مسابقه مرگ در جادههای کرمان| پس از بزرگراه شدن، تلفات محور بم-کرمان دو برابر شد
محمد مهدی بلوردی صبح امروز در نشستی خبری گفت که «در ۹ ماه نخست امسال در جادههای استان کرمان تعداد فوتیها بر اثر تصادفات رانندگی ۲۵.۶ درصد افزایش داشته است.»
او درباره چرایی این موضوع گفت:
براساس گزارش کمیسیون ایمنی، ۲۴۹۳ فقره در تصادف در این بازه زمانی رخ داده که ۴۲۲ فقره منجر به فوت بوده. ۶۷۲ نفر در این تصادفات کشته شدند که ۵۶ درصد کل تصادفات واژگونی بوده است. یعنی نصف تصادفات در بزرگراهها اتفاق میافتد. این به معنای نقش داشتن سرعت غیرمجاز در افزایش تلفات جادهای در کرمان است.
او برای این گفته خودش نمونهای هم آورد.
به گفته بلوردی در 9 ماه نخست سال 95 و در زمانی که 40 کیلومتر از محور کرمان-بم دو طرفه بوده و همچنین نیمی از این مسیر فاقد شانه ایمن بوده، تعداد کشتهها بر اثر تصادفات رانندگی در این محور 16 نفر بوده.
امسال اما پس از اینکه کل محور کرمان-بم به بزرگراه تبدیل و تمامی شانه جاده ایمن سازی شد، تعداد کشتهها به 30 نفر رسید.
جادههای مرگ
پرتلفاتترین جادههای استان کرمان بنا به آمارهایی که مدیرکل راه و شهرسازی استان ارائه داده به شرح زیر است:
- محور کرمان بم با 30 کشته
- محور بافت کرمان با 27 کشته
- محور رفسنجان کرمان با 21 کشته
- پل بهاآباد ایرانشهر با 20 کشته
- محور سیرجان کرمان با 15 کشته
- محور سیرجان شهربابک با 15 کشته
- محور جیرفت کهنوج با 14 کشته
- محور شهربابک انار با 11 کشته
- محور رفسنجان انار با 10 کشته
- محور سیرجان بافت با 9 کشته
- محور سیرجان بندرعباس با 9 کشته
80 درصد محورهای فوق بزرگراه هستند.
خودروهای مرگ
خودروی 29 درصد کشانی که در تصادفات کشته شدند، پژو بوده است.
پس از آن، پراید با 26 درصد، موتورسیکلت با 11 درصد، وانت با 8 درصد، سمند با 8 درصد، کامیون با 7 درصد و پیکان با 3 درصد خطرناکترین خودروها از نظر تعداد کشته شدگان هستند.
سهم سایر سواریها در تلفات رانندگی کرمان هفت درصد است.