زنگ خطر کاهش مسافران پرواز فلای دبی و بیبرنامگی اتاق بازرگانی کرمان؛
پرواز فلای دبی از کرمان میپرد!
با وجود راهاندازی پرواز مستقیم کرمان به دبی در شهریور ۱۴۰۳، پس از ۶ ماه کاهش شدید مسافران و انتقادات از کمبود زیرساختها و تبلیغات، نگرانیها از لغو این مسیر هوایی را افزایش داده است.
به گزارش کرماننو، پس از سالها انتظار و پیگیری، سرانجام پرواز خارجی کرمان به دبی با همکاری شرکت فلای دبی در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ راهاندازی شد.
این اقدام که به عنوان یک موفقیت بزرگ در راستای توسعه گردشگری و تجارت استان کرمان تلقی میشود و کرمان را به ۱۱۰ فرودگاه مهم جهان متصل میکند، پس از ۶ ماه با انتظارات و چالشهایی روبرو شده است.
کیفیت پایین خدمات فرودگاهی، نبود زیرساخت مناسب و ضعف در تبلیغات و اطلاعرسانی، منجر به نارضایتی مسافران و همچنین افزایش صندلیهای خالی این پرواز شده است.
پرواز فلایدبی در کرمان ۱۸۰ نفر ظرفیت دارد و آژانسهای مسافرتی کرمان از جمله آژانس جنوب شرق در هر پرواز ۶۰ بلیت را چارتر کردند، اما بررسیها نشان میدهد که اکنون تعداد مسافران در هر پرواز در برخی روزها به ۵۰ نفر هم نمیرسد.
کاهش تعداد مسافران پرواز کرمان دبی تاکنون چندین مرتبه از سوی مسئولان کرمان مطرح شده، طبیبزاده رئیس اتاق بازرگانی کرمان در صحبتهایش به کرماننو میگوید که این ناهماهنگیها بین دستگاهی است و البته توپ را در زمین آژانسها و تبلیغات ضعیف آنها میاندازد، اما این ادعا به نظر میرسد که بیشتر به عنوان یک توجیه برای کمکاریها و بیبرنامگیهای اتاق بازرگانی مطرح شده است.
اتاق بازرگانی در این زمینه نتوانسته است بهدرستی نیازهای زیرساختی و خدماتی این پرواز را شناسایی و برطرف کند. بهجای اینکه به عنوان یک نهاد پیشرو در ایجاد زیرساختهای لازم و تبلیغ این پرواز عمل کند، مسئولیت را به دوش دیگران انداخته و در نتیجه، فرصتهای مهم برای توسعه استان را از دست میدهد. این کمکاری و بیبرنامگی میتواند به کاهش استقبال از پرواز و در نهایت به شکست این پروژه مهم منجر شود.
زیرساختها پاسخگو نیست
چالش دیگر پرواز فلای دبی در کرمان ضعف زیرساختهاست.
نبود سالن انتظار، ورودی نامناسب ترمینال خارجی و عدم وجود تابلوهای راهنما و اطلاعات دقیق در مورد پروازها و همچنین کمبود امکانات رفاهی برای مسافران از جمله آنهاست.
سال گذشته بود که جزینیزاده مدیرکل فرودگاههای استان کرمان در خصوص ظرفیت کرمان برای پروازهای خارجی گفته بود: وظیفه ما ایجاد زیرساخت است که این مهم را انجام داده و به شرکتهای هواپیمایی اعلام کردیم که آمادگی انجام پرواز به دبی و سایر کشورها در فرودگاههای کرمان، سیرجان، رفسنجان و بم را داریم. اما اکنون پس از گذشت ۶ ماه از راهاندازی پرواز کرمان دبی، ضعف زیرساخت نمایان شده و این موضوع نگران کننده است.
در این میان، شهباز حسنپور هم در نشست خبری خود به این موضوع ورود کرد و با ابراز نگرانی از استقبال کم مردم از این پروازها، به صراحت اعلام کرده است که «اگر فردا مردم پروازهای دبی را نخواستند این تقصیر من نیست. ما در حوزه پروازهای هوایی وظیفه خود را انجام دادهایم.» این اظهارات نشاندهنده نگرانیها و عدم اطمینان در مورد موفقیت این پروازها است.
و حال سوال اینجاست که اگر این پرواز به دلیل استقبال کم از استان برود، چه کسی مسئول خواهد بود؟
کسانی که با اولین پرواز فلای دبی عکس یادگاری میگرفتند حالا توپ بیتدبیری را در زمین چه کسی میاندازند؟
آیا مدیران و مسئولان بخش دولتی و خصوصی که در این پروژه نقش داشتهاند، باید پاسخگو باشند یا اینکه عدم استقبال مردم ناشی از ناهماهنگیها و مشکلات مدیریتی است؟
استمرار و بهبود کیفیت پرواز کرمان – دبی یک مطالبه استانی است که میطلبد مسئولان مربوطه نگاه ویژهتری به آن داشته باشند.