خرید حمایتی گوجه و پیاز از کشاورزان جنوب

به گفته رییس جهاد کشاورزی جنوب، قرار است امروز در ستاد تنظیم بازار کشوری موضوع خرید حمایتی گوجه و پیاز جنوب تصویب شود.

خبرنگار: نجمه سعیدی

جنوب استان کرمان یکی از قطب‌های تامین محصولات کشاورزی کشور است و سالیانه بیش از 5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را روانه بازار کشور و دنیا می کند، شغل بسیاری از اهالی جنوب، کشاورزی است و قوت خود را از دامن زمین بر می چینند.

اما همین کشاورزان در بسیاری از مواقع نتیجه تلاش و هزینه خود را دریافت نمی کنند ،کشاورزی برای جنوبیان انگار بازی آب و آتش است، ممکن است تو چیزی بکاری و سبز هم شود، کیفیتش هم خوب باشد اما کسی برای خرید پیدا نشود، شاید تو محصول را با تمام تلاش و وجودت به ثمر برسانی اما دلالان مفت آن را طلب کنند و تو از ترس اینکه زحمت ماه ها تلاشت را از دست بدهی.

به اجبار بفروشی اما در این بازار آشفته، حضور مسوولان و نهاد های متولی می تواند، بسیار تاثیرگذار باشد. تا شاید اندکی از ظلمی که گاه از سوی زمین وگاه از آسمان و امسال از سوی کرونا بر کشاورزان تحمیل می شود را کم کند، کرونا علاوه بر سلامتی، کشاورزی استان را هم به خطر انداخته است.

گاهی آنچنان طاقت کشاورز طاق شده که راضی می شود محصولش را به کف خیابان ها بریزد و گاهی از اعتراض جاده ای را می بندند به امید اینکه دیده شوند وکسی باری از مشکلاتش را کم کند. در مورد مشکلات پیش آمده زنجیر وار محصولات کشاورزی در جنوب استان به خصوص محصول پیاز با مدیر کل جهاد کشاورزی جنوب گفت وگو کردیم .

برخوری در این باره گفت: هم اکنون در جنوب کرمان در 2 محصول مشکل وجود دارد و عرضه درآن ها بیشتر از تقاضا است، یکی پیاز و دیگری گوجه است، در مورد محصول پیاز از 15 اسفند که در ستاد تنظیم بازار تعرفه 10 هزار تومانی صادرات برای این محصول مشخص شد، جلوی صادرات این محصول گرفته شد، یعنی از 15 اسفند تا ابتدای اردیبهشت بابت صادر کردن هر کیلو پیاز 10 هزار تومان باید پرداخت شود.

وی ادامه داد:‌ بعد هم که تعرفه برداشته شد، کشاورز احساس کرد، امکان دارد بازار بهتر شود و پیاز را برداشت نکرد و پیاز درشت شده و فروشش سخت تر شد.

برخوری در ادامه یادآور شد: متقاضی پیاز درشت، معمولا رستوران ها و مراکز تهیه غذا است که به دلیل شیوع کرونا بازار پیاز این دسته از مشتریان را از دست داده است و از طرفی هم کرونا روند صادرات را کند کرده و در بسیاری موارد صادرات متوقف شده ، در حال حاضر کامیون محصول کشاورزی باید چند روز در صف بازرسی بهداشتی برای کرونا باشد که علاوه بر کرایه بیشتری که به فروشنده تحمیل می شود، محصول کشاورزی هم خراب شده از بین می روند و این خراب شدن محصول در گوجه فرنگی هم وجود دارد.

تصمیم‌های گذشته ستاد تنظیم بازار مشکل ساز شد

مدیر کل جهاد کشاورزی جنوب تاکید کرد: به نظر من یکی از اشتباهات و دلایل بروز مشکلات فروان برای بخش کشاورزی سپرده شدن ستاد تنظیم بازار به وزارت صنعت ، معدن و تجارت بود، من پیش از این باید وزارت جهاد را که با مشکلات آشنا بود برای امری قانع می کردم، اکنون باید وزارت خانه ای راکه آشنایی با شرایط ندارد، قانع کنم.

وی ادامه داد: در بحث صادرات پیاز هم آن تصمیم اشتباه در ستاد ، صادرات را متوقف کرد و پیاز زمانی که باید صادر می شد ، نشد. اگر همان موقع به جای 10 هزار تومان، 3 هزار تومان تعیین می کردند این مشکلات پیش نمی آمد که این امر از بی تدبیری رخ داده است.

برخوری در ادامه یادآور شد: ما به دنبال خرید حمایتی از کشاورزان هستیم و1600 تومان قیمت را برای پیاز، و برای گوجه فرنگی 1325 تومان مشخص کردیم و قرار است وزیر جهاد در هیات دولت موضوع خرید حمایتی را مطرح کند، و در صورتی که مصوب شود مباشر انجام کار، تعاون روستایی است.

به گفته برخوردی از سوی ستاد تنظیم بازار خرید تضمینی پیاز هر کیلو 400 تومان مطرح شده و جهاد موافقت نکرده است و در مورد گوجه هم خرید تضمینی وجود ندارد وقرار است دوشنبه کار گروه تنظیم بازار کشوری خرید حمایتی را مصوب کند.

منطقه آزاد راه حل مشکلات کشاورزی جنوب

برخوری معتقد است تبدیل شدن جنوب کرمان به عنوان یک منطقه آزاد کشاورزی راه حل مشکلات کشاورزی این بخش است.او در این باره گفت: من معتقدم به دلیل اینکه اکثر نهاد های کشاورزی که در جنوب استان مصرف می شود،عمدا خارجی هستند و هم تعدادی از محصولات ما ، صادراتی هستند.

وی ادامه داد:‌ بهتر است که کل جنوب به عنوان یک منطقه آزاد کشاورزی شود و شرکت های خارجی تولید کنند نهاد ها، آزاد باشند که در منطقه ما دفتر داشته باشند و از طرفی محدودیت های صادرات شامل حال محصولات جنوب نشوند وکل منطقه مستقیم روبروی خریدار و فروشنده باشد.

خرید حمایتی محصولات کشاورزی جنوب

مروجی رییس سازمان صمت هم در مورد مشکلات کشاورزی کرمان نو گفت: ما در ستاد تنظیم بازار، پیگیر خرید تضمینی و حمایتی بودیم و دو مصوب هم داشتیم یکی اینکه تعاون روستای شمال استان، اقدام به خرید محصولات جنوب کند و به عنوان عرضه مستقیم در استان توزیع کند و مصوب دیگر هم این که تعاون روستایی کشور از کشاورز خرید حمایتی تضمینی کند و محصولات در استان‌های دیگر توزیع شود.

مروجی یادآور شد: اکنون هم خرید توسط تعاون روستایی کشور در حال انجام است ولی این خرید توافقی و بر اساس قیمت بازار است ما به دنبال خرید حمایتی و تضمینی محصولات جنوب هستیم .

محمد ارزنده یکی از کشاورزان جنوبی در مورد قیمت پیاز به مهر گفت: سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ کشاورزان جنوب کرمان با افت جدی در زمینه قیمت پیاز مواجه شدند و در نهایت مجبور شدند زمین‌های خود را بدون اینکه محصول را برداشت کنند شخم بزند.

وی تصریح کرد: سال گذشته اما دولت تعرفه‌های صادراتی را حذف کرد و کشاورزان با افزایش قیمت مواجه شدند به همین دلیل تعداد قابل توجهی از مردم برای کشت پیاز در سال جاری ترغیب شدند اما در سال جاری با افت قیمت، محصول روی دست مردم مانده است.

وی گفت: هزینه کشت پیاز در هر هکتار بسیار بیشتر از سایر محصولات است که هزینه خرید بذر بخش عمده را تکمیل می‌دهد بسیاری از کشاورزان با وام و قرض از دیگران اقدام به کشت محصول کرده‌اند و اگر چاره اندیشی نشود مردم با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

اسماعیل شعبانی نیز خبرنگار مهر گفت: دلالان قیمت‌های بسیار پایین و زیر هزار تومان پیشنهاد می‌دهند و برخی از کشاورزان هم برای اینکه بتوانند بخشی از قرض‌هایشان را بدهند محصول را می‌فروشند و برخی هم ترجیح می‌دهند محصول را برداشت نکنند و زمین‌ها را شخم بزنند.وی افزود: مردم در زمان برداشت محصول خیار و گوجه به شدت ضرر کرده‌اند و حالا نوبت پیاز و سیب زمینی است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=48676
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.