مدیرکل دامپزشکی کرمان: ۱۴ هزار قلاده سگ در این استان علیه هاری واکسینه شدند

مدیرکل دامپزشکی کرمان با اشاره به اینکه دامپزشکی فقط مایه‌کوبی و واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار را بر عهده دارد گفت: ۱۴ هزار قلاده سگ صاحبدار در این استان طی سال گذشته علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، حسین رشیدی روز سه‌شنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه سگ های ولگرد تهدیدی علیه بهداشت عمومی از نظر انتقال بیماری‌ و آلودگی‌ها هستند افزود: شهرداری‌ها باید مدیریت سگ‌های ولگرد بدون صاحب را انجام دهند و این سگ‌ها را به ۲ گروه سگ‌های مفید قابل واگذاری (مانند سگ گله و سگ نگهبان) و گروه سگ‌های که قابلیت استفاده ندارند و باید با مرگ آرام از بین بروند، تقسیم کنند.

وی با اشاره به اینکه عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد بدون صاحب موضوعی علمی در راستای کنترل جمعیت آنهاست تصریح کرد: ۲ عامل موجب افزایش تعداد این سگ‌ها می‌شود که شهرداری باید آن را مدیریت کند لذا اینرو مدیریت جمع آوری زباله در اطراف شهر و خانه‌های مخروبه ضروری است.

واکسیناسیون دام‌ها راهی برای مقابله با بیماری‌ها

مدیرکل دامپزشکی کرمان بیان کرد: ۶۵۸ هزار و ۲۸۱ راس دام طی سال گذشته در این استان علیه بیماری بروسلوز واکسینه شده اند.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون دام‌ها در طول یک سال گذشته برای مقابله با بیماری‌های دامی بویژه تب برفکی در سه نوبت انجام شده است، تصریح کرد: اگر بیماری تب برفکی در دامداری‌های صنعتی شایعه شود در مدت زمان پنج ماه تولیدات دامی آن واحد را به یک سوم کاهش خواهد داد.

رشیدی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته واکسیناسیون آبله دامی برای بیش‌ از ۲ میلیون و ۴۲۸ هزار و ۵۲ راس دام در استان کرمان انجام شده است تصریح کرد: دامپزشکی در مراکز درمانی طبق زمانبندی حضور پیدا کرده و مایه‌کوبی و واکسیناسیون دام‌ها را علیه بیمارهای مختلف انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد نیروهای دامپزشکی افرادی با دکترای دامپزشکی هستند گفت: یکی از بیماری‌های که در دستور ریشه‌کنی قرار دارد، طاعون نشخوارکنندگان کوچک است.

مدیرکل دامپزشکی کرمان با اشاره به اینکه ۵۰ درصد بیمارهای عفونی دام‌ها، میان دام و انسان مشترک است، تصریح کرد: در دامداری‌های صنعتی علاوه بر واکسیناسیون تب مالت، خونگیری و تست کشتار نیز به صورت مرتب انجام می‌شود.

وی با اشاره به بیماری‌های دام‌ها و میزان خساراتی اقتصادی که به بار می‌آورد خاطرنشان کرد: سال گذشته شاهد بروز بیماری پوستی در ‌شهرستان‌های شرقی استان کرمان بودیم که با انجام اقدامات بموقع این بیماری مهار شد.

مدیرکل دامپزشکی کرمان با اشاره به اینکه دامپزشکی نقش حمایت از تولید، ارتقای بهره‌وری و کمک به توسعه بهداشت عمومی را بر عهده دارد تصریح کرد: بیماری آنگارا (التهاب حاد ویروسی طیور) از مزارع مرغ مادری که خارج از استان هستند وارد می‌شد و در این راستا با اقدامات پیشگیرانه، واکسیناسیون بموقع و اطلاع‌رسانی به مرغداری‌ها تعداد موارد بیماری در سطح استان به شدت کاهش پیدا کرد و به وضعیت خوبی در کشور رسیدیم.

رشیدی بیان کرد: در خصوص بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که در صورت شیوع، صنعت مرغداری را با مشکل مواجه می‌کند خوشبختانه با پایش‌های مستمر، موردی را در سطح این استان طی یک سال گذشته نداشتیم.

تاکید به خرید محصولات شناسنامه‌دار

وی با اشاره به اینکه مردم باید از خرید محصولات دامی که هیچ نشانه و مشخصات دامپزشکی ندارند خودداری کنند افزود: از امسال برچسب‌گذاری تکمیلی دام‌ها انجام می شود و دام ماده با برچسب زرد و دام نَر با برچسب آبی مشخص خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=96173
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.