«پلاک‌گذاری» شرط تردد دام‌های عشایر

به گفته مدیر کل امور عشایری جنوب استان در صورت عدم پلاک‌گذاری دام‌های عشایر جنوبی، از تردد دام‌ها به سمت ییلاق جلوگیری می‌شود.

خبرنگار: نجمه سعیدی

مدير امور دام سازمان جهاد كشاورزي جنوب كرمان یادآور شد: پلاكي كه به گوش دام نصب مي شود داراي مشخصه كشوري، استاني و شهرستاني بوده كه مختص منطقه است.

پلاک کوبی و امکان رصد بهتر دام

شاهرخی مدیر کل امور عشایری جنوب استان کرمان در مورد پلاک گذاری دام‌های عشایری به کرمان نو گفت: پلاک گذاری برای کاهش قاچاق دام در حوزه عشایری و روستایی بسیار مورد توجه است و تکلیف شده چه در حوزه عشایری و چه در حوزه روستایی تمام دام ها هویت دار شوند یعنی پلاک کوبی شوند و این پلاک به عنوان شناسه است دقیقا مثل کد ملی و با این پلاک مشخص می شود، دام مال کدام منطقه است و مالکیتش مال کیست و این موضوع رصد را راحت تر می کنند.

شاهرخی یاد آور شد: در کوچ ییلاق سال جدید حتما همه دام های عشایر باید پلاک کوبی شده باشند و اگر دامی پلاک کوبی نشده باشد از تردد دام به سمت ییلاق یا حتی فروش آن جلوگیری می شود. باید حتما بحث هویت گذاری را انجام شود و این موضوع به نفع عشایر است و اگر دامی هویت گذاری نشود، به عنوان دام قاچاق ضبط می شود.

شاهرخی بیان داشت : این یک طرح ملی است که هم جامعه روستایی و هم جامعه عشایری باید انجام بدهند تا قاچاق دام کنترل شود و ما از جامعه عشایری می خواهیم که به خاطر پشتوانه خودشان در تولید، بحث بیمه و هویت گذاری را جدی بگیرند.

مدیر کل امور عشایری جنوب استان کرمان در مورد بیمه ی پایه دام ها هم گفت: برای این که در بحث حوادث قهری یا بیماری هایی که فراگیر هستند و اپیدمی می شوند به عشایر کمک شود ، قانون برنامه ششم مکلف کرده که کلیه عشایر دام هایشان را بیمه کنند، تقاضایی که ما از جامعه عشایری داریم در بحث بیمه ی پایه همکاری لازم را داشته باشند تا در موقع حوادث بیمه، جبران خسارت کند.

به گفته شاهرخی به خاطر خدمات بیمه ای نامطلوبی که صندوق کشاورزی در سنوات گذشته داشته، استقبال عشایر ضعیف بوده است.

شاهرخی یاد آور شد: جلساتی با صندوق بیمه بانک کشاورزی گذاشته شده است و قرار است دولت هم حمایت خودش را بیش تر کند تا با پرداخت به موقع غرامت، انگیزه بیشتری را برای جامعه ی عشایری ایجاد کنند .

به گفته شاهرخی حق بیمه برای هر دام بین 800 تا 3 هزار و 200 تومان است که البته به سن دام بستگی دارد و در حوزه عشایر جنوب کرما تقریبا 1 میلیارد و 300 هزار راس وجود دارد که باید بیمه شوند.

برای پلاک گذاری دام به مراکز پلاک کوبی دامپزشکی و عشایری مراجعه کنند

محمدرضا قاعدی فر معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی نیز پیش از این با اشاره به اهمیت و نقش هویت دار کردن دام در جهت حمایت از تولید داخلی، عنوان کرده بود: در راستای قانون نظام جامع دامپروری کشور و شیوه نامه ضوابط اختصاصی حمل و نقل و نگهداری دام زنده و به منظور تبیین سیاست‏ ها و دستورالعمل‏ های هویت دار کردن دام و برنامه ریزی برای تسریع در اجرای پلاک کوبی دام برگزار شد.

وی، بیان داشت: براساس تفاهم نامه‏ های صورت گرفته، تشکل‏ های دامپروری و دامپزشکی، سازمان دامپزشکی کشور، سازمان امورعشایری کشور، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صندوق بیمه کشاورزی و زیر مجموعه های فعال در مناطق مختلف کشور به عنوان مجریان هویت گذاری دام در کشور هستند.

قاعدی فر، اضافه کرد: براساس ضوابط دستورالعمل خرید، فروش، حمل و نگهداری دام زنده مصوب هیاًت دولت، مالکان دام زنده موظفند آمار و اطلاعات دام‏ های خود را مطابق با زمان‏بندی و ساز کار اعلامی وزارت جهادکشاورزی به صورت مستمر در سامانه پنجره واحد کشاورزی ثبت، پلاک گذاری و تغییرات آن را به روز کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، ابراز داشت: بر اساس این مصوبه فرصت اجرایی برای هویت گذاری دام ‏های سنگین ۶ ماه و برای دام‏ های سبک یک سال است و نگهداری دام زنده صرفاً با نصب پلاک معتبر و ثبت مشخصات دام زنده از طریق سامانه پایش بیماری های دامی و سامانه هویت دام در پنجره واحد کشاورزی مجاز است.

وی، ضمن هشدار، گفت: هرگونه خرید، فروش و جابجایی دام زنده فاقد پلاک ممنوع است و در صورت حمل دام بدون پلاک و بدون هویت گذاری به منزله قاچاق محسوب شده و برابر قانون عمل می‏ شود.

وی، ضمن درخواست از دامداران، عنوان داشت: دامداران با توجه به فرصت زمانی محدود اجرای طرح و محدودیت ‏های قانونی ناشی از عدم پلاک کوبی دام، به منظور هویت دار کردن دام ‏های خود در اسرع وقت به مدیریت ‏های جهاد کشاورزی، شرکت‏ های تعاونی فعال در زمینه دام و طیور، دفاتر بیمه کشاورزی و مراکز پلاک کوبی دامپزشکی و عشایری مراجعه کنند.

12 هزار خانوار عشایر در جنوب استان زندگی می کنند

به گفته شاهرخی مدیر کل امور عشایری جنوب استان کرمان بر اساس آخرین سرشماری12 هزار خانوار عشایر و با جمعیتی حدود54 هزار نفر در جنوب استان زندگی می کنند و 88 ایل و طایفه در جنوب استان وجود داشته و فقط در شهرستان جیرفت 25 طایفه مستقل وجود دارند.

شاهرخی یاد آور شد: عشایر جنوب استان کرمان تقریبا 4 درصد تولیدات کشور را دارند که در 2 بخش عمده فرآورده های لبنی و گوشت است وحدود 45 درصد تولیدات فرآورده های دامی استان بر عهده عشایر جنوب است البته در بحث صنایع دستی تولیدات، بیشتر از جامعه روستایی است اعم از قالی و گلیم و جاجیم و حصیر بافی که اکثریت در جامعه عشایری انجام می شود.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=39330
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.