سرما به ۲۵۰ هکتار باغ پسته موقوفه هلال احمر رفسنجان خسارت وارد کرد

رییس جمعیت هلال احمر رفسنجان با اشاره به وجود هفت موقوفه در قالب ۲۵۰ هکتار باغ پسته در این شهرستان و اختصاص درآمد این باغ ها به بخش درمان گفت: این باغ ها امسال به علت سرمازدگی دچار خسارت هنگفت شدند.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، حسن امینی رنجبر رییس جمعیت هلال احمر رفسنجان افزود: هفت خانواده خیر از جمله نیک نفس، مرادی، آزادی، شفیعی پور، امینیان و دو خواهر  به نام های معین زاده در رفسنجان سالهاست که در مجموع ۲۵۰ هکتار باغ مشجر پسته را به منظور کمک به تامین هزینه های بخش درمان این شهرستان به هلال احمر واگذار کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه رفسنجان دارای نیمی از موقوفات هلال احمر کشور است اظهار داشت: برای رسیدگی به باغ های موقوفه و نگهداری از آنها در قالب آبیاری و سمپاشی و سایر امور ۸۰ کارگر بیمه شده در حال فعالیت هستند.

رییس جمعیت هلال احمر رفسنجان گفت: سالانه ۹ میلیارد تومان به منظور تامین حقوق کارگران این باغ ها هزینه می شود که بخشی از درآمد این باغ ها به این مهم اختصاص دارد و بقیه درآمد حاصل از فروش پسته برای کمک به مراکز درمانی از جمله نیک نفس، مرادی، آزادی و غیره هزینه می شود.

امینی رنجبر با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر با هزینه ۳۰۰ میلیون تومان از محل موقوفات نیک نفس و مرادی دو دستگاه ماشین لباس شویی و دو دستگاه خنک کننده برای بیماران مرکز درمانی نیک نفس خریداری شد ادامه داد: باغ های موقوفه هلال احمر رفسنجان تحت تأثیر سرمازدگی های اواخر اسفند و اوایل فروردین امسال قرار گرفته و بر این اساس امسال محصولی برداشت نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته توانستیم حدود ۲ میلیارد تومان اعتبار نقدی و غیرنقدی از محل موقوفات هلال احمر برای مرکز درمانی نیک نفس و مرکز مرادی هزینه کنیم که بخشی از این هزینه برای خرید تجهیزات مورد نیاز از جمله، سه منبع ذخیره آب به ظرفیت پنج هزار متر مکعب، ۶۰ کپسول اکسیژن، اسپیلت، سنگ شکن و غیره پرداخت شد.

امینی رنجبر افزود: همچنین بخشی دیگر از این اعتبار صرف پرداخت حقوق پرسنل زایشگاه نیک نفس و مرکز مرادی به میزان ۶۰۰ میلیون تومان شده است.

موقوفات هلال احمر رفسنجان سه طرح دانش بنیان اجرا می کنند

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان رفسنجان در ادامه گفت: با توجه به کاهش درآمدهای حاصل از فروش پسته که ناشی از تغییرات اقلیمی و سرمازدگی است سه طرح دانش بنیان شامل کشت گلخانه هیدروپونیک، کشت بافت و احداث نیروگاه خورشیدی را در آینده اجرا خواهیم کرد تا در کنار کشاورزی پسته درآمد پایدار ایجاد شود.

امینی رنجبر خاطرنشان کرد: مشاوره های علمی این طرح ها با دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان انجام و پیشنهاد اجرای آن ها را به جمعیت هلال احمر کشور ارسال شده است.

وی ادامه داد: منتظر صدور مجوز اجرای طرح ها از جمعیت هلال احمر کشور هستیم تا بتوان با اجرای آن ها هم اشتغال ایجاد شود هم درآمد پایدار برای موقوفات هلال احمر داشته باشیم تا بتوانیم به بخش درمان شهرستان رفسنجان کمک کنیم.

۵۰ هزار هکتار باغ پسته رفسنجان در اواخر اسفند سال گذشته و اوایل فروردین سال جاری دچار سرمازدگی شد که بر اساس برآوردها خسارت وارد شده به این باغ ها سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=87836
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.