محصولات کشاورزی جنوب شناسنامه‌دار می‌شوند

رییس جهاد کشاورزی جنوب استان : از کشاورزانی که تمایل دارند محصولاتشان گواهی عدم آلایندگی دریافت کند، ثبت نام به عمل می‌آید.

خبرنگار: نجمه سعیدی

جنوب کرمان با تولید سالانه بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی که شامل ۸۵ گونه محصول زراعی و باغی است هم در داخل کشور و هم در خارج کشور به عنوان یکتولید کننده محصولات کشاورزی معروف شناخته شده است.

این منطقه با هفت شهرستان و سطح زیرکشتی حدود ۲۴۲ هزار هکتار، ۲۹ درصد سطح زیرکشت و حدود ۶۷ درصد از مجموع تولید محصولات کشاورزی و دامی استان و حدود چهار درصد از تولید کشور را به خود اختصاص داده و به تنهایی در ۱۰ محصول کشاورزی رتبه اول تا سوم تولید و سطح زیرکشت کشور را دارد.

هم اکنون طرحی به عنوان شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی جنوب مطرح شده است.

ازسعید برخوری رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در مورد طرح شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی به کرمان نو گفت: این طرح در جنوب استان شروع شده است و ما در جهاد کشاورزی گواهی عدم آلایندگی را برای محصولات کشاورزی صادر می کنیم.

وی تشریح کرد: این فرایند به این شکل است که کشاورز متقاضی ثبت نام کرده و تعدادی ناظر فنی متخصص هم مشخص شده است که به کشاورز معرفی شده و ناظر از محصولات نمونه برداری می کند و در آزمایشگاه مرجع مورد بررسی قرار می گیرد و بر اساس استاندارد های بازار اگر در بحث آلایندگی نداشته باشد، گواهی عدم آلایندگی برای این محصولات صادر می شود.

برخوری افزود: اکنون این کار برای کشاورزان داوطلبانه است ولی سعی ما در جهاد کشاورزی این است که کلا همه محصولات کشاورزی جنوب تایید و بارکد بخورند در همین راستا با دانشگاه علوم پزشکی و استاندار هم جلسه هایی را برگزار کرده‌ایم و وقتی همه محصولات تایید شوند از فروش محصولات بدون بارکد در فروشگاه ها خودداری می شود.

برخوری یادآور شد در صورتی که محصولات بارکد دریافت کنند، محل تولید و نوع تولیدشان مشخص است و میزان آلایندگی های داخل محصولات هم مشخص شده و استاندارد هستند.

وی ادامه داد: اکنون در جنوب استان این کار برای چند محصول شروع شده است و هرکشاورز تولید کننده ای که داوطلب باشد، کار تایید برای محصولاتش انجام شده و گواهی تحویل می گیرد و تا کنون برای 10 محصول کشاورزی صادراتی جنوب این آزمایش ها انجام شده است. این کار باید فرهنگ سازی و بین کشاورزان عمومی شود و بعد از اجرا نتایج مثبت این طرح نصیب خود کشاورز هم می شود.

رییس جهاد کشاورزی جنوب تاکید کرد: ما در جلساتی که برگزار کردیم یادآور شدیم که باید محصولاتی که این بارکدهای عدم آلایندگی و مشخصات را دریافت کرده اند به قیمت بالاتری در مراکز فروش، عرضه شوند و این افزایش قیمت فروش، انگیزه ای برای کشاورز می شود تا اقدام به دریافت بارکد کند.

برخوری با یادآوری این نکته که این کار مدتی است که در شمال استان هم انجام می شود، گفت: این تست آلایندگی با توجه به استانداردهای موجود و در مورد همه آلاینده ها مثل نیترات ،باقیمانده های سموم و حتی فلزات سنگین انجام می شود و در همه دنیا این کار انجام می شود و به طور کلی آلایندگی هایی که علوم پزشکی نظر می دهد که باید کنترل شوند با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار می گیرند.

وی گفت: پیشنهاد ما حتی ایجاد یک فروشگاه های مجزا است که محصولات بارکد دار و تایید شده را بفروشد و بالطبع بر قیمت محصولات هم تاثیر می گذارد.

افزایش ممنوعیت ورود محصولات کشاورزی به عراق

رییس جهاد کشاورزی جنوب استان خاطر نشان کرد که شیوع ویروس کرونا بر صادرات محصولات کشاورزی جنوب هم تاثیر گذاشته است.

او گفت: به طور مثال ماشینی که محصولات صادر شده را به روسیه می برد، نزدیک به سه روز معطل می شود تا ضد عفونی شود و تست از راننده گرفته می شود، این موضوع باعث می شود کرایه ها بالاتر رود در نتیجه بر قیمت محصول صادراتی تاثیر می گذارد و حتی احتمال خراب شدن محصول در این مدت وجود دارد.

به گفته برخوری کشور عراق ممنوعیت محصولات کشاورزی را به سی و یک نوع افزایش داده است که اکثر این محصولات هم از تولیدات جنوب استان بوده اند.

برخوری در پایان ابراز امیدواری کرد که راه اندازی پایانه صادرات می تواند نقش مثبتی در بسته بندی و صادرات محصولات داشته باشد.

مروجی رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت جنوب استان نیز در این باره به کرمان نو گفت: به منظور تسهیل کردن صادرات محصولات کشاورزی به زودی شرکت صادرات محصولات کشاورزی و پایانه صادرات در جنوب فعال شده تا صادرات محصولات کشاورزی راحت تر در بازار های خارجی به فروش بروند.

این پایانه به زودی در محل شهرک صنعتی شماره ۲ جیرفت افتتاح می شود، و تاخیر در افتتاح آن به دلیل مشکلات تسهیلاتی بود که در جلسه اخیری که در تهران و با مدیران سازمان برگزار کردیم مشکل رفع شده است و شرکت صادرات یکی از کارهایی است که در این پایانه انجام خواهد شو ۷۰ درصد این پایانه تکمیل شده و تا چند ماه دیگر افتتاح می شود.

محصولات کشاورزی جنوب استاندارد هستند

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم با اشاره به اجرای طرح استانداردسازی و شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی جنوب استان، گفت: محصولات این منطقه از استانداردهای لازم برخوردار هستند.

فرامرز رستگاری افزود: راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع همکار و آمادگی برای صدور گواهی نشان حد مجاز آلاینده‌ها از جمله زیرساخت‌های مهم این طرح بوده که محقق شده است.

وی ادامه داد: سال زراعی گذشته شاخص نیترات محصولات کشاورزی منطقه جنوب کرمان اندازه گیری شد ولی هیچ نمونه غیراستانداردی مشاهده نکردیم.

رستگاری با بیان اینکه محصولات جالیزی همچون خیار و فلفل به کشور روسیه و سیب‌زمینی و پیاز به کشور ترکمنستان صادر می شود، اظهار داشت: تمامی این محصولات در مرز مورد آزمایش قرار می‌گیرند و تا کنون هیچ مورد ناسالمی گزارش نشده است.

وی مزیت مهم محصولات کشاورزی جنوب کرمان را سالم و اُرگانیک بودن آنها عنوان کرد.رستگاری به ظرفیت کشاورزی جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: هم اکنون کشاورزان جنوب کرمانی درگیر کشت بهاره پیاز، سیب زمینی، هندوانه و گوجه فرنگی هستند.

وی افزود: بیش از سه میلیون تن، تولید زیربخش زراعت منطقه جنوب کرمان است که ۲ میلیون و ۴۰۰ تن این محصولات تا پایان بهار عرضه می‌شود.

با توجه به تاثیر کرونا بر صادرات،دکتر ذبیح‌الله اعظمی، متخصص علوم زیستی کاربردی کشاورزی و مدیریت بیماری‌های گیاهی از دانشگاه گنت بلژیک گفت: ویروس کرونا قادر نیست روی گیاهان استقرار یافته و بیماری ایجاد کند.

دکتر اعظمی افزود: در خصوص عوارض و ارتباط بیماری ویروسی کرونا روی محصولات کشاورزی به عنوان یک متخصص کشاورزی – گیاه پزشکی (بیماری شناسی گیاهی) اعلام می‌کنم که در علم گیاه پزشکی هیچ گونه بیماری ویروسی مشترکی بین گیاه و انسان وجود ندارد، پس مردم در این زمینه نگرانی نداشته باشند و به شایعات و مطالب غیر علمی توجه نکنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=45130
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.