داده‌های جدید وزارت بهداشت نشان داد


بیش از ۶۰ درصد از زایمان‌های کرمان از طریق سزارین است

داده‌های جدید وزارت بهداشت نشان می‌دهد میزان زایمان به روش سزارین در ایران نزدیک به ۵۶ درصد و بیش از سه برابر استاندارد جهانی است. استان گیلان که به پیرترین استان کشور نیز شهرت دارد، در صدر جدول انجام سزارین قرار دارد. آمار سزارین در استان کرمان نیز بالاتر از متوسط کشوری و بیشتر از ۶۰ درصد است و از این نظر کرمان در رتبه ۱۱ قرار دارد.

به گزارش کرمان‌نو، بر اساس آخرین برآوردها، نرخ سزارین در جهان به طور متوسط ۱۸ درصد است که البته این رقم در کشورهای مختلف متفاوت است و بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، در کشورهای پیشرفته تنها ۵ تا ۱۵ درصد زایمان‌ها به روش سزارین انجام می‌شود. میزان زایمان به روش سزارین در ایران اما نزدیک به ۵۶ درصد است. علی‌رغم اثبات عوارض متعدد زایمان‌هایی که به روش سزارین صورت می‌گیرد، اکثر زنان باردار، به دنبال پزشکانی هستند که آن‌ها را به انجام عمل سزارین توصیه کنند. بالاترین میزان سزارین به تفکیک دانشگاه در دانشگاه علوم پزشکی گیلان با نرخ ۷۹. ۵۹ درصد از زایمان‌ها بوده است. دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم با بیش از ۶۰ درصد از زایمان‌ها در رتبه ۱۱ میزان سزارین قرار دارد. بر اساس این داده‌ها کمترین میزان سزارین انجام شده نیز مربوط به ایرانشهر با نرخ ۲۲.۵ درصد بوده است.
 نگاهی به آمار سزارین در سال‌های گذشته نشان از روند به‌شدت صعودی این عمل جراحی و افزایش محبوبیت این نوع روش بین زنان باردار ایرانی دارد. به‌طوری‌که در سال ۱۳۷۹ تنها ۳۵ درصد از زایمان‌ها به روش سزارین انجام می‌شد، این آمار در سال ۱۳۸۴ به ۴۰ درصد رسید و اکنون نزدیک به ۵۶ درصد از تولدهایی که در ایران رخ می‌دهد از طریق عمل جراحی سزارین بوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=122030
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.