رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران:


درآمد سرانه هر شهروند تهرانی ۱.۷ برابر شهروند کرمانی

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به کارکردهای منفی توسعه استان کرمان، گفت: ۱۰۰ درصد ارزش‌افزوده پسته و ۸۳ درصد ارزش‌افزوده معدن به خارج از استان کرمان منتقل می‌شود.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایسنا، حجت‌الله میرزایی رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران امروز ۲۹ شهریورماه در صد و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی ظرفیت‌های برنامه هفتم در راستای تقویت بخش خصوصی اظهار کرد: کرمان مورد بسیار مهمی برای کسانی است که برای توسعه کشور کار می‌کنند.

او در ادامه با اشاره به اینکه رتبه استان کرمان طی ۱۰ سال گذشته در درآمد سرانه از ۱۵ به ۱۲ بهبودیافته، افزود: این استان رتبه ۲۰ کشور در توسعه انسانی، رتبه ۱۲ درآمد سرانه و رتبه هفتم را در تولید ناخالص داخلی منطقه‌ای دارد و در واقع به‌اندازه‌ای که در شکل‌گیری ارزش‌افزوده در بخش‌های خاصی موفق بوده، در پیشبرد توسعه انسانی یعنی در بهبود امید به زندگی و بهبود شاخص دانش موفق نبوده است.

 میرزایی بیان کرد: شکاف توسعه انسانی استان کرمان با مرکز کشور فزاینده بوده و درآمد سرانه هر شهروند تهرانی ۱.۷ برابر شهروند کرمانی است.

 رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در ادامه با اشاره به افزایش سهم اشتغال کشاورزی استان کرمان از ۲۹ به ۳۸ درصد در ۱۰ سال گذشته، افزود: سهم صنعت از ۳۲ به ۲۲ درصد کاهش یافته است ضمن اینکه بهره‌وری استان در خدمات نسبتاً بالا و در کشاورزی و صنعت پایین است؛ بنابراین تمرکز اصلی باید روی بهبود بهره‌وری در صنعت و کشاورزی باشد.

او تصریح کرد: شکل‌گیری و تداوم رشد اقتصادی مبتنی بر خام‌فروشی؛ رشد شکننده و مبتنی بر منابع پایان‌پذیر؛ ناتوانی در بهره‌گیری از مزیت‌ها و فرصت‌های گردشگری و نبود پیوندهای اقتصادی با اقتصاد ملی و محلی از کژکارکردهای (ناکارآمدی) توسعه کرمان در سطح ملی هستند.

 میرزایی گفت: ۱۰۰ درصد ارزش‌افزوده پسته و ۸۳ درصد ارزش‌افزوده معدن به خارج از استان کرمان منتقل می‌شود.

او در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: باید تمرکز را بر توسعه زنجیره ارزش و صنایع پایین‌دستی مس و آهن قرار بدهیم تا تبدیل به ارزش‌افزوده صنعتی به‌جای معدنی بشود.

 رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با بیان اینکه فقر و نابرابری در بخش‌های زیادی از استان کرمان وجود دارد، افزود: این استان در آموزش عالی خوب رشد کرده؛ اما در آموزش‌های مهارتی ضعیف است.

او تصریح کرد: باید تمرکز را در سال‌های آینده بر توسعه آموزش و بهبود خدمات اجتماعی قرار بدهیم و اگر می‎خواهیم در دهکده جهانی ماندگار شده و رشد ثروت به طور دائمی باشد، باید هوشمندسازی جریان تولید، دانش‌بنیان، استفاده از هوش مصنوعی و… در مسیر تولید عملیاتی شود.

 میرزایی در پایان بر پرهیز از تصمیم‌های نادرست و لزوم افزایش جذابیت‌های منطقه‌ای در استان کرمان تاکید کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=122023
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.