خسارت بیش از 2 هزار میلیارد تومانی کشاورزان جنوب

به گفته مدیر اجرایی دفتراتاق بازرگانی جنوب، امسال محصولات کشاورزی جنوب متحمل خسارت بیش از 2 هزار و 700 میلیارد تومانی شدند.

خبرنگار: نجمه سعیدی

شیوع کرونا در کشور باعث خسارت های بسیاری شد، خسارت‌هایی که قسمت عمده ی آن متوجه محصولات کشاورزی و صادراتی کشور بود و بخش‌هایی مانند کشاورزی را دچار بحرانی کم سابقه کرد در این بین جنوب استان کرمان نیز به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور دچار بحران فراوانی شده است.

محبان مدیر اجرایی دفتر اتاق بازرگانی جنوب استان در مورد خسارات وارد شده در این زمینه به کرمان نو گفت: خسارات های عمده ای که امسال منطقه جنوب استان متحمل آن شد در دو بخش دام و طیور و محصولات گلخانه ای کشاورزی بود.

وی ادامه داد:‌ محصولات گلخانه ای جنوب مثل خیار، گوجه، فلفل، بادمجان و توت فرنگی مجموعا هزار و 627 میلیارد تومان خسارت دیدند و محصولات جالیزی و صیفی مثل پیاز گوجه و هندوانه نیز تقریبا متحمل هزار و 107 میلیارد تومان خسارت شدند.

کاهش 55 درصدی صادرات محصولات کشاورزی

محبان یادآور شد: ما در جنوب به دلیل شیوع کرونا شاهد کاهش چشمگیر صادرات محصولات کشاورزی بودیم و میزان کاهش صادراتی که به واسطه شیوع کرونا با آن روبرو بودیم تقریبا 55 درصد در مقایسه با سال گذشته است.

به گفته مدیر اجرایی دفتر اتاق بازرگانی جنوب، امسال میزان تولید محصولات کشاورزی جنوب، 2 میلیون و هشتصد هزار تن بوده است که از این میزان،یک میلیون و 600 هزار تن آن خسارت دیده است.

محبان تاکید کرد: در کنار تاثیر شیوع کرونا ویروس نمیشود از مشکلات دیگری که باعث این خسارات شدند، چشم پوشی کرد، به طور مثال در محصولی مثل پیاز اعمال تعرفه صادراتی غیر کارشناسی ضرر زیادی را متوجه تولید کننده کرد.

وی افزود: وقتی تعرفه بالا رفت خیلی از تولید کنندگان توان صادرکردن نداشته و از طرفی خیلی از کشورها چون برایشان مقرون به صرفه نبود که محصول ما را وارد کنند و بازار هدفشان را تغییر دادند یا خسارت هایی که سیل و تگرگ به محصولی مثل گوجه فرنگی وارد کرد یا توزیع نامناسب بذر، در سال گذشته بذرهای تقلبی خیلی زیادی وارد بازار شد که عمدتا در محصول بادمجان شاهد بی کیفیتی آن بودیم و اصلا این محصول به بار ننشست و کشاورزان ضرر زیادی کردند.اما تاثیر کرونا ویروس بسیار چشمگیر بود.

مدیر اجرایی دفتر اتاق بازرگانی جنوب گفت: ما شاهد این بودیم امسال چندین کانتینر از محصولات گلخانه ای جنوب در مرز آستارا که به سمت روسیه می روند، چند روز به دلیل کرونا متوقف شدند و در عرض چند روز چندین میلیارد خسارت به تعدادی از فعالین اقتصادی منطقه وارد شد یا تعطیل شدن رستوران ها و آشپزخانه ها به دلیل شیوع کرونا که مصرف کنندگان اصلی در بازار داخلی بودند بر ضرر وارد شده بر محصولات کشاورزی بی تاثیر نبود.

خسارت میلیاردی کرونا به بخش دام و طیور استان

رییس کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان کرمان نیز به ایسنا گفت: در مجموع خسارت وارده در بخش دام و طیور شمال و جنوب استان کرمان بیش از ۹۸ میلیارد تومان بوده و باید توجه ویژه ای صورت بگیرد که در غیر این صورت موجب حذف بسیاری از بهره برداران خواهد شد و آسیب های بعدی خسارت بارتر خواهد بود.

سیدحسن مهدی اظهار کرد: ارزش محصولات دام و طیور تولید شده در شمال و جنوب استان کرمان بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است و نشان می دهد باید توجه بیشتری به این بخش داشته باشیم.

وی افزود: در بخش دام و طیور بیش از ۷۵ هزار نفر در سطح استان کرمان به طور مستقیم مشغول به کار هستند.

رییس کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان گفت: در جنوب استان در بخش دام شیری ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، دام پرواری بیش از ۷ میلیارد تومان، مرغ گوشتی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و مرغ تخم گذار ۴۹۰ میلیون تومان خسارت وارد شده است.

وی افزود: سرجمع خسارت وارده در بخش دام و طیور شمال و جنوب استان کرمان بیش از ۹۸ میلیارد تومان بوده و باید توجه ویژه ای صورت بگیرد که در غیر این صورت موجب حذف بسیاری از بهره برداران خواهد شد و آسیب های بعدی خسارت بارتر خواهد بود.

مهدی با اشاره به اینکه باید تسهیلات کم بهره و بلندمدت به بهره برداران بخش کشاورزی ارائه شود، بیان کرد: کمبود نهاده های دامی ما را دچار چالش های دامی می کند.

چند نرخی بودن ارز زمینه سوءاستفاده را فراهم می‌‍‌ ‌کند

اکنون یکی از مشکلاتی که جامعه را درگیر خود کرده است افزایش قیمت محصولات دامی بوده است و این سوال پیش می آید که آیا به دلیل اعمال محدودیت های بهداشتی کرونا ویروس و تغییر در عرضه و تقاضا این اتفاق افتاده است یا خیر؟

جبالبارزی نماینده جنوب در اتاق بازرگانی استان و رییس دفتراتاق بازرگانی جنوب، در این باره به کاغذ وطن گفت: به نظر من بعد از شیوع کرونا کاهش چشمگیری در تقاضای محصولات دامی به وجود نیامده است،اما بعضی از تولید کنندگان با توجه به شرایط نتوانستند میزان تولید قبل خود را داشته باشند و عرضه کمتر شد از طرفی هم وقتی جامعه با یک تورم 40 درصدی روبرو است این تورم بر همه ارکان تولید اعمال می شود و بر قیمت ها تاثیر می گذارد.

جبالبارزی معتقد است: برای رفع این مشکل، باید تورم کنترل شود و کنترل تورم هم با اعمال قیمت های دستوری شدنی نیست مثلا ما روی نهاد های دامی مثل ماست ، شیر قیمت های تعزیراتی اعمال می کنیم و می خواهیم دستوری این مشکل حل شده و قیمت اصلاح شود که با اعمال تعرفه دستوری شدنی نیست .

نماینده جنوب در اتاق بازرگانی استان تاکید کرد: مکانیزم عرضه و تقاضا باید بر اساس اقتصاد آزاد تعیین شود و بعد دولت از اقشار ضعیف حمایت کند که این حمایت هم می تواند در قالب یارانه ها و هم در قالب ایجاد شغل باشد.

جبالبارزی گفت: یکی از مشکلات اصلی بازار وجود ارز چند نرخی است، من به عنوان عضو اتاق بازرگانی معتقدم ارز برای همه چیز باید یک نرخ باشد، ارز چند نرخی همواره ایجاد رانت می کند و زمینه سوء استفاده های مختلف را ایجاد می کند باید ارز یک نرخ باشد و بعد قیمت ها واقعی شود و در آن زمان در صورت عدم توان اقشار ضعیف دولت به حمایت از آن ها اقدام کند به نظر من حق استفاده قشر ضعیف جامعه، بیشتر از کسانی که توان مالی دارند .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=50284
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.