وضعیت نگران‌کننده تولید پسته در کرمان

محمدرضا پورابراهیمی ، با اشاره به اینکه شهرهای شمالی استان کرمان تولیدکننده اصلی پسته استان و کشور محسوب می‌شوند اظهارداشت: براساس گزارشات امسال به‌دلیل تغییرات اقلیمی در استان کرمان و افزایش دما، کشاورزان پسته‌کار استان با مشکل جدی روبه‌رو شدند.

وی با اشاره به دعوتی که ابتدای سال جاری از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس به استان کرمان داشتیم گفت: یکی از اهداف حضور اعضای کمیسیون اقتصادی به کرمان برای حل مشکلات اقتصادی فعالان و تولیدکنندگان پسته در استان بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فعالان اقتصادی و کشاورزان پسته‌کار در استان معمولا با بانک‌ها کار می‌کنند افزود: کشاورزان پسته‌کار در این مناطق بعد از برداشت محصول پسته در شهریورماه، تعهدات بانکی خود را پرداخت می‌کنند که امسال با خشکسالی شدید مشخص شد که برداشت محصول کشاورزان در سال جاری بسیار اندک است و میزان تولید وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد و حتی جوابگوی وضعیت معیشتی کشاورزان نیست.

وی با اشاره به اینکه وزیر اقتصاد نیز همزمان با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی در استان به کرمان سفر کرد و بازدید میدانی از وضعیت موجود تولید پسته در استان انجام شد بیان کرد: در این سفر راهکارهای مناسب به‌ویژه برای مشکلات بانکی کشاورزان بررسی شد.

پورابراهیمی با بیان اینکه ستاد بحران نیز در سطح کشوری برگزار و گزارشات واقعی و نگران‌کننده از وضعیت پسته استان به ستاد ارائه شده است تصریح کرد: برداشت ما این بود که وضعیت تولید پسته در استان به یک پنجم سال‌های گذشته رسیده است اما متاسفانه متوجه شدیم که وضعیت بسیار شدیدتر و اوضاع وخیم‌تر است.

وی با اشاره به اینکه پیش‌نویس طرح‌های حمایت از کشاورزان به‌ویژه در زمینه تمدید وا‌م‌های کشاورزی نوشته و از طریق ستاد بحران انجام شده است افزود: حدود یک ماه گذشته نیز در کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور فدایی سرپرست استانداری کرمان و مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای تشکیل شد و رئیس ستاد بحران کشور مجموع اقدامات را بررسی و پیگیری کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: سرپرست استانداری کرمان نیز بخشنامه‌ای به بانک‌های استان ارسال کرد که براساس آن تا زمان رسیدن ابلاغ دولت دو ماه وام‌های کشاورزی استان استمهال و بازپرداخت وام‌ها متوقف شود.

وی بیان کرد: آنچه که مشهود است با تغییرات کاملا متفاوت آب و هوایی در استان کرمان روبه‌رو هستیم و در طی سال‌های اخیر با یک خشکسالی 15 ساله روبه‌رو هستیم و این وضعیت ادامه دارد.

پورابراهیمی با بیان اینکه انتظار ما از متخصصان بخش کشاورزی این است که با توجه به اینکه با پدیده خشکسالی روبه‌رو هستیم راهکارهای علمی در این زمینه ارائه شود گفت: خشکسالی تنها متعلق به کشور ما نیست و مرکز تحقیقات بخش کشاورزی باید به کمک کشاورزان بیاید.

وی با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی در دنیا اتفاق افتاده که دنیا با راهکارهای علمی از آن عبور می‌کند افزود: باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی بهره گرفت و انتظار است که مرکز تحقیقات راهکارهای علمی اجرایی عبور از بحران کشاورزی به‌ویژه در حوزه پسته را به کشاورزان ارائه کند.

آنطور که تسنیم می نویسد رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این وضعیت تنها به کشاورزان ضرر نرسانده و جریان اقتصادی کشور را دچار آسیب کرده است بیان کرد: امروز از یک نگهبان باغ پسته گرفته تا در سطح کلان کشور همه متضرر شده و با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند.

وی با اشاره به اینکه از طرف دیگر بهره‌وری کشاورزی در استان کرمان نیز بسیار کم است گفت: قیمت تمام شده تولید پسته در کشور تقریبا سه برابر قیمت تمام شده پسته در جهان است و عملا کشاورز ما امکان رقابت در دنیا و بازار جهانی را ندارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=18857
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.