رییس سازمان جهاد‌کشاورزی جنوب کرمان در جشنواره خرما مطرح کرد


با چالش تولید پاجوش خرمای کلوته روبرو هستیم

دومین جشنواره ملی خرمای کلوته جنوب کرمان به میزبانی شهرستان عنبرآباد برگزار شد.
این جشنواره که با هدف توسعه صادرات با رویکرد نگاه اقتصادی و تجاری سازی خرما کار خود را شروع کرده است، اولین دوره آن سال ۹۸ در شهرستان کهنوج برگزارگردید.

جشنواره ملی خرمای کلوته در دومین دوره خود، بعد از تاخیر یک ساله به دلیل شیوع بیماری کرونا در ۲۹و ۳۰ام آبان ماه ، با تلاش اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی و جهاد کشاورزی جنوب کرمان در شهرستان عنبرآباد در حال برگزاری است.
مراسم در اولین روز برگزاری با حضور، مدیر کل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس، ریاست سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان، ریاست اتاق بازرگانی ، مدیر کل سازمان صمت و رییس مرکز تحقیقات آموزش و کشاورزی جنوب کرمان با همراهی تجار و بازرگانان حوزه خرما کار خود را شروع کرد.

9223372036854775808 210062
نقش موثر اتاق بازرگانی در توسعه کارآفرینی
مدیر اجرایی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی جنوب کرمان در ابتدای مراسم حضور شرکت کنندگان را خیر مقدم گفت و اظهار داشت: امکان توسعه، تولید و گسترش کارآفرینی باید با رشد صادراتی همراه باشد تا شاهد رونق اقتصادی در منطقه شویم. و در این پیشرفت اتاق بازرگانی می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.
علی محبان با تشکر از تلاش مسئولان شهر عنبرآباد در برگزاری این مراسم اظهار داشت: خرمای کلوته در همه پنج شهر جنوب کرمان است و در دومین دوره عنبرآباد میزبان این جشنواره است و در طی دو روز برگزاری جشنواره دوره‌های تخصصی آموزشی با عنوان قوانین واردات و صادرات، بسته بندی آموزشی و سمینارهای تخصصی برگزار می‌شود.

عنبرآباد مستعد وجود بازار بزرگ خرما
در ادامه فرماندار شهرستان عنبرآباد که میزبان دومین جشنواره ملی کلوته است،هدف اصلی توسعه اقتصادی را فقرزدایی دانست و بیان‌کرد: گام برداشتن در زمینه توسعه اقتصادی که اهداف اصلی آن افزایش ثروت، فقر زدایی و ایجاد اشتغال در راستای عدالت اجتماعی است، بایستی در این حوزه مشارکت در تمام سطوح و همراه با مدیریت جهادی، کار و تلاش مبتنی بر علم و درایت مد نظر قرار بگیرد.
یزدان افشاری‌پور در ادامه ضمن اینکه تلاش اتاق بازرگانی و همکاری و همراهی سازمان جهاد کشاورزی در برگزاری این جشنواره را ستودنی دانشت افزود: این جشنواره با هدف توسعه بازار و رویکرد توسعه بازرگانی به طور خاص محصول خرما و در کنار آن شناساندن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های این منطقه برگزار می شود.
فرماندار عنبرآباد با ابراز امیدواری از اینکه جنوب کرمان از تک بعدی بودن خارج شود ادامه داد: جنوب کرمان را با کشاورزی می شناسند و عنبرآباد با بیش از هفت هزار هکتار نخیلات نقش اساسی در تولید و امنیت غذایی کشور دارد و با احداث ۴۴ واحد سردخانه و استقرار ۲۳ واحد آن در شهرک صنعتی بالا رفتن ظرفیت نگهداری این محصول در شهر عنبرآباد باعث ایجاد بازار بزرگ خرما در عنبرآباد شده است.ایجاد و رونق این بازار در شهر عنبرآباد به توسعه بازار این محصول در کشور کمک و منجر به افزایش توسعه پایدار صنعت در این شهر می‌شود.
چالش تولید پاجوش خرما پیش روی نخل‌داران
ریاست سازمان جهاد کشاورزی در سخنان خود در جمع حاضرین در این مراسم بیان‌کرد: جشنواره امسال با رویکرد معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها صورت می‌گیرد و رویکرد مهم‌تر بررسی چالش‌های تولید در بخش کشاورزی است.
احمد احمدپور چالش‌های پیش روی محصول خرما را عارضه خشکیدگی خوشه خرما و آفت سوسک سرخرطومی خرما دانست و اظهار کرد: رویکرد اصلی ما در این جشنواره شناسایی و معرفی چالش‌های پیش رو است که در این موارد به نتیجه برسیم که اگر این چالش‌ها برطرف نشود یک دهه بعد دیگه نمی‌توان از خرما حرفی زد.
احمد‌پور سطح خرما در جنوب کرمان را ۳۰ هزار هکتار بیان کرد و یک‌سوم آن را متعلق به رقم کلوته دانست و ادامه داد: کلوته به این دلیل خرمای اول صادراتی محسوب می‌شود زیرا که بومی این منطقه است و نسبت به خیلی از آفات، بیماری و عارضه‌های فیزیولوژیکی مقاوم‌تر بوده و همین موضوع ظرفیت تولید را بالا می‌برد.

توسعه خرما با نگاه به ارقام بومی

ریاست سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با عنوان اینکه با چالش تولید پاجوش خرمای کلوته روبرو هستیم افزود: در مصوبات سفر رییس جمهور پروژه‌ای برا تولید و تکثیر پاجوش خرمای کلوته از طریق کشت بافت با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی پیشنهاد داده شد که پیگیر اعتبار لازم هستیم ودر صورت تامین اعتبار قول می‌دهیم در برنامه ۲ تا ۳ ساله بتوانیم بیش از ۲۰۰ هزار پاجوش تولید شود. و در آینده با توجه به تغییرات اقلیمی که داریم باید بحث توسعه باغات خرما با ارقام بومی را مدنظر قرار دهیم و در خصوص با توسعه ارقام بومی، خرمای مرداسنگ به دلیل کیفیت و قابلیت بالای فرآوری آن می‌تواند در دهه‌های آینده رتبه اول صادراتی را ازآن خود کند.
احمد‌پور با اشاره به اینکه بدون نگاه منطقه‌ای به استان می‌توانیم از ظرفیت‌های خدادادی استفاده کنیم اظهارداشت: وجود کارخانه فرآوری خرما در عنبرآباد لازم است و منطقه عنبرآباد با وجود ظرفیت بازار خرما به عنوان قطب تولید در بازاریابی خرما ورود می‌کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=98675
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.