جنجال طرح کدینگ سوخت در نشست خبری مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کرمان؛


موضع غیرشفاف سالاری‌فر در مورد طرح کدینگ

0

در نشست خبری سالاری‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان، با موجی از انتقادات رسانه‌ای و عمومی درباره طرح کدینگ سوخت مواجه شد که نشان‌دهنده دغدغه عمیق مردم و نهادهای استانی درباره اجرای آن است. درحالی‌که استاندار کرمان، ده نماینده مجلس و مدیرکل بازرسی استان به‌صورت علنی مخالفت خود با ادامه این طرح را اعلام کرده‌اند و حتی استاندار نامه‌ای به رئیس‌جمهور برای لغو آن ارسال نموده، سالاری‌فر با رویکردی محتاطانه و فنی به دفاع از ضرورت «مدیریت هوشمند عرضه سوخت» پرداخت و از بیان صریح موافقت یا مخالفت با طرح کدینگ خودداری کرد.

در نشست خبری احمد سالاری‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان، با موجی از انتقادات رسانه‌ای و عمومی درباره طرح کدینگ سوخت مواجه شد. تقریباً تمام خبرنگاران حاضر در جلسه، سؤالات خود را حول محور این طرح مطرح کردند که نشان‌دهنده دغدغه عمیق مردم و نهادهای استانی درباره اجرای آن است. درحالی‌که استاندار کرمان، ده نماینده مجلس، و مدیرکل بازرسی استان به‌صورت علنی مخالفت خود با ادامه این طرح را اعلام کرده‌اند و حتی استاندار نامه‌ای به رئیس‌جمهور برای لغو آن ارسال نموده، سالاری‌فر با رویکردی محتاطانه و فنی به دفاع از ضرورت «مدیریت هوشمند عرضه سوخت» پرداخت و از بیان صریح موافقت یا مخالفت با طرح کدینگ خودداری کرد.

خبرنگار رسانه «کرمان‌نو» در این جلسه این سؤال را مطرح کرد: چرا وقتی تمام مدیران بالادست استان مخالفت خود را با ادامه طرح کدینگ ابراز کرده‌اند، ده نماینده استان مخالف این طرح بوده‌اند، مدیرکل بازرسی استان این طرح را از اساس اشتباه خوانده و استاندار نیز در راستای لغو آن نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشته، شما به‌عنوان مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان به‌صورت محافظه‌کارانه و بدون شفافیت کامل، مواضع خود را درباره این طرح ابراز نمی‌کنید؟

خبرنگار کرمان‌نو ادامه داد: «تعداد ۳۵ جایگاه سوخت خارج از طرح کدینگ برای استانی به وسعت کرمان – که دارای طولانی‌ترین مسیرهای جاده‌ای کشور است – شوخی است! این رقم چه توجیهی دارد؟ آیا طرح کدینگ تأثیر ملموسی در کاهش قاچاق سوخت داشته است؟ و مهم‌تر از همه، آیا این طرح به نحوی عمل کرده که شعارهایی مانند ‘لبخند دنیا به کرمان’ یا طرح‌های گردشگری استان را بی‌معنا نکرده باشد؟»

در پاسخ، سالاری‌فر گفت: «از ابتدای حضورم در این سمت، موضوع کدینگ و وضعیت کارت‌های سوخت را به‌دقت رهگیری کرده‌ایم. بر اساس تحلیل‌های ما، رفتار مصرفی مردم در شهرستان‌هایی مانند شهربابک و مناطق شمال غربی کرمان، شباهتی به رفتار ساکنان مناطق شرقی و جنوبی استان ندارد؛ بنابراین، ایجاد محدودیت باید مبتنی بر رفتار واقعی مصرف‌کنندگان باشد، نه یک الگوی یکسان برای تمام نقاط.»

او افزود: «ما تلاش کرده‌ایم تا با شناخت دقیق از الگوی سوخت‌گیری هر منطقه، هیچ‌یک از مردم شریف کرمان – به‌ویژه ساکنان جنوب استان – دچار مشکل صف‌های طولانی یا کمبود سوخت نشوند.»

دیگر چه خبر؟

در پاسخ به نامه استاندار خطاب به رئیس‌جمهور، سالاری‌فر گفت: «نامه جناب طالبی (استاندار) به من هم رسیده است. بر اساس همان تحلیل‌های رفتاری، پاسخی جامع به وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خواهم داد.»

در مورد مواضع صریح درباره طرح کدینگ، وی اظهار داشت: «نمی‌توانم به‌صورت قطعی بگویم موافق یا مخالف هستم. در مناطقی که رفتار سوخت‌گیری نامتعارف و غیرمنطقی دیده می‌شود، باید مدیریت عرضه بنزین صورت گیرد. راهکارهای ما در حوزه سوخت‌رسانی، همواره متناسب با نوع رفتار مردم و نحوه استفاده از کارت‌های سوخت در هر منطقه خواهد بود.»

سالاری‌فر همچنین اشاره کرد که افزایش تعداد کارت‌های سوخت می‌تواند به کاهش صفوف کمک کند، اما تأکید کرد: «به‌عنوان یک کارشناس، نمی‌پذیرم که طرح کدینگ به‌طورکلی زیر سؤال برود. ما می‌توانیم مدیریتی هوشمندانه داشته باشیم که ضمن رعایت استانداردهای شرکت ملی پخش نفت، نیازهای واقعی مردم را نیز پاسخگو باشد.»

در پایان، او به عبور گسترده گردشگران و زائران از کرمان به سمت استان‌های هم‌جوار به‌ویژه هرمزگان اشاره کرد و گفت: «بخش عمده‌ای از فشار بر جایگاه‌های سوخت کرمان، ناشی از ترافیک عبوری است. بسیاری از این مسافران، زائر یا گردشگر هستند که از کرمان عبور می‌کنند. این واقعیت جغرافیایی و گردشگری مستلزم آن است که ما در مدیریت عرضه سوخت، به همسایگی با استان‌های دیگر نیز توجه کنیم تا مردم هرمزگان یا سایر استان‌ها در مسیرهای عبوری دچار محدودیت نشوند.»

این نشست خبری در حالی برگزار شد که نارضایتی عمومی از طرح کدینگ در کرمان – به‌ویژه در شهرهای جنوبی استان و گردشگری – در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. بسیاری از شهروندان و فعالان اقتصادی استان معتقدند که این طرح نه‌تنها قاچاق سوخت را کاهش نداده، بلکه به فعالیت‌های گردشگری و خدمات جاده‌ای آسیب جدی وارد کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.