موج دوم هجوم ملخ های صحرایی و دریایی به کرمان

سعید برخوری  اظهار کرد: اولین مرحله مبارزه با ملخ از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد که بعضا دسته‌جات ملخ در جازموریان دیده شده بود.

وی خاطرنشان کرد: اولین هجوم ملخ از شهرستان منوجان با توجه به همجواری با استان هرمزگان شروع شد و با توجه به اینکه ملخ های صحرایی از جنوب وارد کشور شده اند لذا شهرستان های نیز تحت تاثیر این آفت قرار گرفته اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی وجود تالاب جازموریان را یکی از جاذبه های مناسب برای هجوم ملخ صحرایی دانست و گفت: با توجه به بارندگی ها، سرسبزی و رطوبت تالاب جازموریان دسته‌جات زیادی ملخ وارد منطقه شد.

وی به مشکلات دسترسی به تالاب جازموریان برای مبارزه با هجوم ملخ‌ها اشاره کرد و افزود: به دلیل بارندگی ها، ورود به تالاب برای مبارزه به سختی انجام می شد و دیده بانان با شتر منطقه را مورد بررسی قرار می دادند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی از ورود موج دوم هجوم ملخ صحرایی به جنوب استان تا تیرماه خبرداد و عنوان کرد: بر اساس گزارشات فائو مبارزه تا تیرماه ادامه دارد زیرا موج دوم هجوم ملخ صحرایی احتمالا در راه باشد و با توجه به اینکه ملخ حشره ای هست که دگردیسی ناقصی دارد و تحت تاثیر دما و رطوبت مناسب رشد می کند لذا مبارزه ادامه دارد.

وی تصریح کرد: در صورت عدم مبارزه خسارت هجوم ملخ صحرایی جدیست همچنین که ملخ صحرایی توانایی خسارت به هر نوع محصولی را دارد و حتی اگر تحت تاثیر موج دوم قرار بگیریم باغات و نخیلات منطقه را نابود خواهند کرد و در همین راستان مبارزه همچنان ادامه دارد.

برخوری ادامه داد: جوانان با همه توان دوشا دوش مسئولان پای کار بودند و انتظار است با تامین اعتبار مورد نیاز برای ادامه کار از خسارات ناشی از هجوم موج دوم جلوگیری بعمل آید.

وی عنوان کرد: تاکنون بیش از 89 هزار و 553 هکتار از اراضی زیرکشت سمپاشی شده و پیش بینی می شود تا تیرماه به 100 تا 110 هزار هکتار افزایش پیدا کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی تاکید کرد: برای هر هکتار سطح زیرکشت مبلغ 600 هزارریال هزینه سم نیاز است که تاکنون بالغ بر 6 میلیارد تومان برای مبارزه با ملخ ها هزینه شده و تنها بخشی از این رقم توسط استان تامین شده که انتظار می رود در تامین اعتبار باقی مانده مساعدت شود.

وی می گوید: مبارزات ما با ملخ ها زمینی بوده زیرا مبارزه هوایی هزینه بر است و برای هر پرواز فقط 3 میلیون تومان باید هزینه کرد. گر چه در راستای مبارزه هوایی دو باند فرودگاه در شهرستان های رودبار و قلعه گنج با همکاری استانداری، اداره کل راهداری جنوب و سازمان جهادکشاورزی احداث شده است.

برخوری بیان کرد: با توجه به اینکه پوشش گیاهی استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان به عنوان جاذبه های هجوم ملخ از بین رفته اند، احتمال ورود دسته‌جات جدید وجود دارد و برای مبارزه نیاز به تامین مالی داریم و در غیر اینصورت نخیلات منطقه در معرض خطر جدی خواهند بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=28657
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.