در جلسه شورای عالی مهارت چه گذشت؟


جذب افراد بدون مهارت ممنوع| وجود 100 هزار فرصت خالی اشتغال در کرمان

صبح امروز جلسه شورای عالی مهارت کرمان با حضور رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد.

آنطور که تسنیم نوشته، علی اوسط هاشمی، رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه اشتغال بدون مهارت پایداری ندارد، گفت که هیچ کارگاهی نباید در استان تجهیز شود مگر پیمانکار آن پرسنلی جذب کند که دارای مهارت واقعی کار باشد.

وی با بیان اینکه دو شورای عالی بالادست شورای عالی مهارت وجود دارد گفت: شورای عالی اشتغال و شورای آموزش در کشور بالادست ما هستند که از آنها استفاده نشده است.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه سرمایه‌های ارزشمندی در جامعه تزریق شده اما این سرمایه‌ها به رفع فقر و ایجاد اشتغال معطوف نشده است افزود: کرمان زیرساخت اقتصادی قوی دارد و سالانه طرح‌های بزرگ اقتصادی در این استان افتتاح می‌شود که باید جهشی به فکر مهارت‌افزایی باشد.

وی با بیان اینکه به ارزش کارگر و نقش‌آفرینان این قشر در مسیر توانمندسازی هنوز توجه نمی‌شود، گفت: کار تقدس دارد و انسان قابلیت‌های زیادی دارد که می‌تواند خوداتکا عمل کند و اسیر نشود.

اوسط‌هاشمی با اشاره به اینکه استان کرمان باید تدوین سند مهارت استان را در دستور کار قرار دهد و نیازهای استان در زمینه مهارت شناسایی شود بیان کرد: تلاش ما بر این است که با یک عزم ملی به سمت تغییر قدم برداریم و جهت‌گیری‌های ما در حوزه آموزش به صرف گرفتن مدرک نباشد.

وی با بیان اینکه از قداست کار ارزش‌زدایی کردیم و هر که مدرک داشت را بیشتر تحویل گرفتیم افزود: ارزش مهارت را باید در جامعه ارتقا داده و خودباوری و خوداتکایی را در جامعه ترویج بدهیم.

معاون وزیر کار با ابراز اینکه همه مطالبه استخدام کار از حکومت دارند و این مسئله یک بدبینی نیز نسبت به حکومت ایجاد می‌کند بیان کرد: اگر ما به جامعه خودباوری و خوداتکایی و مهارت بیاموزیم همه برای شغل به سمت ادارات دولتی نمی‌آیند.

وی با بیان اینکه هیچ واحد صنعتی و کارآفرینی نیرویی جذب نمی‌کند مگر بر این باور رسیده باشد که این نیرو دارای مهارت است و مشکلات را از واحد تولیدی برطرف می‌کند گفت: احساس موثر بودن را باید در جامعه ایرانی تقویت کنیم.

اوسط‌هاشمی با اشاره به اینکه مهارت نقش پیشگیری و صیانت از سرمایه و امنیت را به‌دنبال دارد عنوان کرد: هزار و 400 آموزشگاه آزاد در استان کرمان وجود دارد که هم اشتغالزایی کردند و هم دوره‌های آموزشی مهارتی برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینکه سازماندهی آموزش مهارت باید با محوریت اداره کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در استان‌ها باشد چرا که متولی این حوزه است افزود: آموزش دیده ما در هر نقطه جهان می‌تواند اشتغال پیدا کند.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه با آموزش و پرورش تفاهمنامه امضا می‌کنیم که تمام دانش‌آموزان ما به مهارت سوق داده شوند و گواهی برای آنها صادر شود گفت: پیوست مهارت در اقتصاد کشور ضروری است و نمی‌شود از اشتغال بدون مهارت سخن گفت.

وجود 100 هزار فرصت خالی اشتغال در کرمان

استاندار کرمان هم در این جلسه از وجود 100 هزار فرصت خالی اشتغال در استان کرمان خبر داد.

محمد جواد فدایی گفت که تفاوتی بین خانم‌ها و آقایان در اشتغال نیست و دوره‌های مهارت‌آموزی هم برای خانم‌ها و آقایان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ما هیچ تفکیک جنسیتی در این زمینه نداریم و در خدمات به مردم هیچ تبعیضی وجود ندارد افزود: شورای اصناف باید به این مسئله تاکید داشته باشند که هیچ واحد صنفی حق ندارد افراد غیرماهر را جذب کند.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه این واحدها باید افرادی را جذب کار کنند که دوره‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای را گذرانده باشند گفت: فرمانداری کرمان طرح راه‌اندازی شهرک آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را ارائه کند تا بعد از تصویب این شهرک احداث شود.

وی با بیان اینکه استان کرمان قطب برگزاری مسابقات رباتیک کشور می‌شود و زیرساخت‌های لازم در این زمینه باید فراهم شود افزود: طرح کارورزی و طرح مهارت‌آموزی در محیط کار از سال 96 در کرمان در حال اجرا است اما فعال نبوده است.

فدایی با اشاره به اینکه اداره کار باید در این زمینه فعالانه‌تر عمل کند و مهارت‌آموزان باید مهارت در محیط واقعی کار را ببینند عنوان کرد: سهمیه ما آموزش مهارتی 5 هزار نفر در طرح کارورزی است که تاکنون برای 2 هزار و 700 نفر انجام شده و باید هر چه سریع‌تر بقیه این سهمیه جذب شود.

وی با بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت باید براساس نیاز جامعه و واحدهای تولیدی و صنعتی در استان انجام شود گفت: باید فرصت‌های خالی اشتغال در استان شناسایی و متناسب با آنها دوره‌های مهارتی برگزار کنیم.

استاندار کرمان با عنوان اینکه بر اساس گزارش فنی و حرفه‌ای 100هزار فرصت خالی اشتغال در استان وجود دارد بیان کرد: ما هم از این مسئله استقبال کردیم که حمایت کنیم تا دوره‌های آموزش مهارتی برای این فرصت‌های اشتغال برگزار شود اما در عمل دیدیم کاری نکردند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38364
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.