طلسم راه‌اندازی کارخانه استحصال دارو از مواد مخدر در کرمان می‌شکند؟

مدیر پروژه کارخانه استحصال دارو از مواد مخدر کرمان با اشاره به خرید دانش فنی و آماده‌سازی محل کارخانه ابراز امیدواری کرد با رسیدن مواد اولیه هر چه زودتر این کارخانه به بهره‌بردای برسد.

ماه‌های ابتدایی سال 95 بود که خبر گرفتن مجوز تاسیس کارخانه استحصال دارو از مواد مخدر در استان کرمان منتشر شد. احداث این کارخانه از مصوبات نخستین سفر رئیس جمهور به استان است. استان کرمان در مسیر ترانزیت قاچاق مواد مخدر از سایر استان‌ها قرار دارد و این مسئله ضرورت احداث این کارخانه در استان را بیشتر نشان می‌دهد.

11 خرداد 1396 با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام کلنگ کارخانه استحصال دارو از مواد مخدر توسط شرکت هاتکو در شهرستان بردسیر به زمین زده شد. در ادامه اما مدیر وقت پروژه به دلیل مسائل مالی بر سر زمین کارخانه در بردسیر به مشکل می‌خورد. پس از آن در سال ۹۸ موافقت اصولی برای روستای سعدی کرمان گرفته شده که این مکان هم به جایی نمی‌رسد.

دانش فنی محدود در نیا

در دنیا دانش فنی این پروژه را ۶ کشور فرانسه، ترکیه، استرالیا، آمریکا، هند و چین در اختیار دارند. در ایران چند شرکت به صورت محدود این کار را انجام می‌دهند. در جنوب و جنوب شرق کشور، استان کرمان تنها استانی است که به آن مجوز احداث داده شده است.

روند طولانی انجام این پروژه اما این نگرانی را ایجاد می‌کرد که استان‌های هم جوار این مجوز را تصاحب کنند. به عنوان مثال آبان ۹۸ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر قول احداث یک کارخانه استحصال دارو را به سیستان و بلوچستان داد؛ و یا ۲۲ شهریور ۹۹ در سیستان و بلوچستان هلال احمر از راه‌اندازی کارخانه داروسازی در این استان خبر داد.

Screenshot 42

در کنار این اتفاق‌ها پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره مدیریت این پروژه عوض شده و به شرکت هورخش دارو اریکه ایرانیان داده می‌شود. با توجه به خبرهایی که از استان‌های همجوار می‌رسید با پیگیری‌های سرمایه گذار پروژه و دیدار با وزیر بهداشت در هفدهمین کمیسیون تشخیص صلاحیت سازمان غذا و دارو در تاریخ 27 مهر 99، پروژه برای کرمان تایید و موافق اصلی آن گرفته می‌شود.

کارخانه استحصال دارو از مواد مخدر کرمان در آستانه بهره‌بردای

مدیر پروژه با اشاره به ماده ۴۱ قانون مواد مخدر که «مجوز حمل مواد ممنوع حسب مورد برای مصارف پزشکی، تحقیقاتی و صنعتی به وزارت بهداشت داده»، می‌گوید: مجوزهای لازم را از سازمان غذا و داروی کشور گرفته‌ایم و مشکلی برای شروع کار نداریم.

آن طور که «احسان خواجه حسنی» مدیر پروژه می‌گوید: زمینی به مساحت ۴هزار و ۷۰۰ متر زیر بنا با ۲هزار و ۴۰۰ متر سوله آماده نیز برای راه اندازی کارخانه خریداری شده است و اقدامات لازم به توجه به نظر کارشناسان در آن در حال انجام است.

او با اشاره به خریداری دانش فنی این کار با هزینه ۷۰۰ هزار یورو از فرانسه گفت: هدف ما این است که با شروع کار در حجم کم دانش فنی را بومی و مجوز را در کرمان تثبیت کنیم. در همین حین نیروها و کادر نیز پرورش داده شوند تا به تولید انبوه برسیم. او ابراز امیدواری کرد با رسیدن مواد اولیه هر چه زودتر شروع به کار انجام شود.

 رونق داروسازی و اشتغالزایی با راه‌اندازی کارخانه استحصال دارو از مواد مخدر

بر اساس شنیده‌های خبرنگار کرمان نو اخیرا نیز در جلسه ستاد مقابله با مواد مخدر استان با نظر اکثریت اعضا با احداث این کارخانه موافقت شده است. در همین مورد مهرابی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان از حل شد عمده مسائل راه اندازی این کارخانه در حوزه اقتصادی و کسب مجوزهای لازم خبر داده است. اسدی پور معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم با اشاره به نظر مساعد مسئولان برای راه اندازی کارخانه استحصال دارو از مواد مخدر در کرمان گفته این اقدام باعث رونق داروسازی و اشتغالزایی منطقه می‌شود.

گفتنی است با راه اندازی این پروژه شاهد رونق داروسازی و اشتغالزایی حداقل بیش از ۱۰۰ نفر در زمینه داروسازی خواهیم بود که امیدواریم با همت مسئولان و ماندن پروژه در کرمان هر چه سریع تر شاهد شروع به کار آن باشیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=62816
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.