۲ ماه پس از فصل برداشت خرمای کلوته در جنوب کرمان


جشنواره ملی خرمای کلوته در عنبرآباد برگزار می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان درباره خرمای کلوته و جشنواره ای که برای این رقم خرما تدارک دیده شده گفت: خرمای کلوته خاص جنوب استان کرمان است و ۸۰ درصد در این منطقه تولید و اولین خرمای صادراتی جنوب محسوب می شود.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان درباره خرمای کلوته و جشنواره ای که برای این رقم خرما تدارک دیده شده به خبرنگار ایرنا گفت: خرمای کلوته خاص جنوب استان کرمان است و ۸۰ درصد در این منطقه تولید و اولین خرمای صادراتی جنوب محسوب می شود.

احمد احمدپور با بیان اینکه این رقم از نظر اکولوژیکی و آفات نسبت به سایر اقلام تحمل و مقاومت بیشتری دارد و رویکرد ما معرفی و تولید بیشتر آن است، ادامه داد: کلوته در بازار بخوبی جا افتاده و در مقایسه با خرمای مضافتی در مقابل آفات آن ریزش ها را ندارد، ضمن اینکه خشکیدگی خوشه کمتر و حساسیت کمتری به شرایط سخت دارد.

وی اضافه کرد: مهمترین اهداف این جشنواره معرفی محصول به مخاطبان صادرکنندگان از جمله سفیران کشورها، اتاق های بازرگانی کشور و البته ارائه مشاوره های تخصصی به سردخانه داران و تولیدکنندگان است.

همزمان جنوب کرمان را نیز معرفی می کنیم

دبیر اجرایی این جشنواره و مدیر اجرایی دفتر اتاق بازرگانی جنوب کرمان هم به ایرنا گفت: رویکرد ما در این جشنواره گسترش زیرساخت های مرتبط با بخش بازرگانی، خدمات، سورتینگ و بسته بندی است.

علی محبان افزود: بازار صادراتی برای این نوع خرما از اوایل سال ۱۳۹۰ در روسیه ایجاد شد اما اکنون عمدتا به کشورهای روسیه، قزاقستان، افغانستان و شماری از کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

وی ادامه داد: در دور اول جشنواره که سال ۱۳۹۸ در شهرستان کهنوج برگزار شد کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان، هندوستان و اندونزی هم سفارش دادند اما به دلیل ظرفیت تولید، صادرات به این کشورها محقق نشد.

دبیر اجرایی جشنواره ملی خرمای کلوته اظهار داشت: بیش از ۹۰ هزار تُن تولید خرمای کلوته در جنوب کرمان انجام که ۴۵ هزار تن آن صادر می شود.

وی اضافه کرد: تولید انواع خرما در کل کشور یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است که از این میزان بیش از ۲۰۰ هزار تُن در جنوب کرمان انجام می شود؛ این میزان ۲۵ درصد ظرفیت صادراتی کشور را دربر می گیرد.

محبان با اشاره به اینکه در این جشنواره بازرگانان و سفیران کشورهای خارجی هم حضور دعوت می شوند گفت: برگزاری چنین جشنواره ای در شناخت منطقه نیز بسیار تاثیرگذار است به همین دلیل همزمان در حاشیه جشنواره، فیلم هایی با موضوعات گردشگری و معرفی صنایع دستی برای شرکت کنندگان پخش می شود.

خرمای کلوته که فصل برداشت آن مربوط به ۲ ماه پیش در شهریورماه است به عنوان خرمایی ایرانی و منحصر به این کشور شناخته می شود که با توجه به کیفیت و خصوصیات خاص آن می توان برای صادرات بیشتر آن سرمایه گذاری کرد.

جشنواره خرمای کلوته جنوب کرمان با هدف حل موانع پیش روی صادرات، ارائه آموزش های تخصصی به تولید و صادرکنندگان و نیز معرفی افزون تر به بازارهای هدف تدارک دیده شده و دومین دوره آن امسال درحالی برگزار می شود که نخستین دوره آن سال ۹۸ برگزار شده بود.

اکنون این خرما عمدتا به کشورهای روسیه، قزاقستان، افغانستان و شماری از کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود. متولیان امر تلاش دارند با برگزاری دومین جشنواره ملی خرمای کلوته این رقم خاص خرما را بیشتر به معرفی کنند. البته مخاطبان این جشنواره را طیف گسترده ای از سفیران خارجی گرفته تا کشاورزان و بازرگانان تشکیل می دهد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=97916
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.