ردپای بحران آب در افزایش نرخ بیکاری استان

کرمان استانی با 3164718 نفر جمعیت است و براساس آماری که مرکز آمار در خصوص نیروی مشغول به کار سال 96 اعلام کرده 142578 نفر جمعیت بالای 10 سال در مقطع فوق دیپلم و لیسانس و 29606نفر در مقطع تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر مشغول به کار و تحصیل هستند. این طور که همین آمار اعلام کرده از 52837و 6744 نفر جمعیتی که به ترتیب در مقطع فوق دیپلم – لیسانس و لیسانس بالاتر مشغول به تحصیل اند بیکار اند.لازم به ذکر است که آمار نیروی مشغول به کار در مرکز ملی آمار به صورت فصلی ارایه می شوند اما با توجه به این که مشاغل در استان کرمان به طبع گذر فصول تغییر می‌کنند ممکن است نرخ بیکاری در استان کرمان در فصل تابستان با فصل زمستان متفاوت باشد به همین جهت از آمارنامه کلی همان سال استفاده کرده ایم.
استان کرمان در سال های گذشته با پرش نرخ بیکاری روبرو بوده است این طور که مشخص است در سال 96 کرمان از 31 استان با 11/5درصد نرخ بیکاری در رتبه 16قرار گرفته و در سال 95 که شاخصی برابر با سال 96 دارد در رتبه 13 قرار گرفته. اما نکته ای که در اینجا حایز اهمیت این است که از سال‌های 92 یعنی با شروع کار آمدن دولت روحانی تا سال 94 نرخ بیکاری به صورت تک رقمی یعنی برابر با 6/1، 6/9 و 7/9 بوده به این صورت که جایگاه کرمان در بین استان‌های دیگر رتبه دوم را داشته است.
در ادامه باید گفت نرخ بیکاری در سال 96 در کل کشور برابر با 12/1درصد بوده است که درصد مردان به 10/2درصد و زنان به 19/8درصد می رسد ، در استان کرمان در جمعیت بالای 10 ساله و بیشتر 7/1 درصد مردان و 29/1درصد زنان نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده اند.
در خصوص چرایی بالارفتن نرخ بیکاری در استان از سال های 92 تا 94 با احمد انارکی محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به صحبت نشستیم.
وضعیت بد کشاورزی
عامل اصلی بیکاری در استان
او یکی از دلایل اصلی بالا آمدن نرخ بیکاری در کرمان را وضعیت بد کشاورزی در چند سال گذشته اعلام کرد، به گفته انارکی در زمین های شمالی استان در گذشته فرضا 88نفر روی هر هکتار زمین کار می کرده که امسال این رقم نصف شده و دلیلش هم مشکلات خشکسالی، سرمازدگی و گرمازدگی است.
این مقام مسوول ادامه می دهد ما در بحث اشتغال شدیدا آسیب دیده ایم نه این که بگوییم در گذشته بهتر بوده بلکه اشتغال های گذشته هم بی برنامه و بدون کارشناسی بودند، به این صورت که ادارات پر آدم شدند و دولت بزرگتر شد، مجموعه های مختلفی تعریف شد که حتی فعالیت های آن ها تا به الان شروع هم نشده. به گفته او در یکی از شهرستان ها برای یک شرکتی که هنوز تشکیل نشده 50 نفر نیرو گرفته شده.
انارکی به «کاغذ وطن» یکی دیگر از عوامل بالارفتن جایگاه نرخ بیکاری کرمان در بین استان‌های دیگر را به آمار نسبت می دهدبه گفته او اشتغال ناقصی که وجود داشته در حال حاضر توسط آمارها اصلاح شده و به نرخ بیکاری اضافه شده یعنی این رقم از گذشته تا به الان تغییر خاصی نکرده فقط آمار تصحیح شده است.
در خصوص اقدامات انجام شده عضو کمیسیون اقتصادی می‌گوید ما در حال حاضر به سرمایه گذار خارجی نیاز داریم و از طرفی نمی توان اشتغال را به صورت دستوری بهبود بخشید بلکه باید زیرساخت‌های لازم آن انجام شود، به گفته این نماینده مردم رفسنجان و انار در مناطق شمالی استان در حال فعالیت‌های خوبی بوده‌اند ولی به دلیل تحریم‌های پیش آمده معلق‌ هستند و خیلی از کارخانه ها به دلیل مشکلات ارزی رو به سمت تعطیلی هستند، به گفته او وضعیت کشور باید به حالت بهتری تبدیل شود وگرنه کسی با مکان های بسته شده نمی تواند اشتغال ایجاد کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19465
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.