رئیس دامپزشکی شهرستان بم:


وقوع ۴۰۰ مورد حیوان گزیدگی در شرق استان کرمان

رئیس دامپزشکی شهرستان بم گفت: در کل شهرستان‌های شرق استان(بم، ریگان، فهرج، نرماشیر و گنبکی) بیش از ۴۰۰ گزش سگ اعلام شده است.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایسنا، مسعود اسدی‌پور رئیس دامپزشکی شهرستان بم ضمن اشاره به بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات بیان کرد: شاید چیزی قریب به ۵۰ درصد بیماری‌هایی که امروزه در دنیا شناخته شده، به‌عنوان بیماری‌های مشترک و قابل‌انتقال از حیوانات به انسان مطرح هستند.

 او افزود: یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان که اهمیت زیادی دارد و می‌تواند باعث مرگ‌ومیر و فوت افراد آلوده شود، هاری است.

اسدی‌پور گفت: متأسفانه شاهد این بیماری در بین جمعیت دام شهرستان بم هستیم، هر چند تا امروز هیچ مورد ابتلای انسانی را در شهرستان نداشتیم؛ ولی وجود بیماری در جمعیت دام می‌تواند یک زنگ خطر و هشدار باشد که در این زمینه دستگاه‌های متولی باید ورود و کمک کنند تا هرچه سریع‌تر این بیماری را مهار نموده تا رخداد این بیماری در جمعیت انسانی صورت نگیرد .

 رئیس دامپزشکی شهرستان بم بیان کرد: ناقلان یا مخازن اصلی این بیماری در منطقه، وجود راسو یا به‌اصطلاح محلی موش‌خرما است که در باغات به‌وفور دیده می‌شود و باید چاره‌اندیشی شود. این حیوان در سطح شهرها و روستا بسیار دیده می‌شود و دهیاری‌ها، بخشداری و دستگاه‌های متولی باید اقدامات لازم را انجام بدهند.

او درباره مقابله با بیماری هاری گفت: سازمان دامپزشکی در بحث مبارزه با بیماری موفق عمل کرده و در واقع وظیفه این سازمان واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار و سگ‌های گله است که همکاران ما در زمینه مبارزه و واکسیناسیون وظیفه خود را به‌خوبی انجام داده‌اند.

 اسدی‌پور ادامه داد: در زمانی که کانون آلودگی در مناطقی مشاهده می‌شود، باید برای جلوگیری از انتقال جمعیت دامی اقدام کرد. مثلاً اگر سگ گله دچار بیماری هاری شده یا حیوانی دچار شد را برای مهار باید جدا کرد و سریعاً به مرکز دامپزشکی اطلاع‌رسانی انجام شود تا از انتقال این بیماری به انسان و بقیه حیوانات جلوگیری شود .

او تأکید کرد: نکته مهم این است که شهروندان از هرگونه تماس با حیوانات بلاصاحب جداً پرهیز کنند. برخی به این حیوانات خوراکی می‌دهند؛ اما این کار اشتباه است؛ زیرا حیوانات بلاصاحب به بیماری‌های مختلف مبتلا هستند و انتقال از گزش این حیوانات به انسان بسیار خطرناک است و حتی می‌تواند باعث مرگ انسان شود .

 اسدی‌پور توصیه کرد: اگر چنانچه در معابر یا سطح شهرها و روستاها رفتارهای غیرعادی حیوانات دیده شد به‌خصوص رفتارهای عصبی این حیوانات، به شهرداری‌های محل زندگی خود گزارش بدهید تا نسبت به جمع‌آوری آن اقدام کنند.

 رئیس دامپزشکی شهرستان بم گفت: وظیفه هر دستگاه مشخص است و اگر هر کس به وظایف خود عمل کند، کارها بسیار راحت‌تر انجام می‌شود. ضمن اینکه پناهگاه‌هایی توسط شهرداری طراحی شده و باید برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد اقدام کنند و همکاران دامپزشکی در کنار آنها هستند.

او ادامه داد: باتوجه‌به اقلیم شهرستان و پراکندگی باغات و مستعد بودن تکثیر جمعیت این حیوانات، جمع‌آوری آنها با مشکل مواجه است؛ بنابراین از تمام دستگاه‌های ذی‌ربط درخواست داریم کمک کنند تا این معضل به پایان برسد.

 اسدی‌پور خطاب به شهروندان بیان کرد: اگر مورد گزش سگ قرار گرفتید، سریعاً محل گزش را با آب و صابون به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه شستشو دهید و سریعاً به مرکز درمانی مراجعه کنید.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=123574
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.