احتمال ورود ملخ‌های صحرایی به مرکز کشور

مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب استان: ناوگان سم پاشی جهاد کشاورزی جنوب از هجوم ملخ‌ در سال گذشته مستهلک شده و امسال برای مبارزه، نیاز به تامین اعتبار داریم.

خبرنگار: نجمه سعیدی

برخوری مدیر کل جهاد کشاورزی جنوب استان در مورد وضعیت هجوم ملخ ‌های صحرایی به جنوب استان گفت: اگر برای هجوم ملخ های صحرایی در این دوره کمکی نشود، این ملخ ها از استان گذشته و وارد مرکز کشور شده و خسارت وارد می کنند.

هجوم دوباره ملخ های صحرایی به ایران شروع شده و دسته هایی از این ملخ ها وارد جنوب استان هم شده است و همچنان این ورود ادامه دارد.

رییس جهاد کشاورزی جنوب در این باره به کرمان نو گفت:هجوم ملخ ها در این دوره تا کنون شدیدتر از دوره پیش نبوده است اما در این دوره ناوگان جهاد کشاورزی مستهلک است، ناوگان حمل ونقل جهاد از سال گذشته تقریبا زمین گیر و نابود شد و اکنون مشکل ماشین آلات و ناوگان حمل و نقل داریم البته هنوز هجوم کامل نشده است که بدانیم وسعت هجوم چقدر است.

وی ادامه داد: اما پیش بینی فائو است که امسال هجوم ملخ ها شدیدتر و خطرناک تر است اما هنوز خوشبختانه این اتفاق نیفتاده است ولی هر لحظه امکان وقوع دارد زیرا دسته ها بزرگ ملخ از آفریقا به سمت عربستان حرکت کردند و هر لحظه ممکن است وارد ایران شوند.

رییس جهاد کشاورزی جنوب اضافه کرد: با توجه به این نکته که جازموریان هم تنها منطقه سرسبزی این فصل در مسیر ملخ ها است و در استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان همه مناطق خشک شده اند، اگر ملخ ها وارد ایران شوند به سمت جازموریان می آیند و در جازموریان تخم ریزی می کنند و وقتی که جازموریان هم یک ماه دیگر خشک شود به مزارع حمله کرده و به سمت مرکز کشور می روند، به همین دلیل باید در همین منطقه با شدت با آن ها مبارزه کرد.

برخوری یادآور شد: هم اکنون ما در حال مبارزه هستیم و امسال قریب 17 هزار هکتار مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب انجام شده و روزانه هم این مبارزه در جازموریان و اطراف شهرستان های قلعه گنج و رودبار جنوب در حال انجام است .

امکان هجوم ملخ های صحرایی به مرکز کشور وجود دارد

مدیر کل جهاد کشاورزی جنوب گفت: تا کنون مقداری کمک انجام شده است ولی این میزان کافی نیست، برای خرید سم اعتبار گرفته شده و سم تهیه شده است اما برای سم پاشی نیاز به ماشین آلات داریم و ماشین های کمک دار داریم ، جازموریان منطقه صعب العبوری است، بارندگی هم شده و رفت و آمد به شدت سخت است و به راحتی در این مسیر ها نمی توان حرکت کند و ناوگان خاصی می خواهد، ماشین آلاتی هم که می رود و برمی گردند معمولا زمین گیر می شوند و باید تعمیر شود و که هزینه دارد.

وی ادامه داد:‌ جهاد کشاورزی نیاز به یاری ملی و استانی و هم مردمی و جهادی دارد پارسال هم ما از کمک این نیرو ها استفاده کردیم اما امسال هم نیاز داریم و نیاز اصلی ماشین آلات هستند.

به گفته برخوری این ملخ ها به مزارع آسیب می زنند و آفت محصولات هستند.

برخوردی تاکید کرد: البته محصولات جنوب در این فصل تقریبا همه برداشت شده اند و فقط باغات مانده اند اما در مرکز کشور تازه فصل برداشت شروع شده است و هجوم به آن مناطق آسیب بیشتری می رساند اگر ملخ ها از استان کرمان رد شوند و خسارت بیشتری می زنند.

وی در پیش بینی مدت زمان درگیری با این هجوم گفت: سال گذشته تا تیر ماه درگیر هجوم ملخ بودیم اما هر سال متغیر است و بستگی به شرایط اقلیمی و آب و هوا دارد. هوا از یک درجه ای بالاتر و گرم تر شود این ملخ ها از منطقه مهاجرت می کنند ، بحث این است وقتی هوا گرم تر شود این ها از منطقه جازموریان شده و به سمت مناطق مرطوب تر و خنک تر می روند حالا ممکن است بیاید به سمت مرکز کشور و خسارت بزند و ممکن است که برود به سمت هند و پاکستان بروند.

وی در پایان یاد آور شد: سم استفاده شده برای مبارزه با ملخ ها، سمی است که سازمان حفظ نباتات مشخص کرده و هیچ آسیبی به محیط زیست و انسان وارد نمی کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=49461
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.