بچه های اوتیسم کرمانی فضای استاندار آموزشی ندارند

مهران باهری به تسنیم، با بیان اینکه در حال حاضر 33  دانش‌آموز مبتلا به اتیسم در استان کرمان شناسایی شده است گفته: بچه‌هایی که به پایگاه‌های سنجش مراجعه می‌کنند غربالگری اتیسم می‌شوند.

وی با بیان اینکه بچه‌های مبتلا به اتیسم به واسطه گستردگی علائم به آنها طیف اتیسم گفته می‌شود افزود: بچه‌هایی که تربیت‌پذیر هستند تحت پوشش بهزیستی و آنهایی که آموزش پذیرند تحت پوشش آموزش‌های استثنائی قرار می‌گیرند.

رئیس اداره آموزش استثنایی استان کرمان با اشاره به اینکه حدود 14 نفر از بچه‌هایی که دچار معلولیت اوتیسم هستند در مراکز عادی به صورت تلفیقی درس می‌خوانند گفت: امسال غربالگری اوتیسم را در شهرستان‌های سیرجان، کرمان، شهربابک، بافت، بم، کهنوج، جیرفت و عنبرآباد انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه اتیسم یک بیماری نوپدید و نوعی بیماری اختلال رشدی عصبی است که با آسیب‌های شدید در مهارت‌های کلامی و غیرکلامی در اجتماع همراه بوده و در کشور ما در حال رشد است افزود: اتیسم در سن بعد از سه سالگی معمولا خود را نشان می‌دهد و در پسرها چهار برابر دختران شایع است.

باهری با اشاره به اینکه باید نسبت به بیماری اتیسم آگاهی‌بخشی عمومی ایجاد کنیم بیان کرد: متاسفانه بسیاری از اولیاء یا با این بیماری آشنایی ندارند و یا اینکه اولیاء دوست ندارند با این واقعیت روبه‌رو شوند که فرزندان آنها دچار اوتیسم است.

وی با بیان اینکه اگر در 3 تا 5 سالگی این بچه‌ها شناسایی شود می‌توان از سن طلایی رشد برای درمان آنها بهره ببریم گفت: این بیماری تمامی ارتباطات خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و برای این بیماری آگاهی بخشی عمومی و مسئولیت اجتماعی نیاز است زیرا در دنیا امروز معلولیت مشکل فرد نیست، مشکل جامعه است.

رئیس اداره آموزش استثنایی استان کرمان با اشاره به اینکه مرکز اتیسم از حدود دو سال قبل در کرمان راه‌اندازی شده است بیان کرد: بزرگترین مشکل درمان این بیماری در استان نبود فضای استاندارد و امکانات است.

وی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار در استان غربالگری اتیسم در بین دانش‌آموزان بدو ورود با حضور کارشناسان ویژه ارزیابی اتیسم انجام می‌شود افزود: این بیماری هیچ ربطی به وضعیت اقتصادی خانواده ندارد و والدین هیچ نقشی در ایجاد اتیسم ندارند و امیدواریم بتوانیم زمینه آموزش این بچه‌ها را طبق استاندارهای روز فراهم کنیم.

باهری با اشاره به اینکه ما در استان کرمان مرکز اتیسم و مدرسه ویژه اتیسم شادروان حسن رستمی را داریم و حدود 22 دانش‌آموز در این مدرسه در حال تحصیل هستند گفت: در این مرکز امکانات گفتاردرمانی، کار درمانی و اتاق تاریک فراهم است با این وجود این فضا استاندارد و مطلوب اتیسم نیست.

وی با بیان اینکه در این مرکز نیاز به اتاق‌های تاریک، بازی درمانی، اتاق اجتماعات برای والدین دارند و … وجود دارد و آموزش این بچه‌ها انفرادی است و فضا ما از استاندارد لازم برخوردار نیست بیان کرد: به دنبال فراهم کردن و راه‌اندازی فضای استاندارد برای کودکان اتیسم در کرمان هستیم.

رئیس اداره آموزش استثنایی استان کرمان با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم به بچه‌های اوتیسم آموزش دهیم باید آموزش را از والدین آنها آغاز کنیم و برنامه‌های ویژه برای آموزش والدین داریم گفت: در سال گذشته بیش‌ از 5 جلسه آموزشی ویژه اولیاء داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین مشکل ما فضای استاندار است و با توجه به کمبود فضای آموزشی استاندارد با مشکل روبه رو هستیم افزود: خوشبختانه خیرین پای کار آمدند و زمینی برای ساخت این فضای آموزشی اهدا شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=18860
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.