شاهد کاهش بیماری در نقاط شمالی هستیم.

وزیر بهداشت درباره خطر عادی انگاری کرونا هشدار داد و گفت: گرچه هنوز مردم همکاری خوبی دارند اما افت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را در برخی مناطق به دلیل عادی انگاری شاهد هستیم، هنوز میانگین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به بالاتر از ۹۰ درصد در کشور نرسیده است.

عده ای دستاوردهای کرونا را به قربانگاه می‌برند

نمکی ضمن گلایه  از کسانی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت: عده‌ای با بی‌توجهی، این دستاورد بزرگ و عظیم ملی را که با وجود تحریم‌ها به دست آوردیم، نادیده گرفتند. در طول یک سال گذشته کادر بهداشت و درمان بدون لحظه‌ای درنگ در مقابل هجمه‌های ویروس ایستادند و باید دانست که رسیدن به فوتی‌های دو رقمی در مقابل مرگ انبوه در دنیا دستاورد کمی نیست.

وزیر بهداشت گفت: کاهش یک مرگ در ایران معادل این است که در کشوری با زیرساخت مجهز و امکانات مالی هزار مرگ را کم کنیم. ما همدلی و غیرت این دستاورد را کسب کردیم اما متاسفانه عده‌ای با رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی در سفرها و برخی مراسم‌ها، دستاوردهایمان را ذره ذره به قربانگاه می‌برند و این مایه دلشکستگی و اندوه همکاران من است.

وزیر بهداشت بیان کرد: تقاضا می‌کنم اگر اتفاقی افتاده است، تاثیر آن را روزهای بعد می‌بینیم، از آن مراقبت کنیم. تردید ندارم که بی توجهی‌ها اثرات خود را بر بیماری خواهد گذاشت، امیدوارم وضعمان از این بدتر نشود و حتی با دستیابی به واکسن باز هم دستورالعمل‌ها را رعایت کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=62768
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.