پیگیری ها برای نجات جنگل قائم ادامه دارد| معاون استاندار برای حل معارض آرامستان جدید آستین بالا زد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان گفت: پروژۀ آرامستان جدید در محلی که شهرداری پیش‌بینی کرده بود، به‌دلیل اختلاف نظری که بین شهرداری و مجموعۀ ارتش وجود دارد، متوقف شده است.

سیدمصطفی آیت‌الهی موسوی در جلسه بررسی وضعیت آرامستان جدید افزود: با توجه به این‌که آرامستان موجود فضای کافی را برای دفن اموات ندارد، این جلسه تشکیل شده تا مشکل آرامستان جدید مرتفع و اجرای پروژه از سرگرفته شود.

او گفت: باید تلاش کنیم با توافق چندجانبه ازسوی شهرداری، اداره‌کل راه و شهرسازی، ارتش و منابع طبیعی، زمین مذکور آزادسازی شده و در اختیار شهرداری قرار گیرد تا پروژۀ آرامستان جدید با سرعت شروع شود.

 

شهردار: تصمیم گرفتیم پروژۀ نیمه‌تمام آرامستان ادامه دهیم

 

شهردار کرمان نیز در این جلسه گفت: برای جابه‌جایی و جانمایی آرامستان، چندین سایت پیشنهاد دادیم که با مخالفت محیط زیست مواجه شدیم.

مهران عالم‌زاده افزود: تصمیم گرفتیم پروژۀ نیمه‌تمام آرامستان را که البته حدود 10 کیلومتر از شهر فاصله دارد و برای مردم در زمینۀ سوخت و ترافیک، زحمت و بار مالی دارد، ادامه دهیم.

وی ادامه داد: براساس مستندات موجود، اداره‌کل راه و شهرسازی زمین را به شهرداری واگذار کرده و شهرداری نیز تصرفاتی در این زمین داشته و اقداماتی نظیر آسفالت، تسطیح، جدول‌گذاری و درخت‌کاری انجام داده است.

وی با اشاره به اخطار صادرشده در خصوص مالکیت ارتش گفت: اداره‌کل راه و شهرسازی، باید از قرارداد واگذاری دفاع کند؛ ضمن این‌که اداره ثبت اسناد و املاک استان، باید موضوع را بررسی کند که با توجه به تصرفات شهرداری، آیا این سند معارض دارد یا خیر؟

محمد فرشاد، رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: با توجه به این‌که ارتش با رأی کمیسیون مستندسازی صاحب زمین شناخته شده و همچنین طبق قانون، پادگان‌ها باید خارج از حریم شهر باشند؛ با توافق ارتش، منابع طبیعی و راه و شهرسازی، زمین دیگری به ارتش داده شود تا پروژۀ آرامستان در بودجۀ سال‌جاری دیده شده و اجرا شود.

مشاور مهندسی قرارگاه منطقه‌ای جنوب‌شرق نزاجا نیز در ادامه، با ارایۀ تصویر سند تک‌برگ زمین آرامستان گفت: این سند، پیشینۀ 80 ساله دارد و در تمام سوابق به کاربری نظامی آن اشاره شده است.

سرهنگ محمود خالقی افزود: آمادگی داریم با انجام توافقات و تشریفات قانونی، زمین مذکور را به شهرداری واگذار کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان هم در این نشست با اشاره به این‌که زمین مذکور، جزو اراضی موات (زمین‌هایی که سابقۀ احیا و بهره‌برداری ندارد و به‌صورت طبیعی باقی مانده) محسوب می‌شود، گفت: طی اسناد موجود، مساحت این زمین 2200 هکتار است که در سال 88 طی صورت‌جلسۀ واگذاری، 292 هکتار از این زمین برای ایجاد آرامستان به شهرداری تحویل داده شده است.

علی حاجی‌زاده همچنین تصریح کرد: با توجه به این‌که سند ارتش، بدون استعلام از اداره‌کل راه و شهرسازی صادر شده، وجاهت قانونی ندارد و از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری است.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب‌شرق نزاجا نیز با تأکید بر این‌که آرامستان، دقیقاً روی زمین ارتش واقع شده است، گفت: در چند سال اخیر سمت‌وسوی تصمیمات شهرداری بر این بود که در محل دیگری، پیگیر احداث آرامستان باشد، اما در حال حاضر، با توجه به شرایط موجود، تصمیم بر ادامۀ فعالیت در این محدوده گرفته‌اند که در این زمینه توسط ارتش نیز کار کارشناسی انجام شده است.

امیر معمارباشی با اشاره به این‌که شهرداری همواره در خصوص ساخت‌وسازها و سایر همکاری‌ها، با ارتش نظر مساعد داشته است، گفت: برای حل مشکل واگذاری زمین به شهرداری، از طریق تفاهم‌نامه موافق هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان هم در این نشست گفت: زمین مذکورجزو اراضی ملی است؛ بنابراین، منابع طبیعی طبق قانون مجاز است در مسیری که منجر به صدور سند مالکیت می‌شود، مقررات را اجرا کند و حتی اگر اداره ثبت سند صادر کرده باشد، چنانچه از نظر اداره منابع طبیعی، آن زمین جزو اراضی ملی تشخیص داده شود، می‌تواند با ارایۀ گواهی به اداره ثبت، سند مذکور را باطل کند.

مدیر اداره ثبت اسناد و املاک منطقه یک شهر کرمان نیز در این جلسه براساس مستندات موجود گفت: در سال 1387 طی صورت‌جلسۀ تغییر و تحول بین اداره‌کل راه و شهرسازی  و منابع طبیعی، سند زمین مذکور به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی، به نام اداره‌کل راه و شهرسازی صادر شده است.

وی همچنین اضافه کرد: در سال 1388، مشاور وزیر وقت دفاع به تدوین برنامۀ پنج‌ساله و انتقال کامل پادگان صفر پنج به خارج از محدودۀ شهر دستور داده است.

در پایان جلسه، موسوی آیت‌الهی، معاون امور عمرانی استاندار کرمان گفت: با توجه به این‌که مراحل واگذاری ازسوی شهرداری طی شده و زمین با مالکیت دولت تحویل شهرداری شده است؛ شهرداری کرمان قرار نیست برای تداخل ایجاد شده بین ارتش و اداره‌کل راه و شهرسازی، هزینه‌ای پرداخت کند.

وی افزود: برای حل این مشکل از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌کنیم تا توسط اداره‌کل منابع طبیعی استان، زمین معوض در خارج از حریم شهر، به ارتش واگذار شود.

هم چنین در این جلسه امير معمار باشي به سه نقطه مورد نظر ازتش اشاره كرد و مختصات مناطق مذكور را بيان كرد.

دكتر ايت الهي موسوي با بررسي نقاط مذكور اظهار داشت: امكان استقرار در منظر باغ جهاني شاهزاده وجود ندارد و در مورد منطقه مورد نظر ارتش که در محدوده اراضی دانشگاه هايتك قرار دارد نیز بررسي لازم توسط راه و شهرسازی انجام شود تا میزان مالكيت دانشگاه استخراج گردد و چنانچه زمین مناسب در خارج از سند دانشگاه تامین می گردد، از سوی راه و شهرسازی واگذار گردد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=48421
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.