دست و پا زدن جنوبی ها در وضعیت قرمز کووید ۱۹

به دنبال قرار گرفتن جنوب کرمان در مرز وضع قرمز کرونا، فرماندار جیرفت دستورتعطیلی دستگاه های اجرایی و بانک های شهر را صادر کرد.اما برخی از مردم به مناطق ییلاقی سفر کردند و حتی جاده جیرفت-کهنوج-بندرعباس نیز روز شلوغی را شاهد بود. این در حالی است که آمار مبتلایان در جنوب همچنان رو به افزایش است

فرماندار جیرفت به « کرمان نو» می گوید: تیم های بهداشتی از روز گذشته در مناطق ییلاقی جیرفت مستقر شده اند.

ابوذر عطاپور افزود: این تیم ها هم در بحث نظارتی فعالیت دارند و در کنار این مساله به ضدعفونی مغازه ها و اماکن عمومی و …می پردازند.

وی تصریح کرد: آمار افراد مبتلا در مجموعه های اداری و کارکنان ادارات رو به افزایش بود و تصمیم گرفتیم تا امروز ادارات شهرستان را تعطیل کنیم و روزهای سه شنبه چهارشنبه و پنجشنبه نیز با یک سوم کارکنان به فعالیت بپردازند تا آمار کاهش پیدا کند.

این مسوول ادامه داد: در مناطق سردسیر و ییلاقی تیم های بهداشتی را مستقر کردیم و اجازه اتراق در فضاهای باز و چادر زدن و…به کسی نداده و نخواهیم داد و پروتکل های بهداشتی بشدت رعایت می شود.

عطاپور ادامه داد: جیرفت شهرستان مرزی نیست که بخواهیم از ورود افراد به شهرستان جلوگیری کند اما کامیون هایی که وارد پایانه بار شهرستان می شوند ضدعفونی می شوند و از رانندگان مشکوکی که علایم بیماری را دارند نیز تست گرفته می شود.

افزایش نمونه گیری دلیل بالارفتن آمار مبتلایان در جنوب است

عیدی فرماندار کهنوج نیز به « کرمان نو» می گوید: در روزهای نخست تصمیمات ما شهرستانی بود که جزو شهرستان های پیشرو در زمینه کنترل کرونا بودیم و از ۱۷ اسفند ماه تا ۲۳ فروردین ماه بازار را تعطیل کردیم و مردم نیز رد این زمینه همکاری کردند.

عیدی افزود: بعد از مدتی تصمیمات ملی شد و باز کردن مدارس و بازار و مساجد نیز از تصمیمات ستاد ملی بود و در خصوص جیرفت هم باید بگویم که نمی دانم بر چه اساسی این کار انجام شده است چون تصمیم ستاد ملی است که اجازه تعطیلی شهرستان را می دهد. حتما فرماندار این شهرستان مساله را پیگیری کرده است.

وی ادامه داد: کهنوج وضعیت بهتری نسبت به جیرفت و عنبرآباد دارد درحالی که بیمارستان ۱۲فروردین کهنوج معین ۵شهرستان جنوبی است و اکثر بیمارانی که به این مرکز درمانی مراجعه کردند اهل دیگر شهرستان های منطقه بودند.

وی تاکید کرد: پروتکل های لازم را رعایت می کنیم و اگر نیاز باشد دوباره پست هایی را که از ورود افراد غیربومی به شهر جلوگیری می کرد را راه بیندازیم باید از طریق ستادملی اقدام کنیم.

عیدی تاکید کرد: تست گیری ها در شهرستان بیشتر شده و به تبع این مساله آمار نیز بالاتر رفته است. تا بیست روز قبل آمار مبتلایان در این شهرستان ۱۴ نفر بود و اکنون نزدیک به ۴۰ نفر مبتلا داریم که کارشناسان و پزشکان معتقد هستند اکنون امکانات بیشتر شده و از جامعه هدف تست بیشتری گرفته شده که این مساله باعث بالارفتن آمار شده و کم بودن امکانات را می توان یکی از دلایل پایین بودن آمار قبل عنوان کرد.

فرماندار کهنوج گفت: درست است تعداد مبتلایان بالا رفته اما اکثر بیماران به شکل سرپایی تحت درمان قرار گرفته اند و در منازل خود دوران قرنطینه را سپری کرده اند و بسیاری از آنها هم به جامعه برگشته اند.

عیدی افزود: فقط دو نفر حال نسبتا بدی دارند که در بیمارستان کهنوج تحت درمان قرار دارند.

اسپیلت و کولرگازی دلیل بالا رفتن آمار مبتلایان در جنوب کرمان

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هم به «کرمان نو» :‌ بیشتر شدن امکانات ربطی به بالارفتن آمار مبتلایان ندارد قبلا سیاست مان این بود صرفا از کسانی که به بیمارستان مراجعه می کنند تست گرفته شود اما اکنون از اطرافیان و نزدیکان مبتلایان نیز نمونه گیری می شود.

دکترمکارم تصریح کرد: به دلیل استفاده از کولرگازی و اسپیلت تعداد مبتلایان خانوادگی در جنوب بالا رفته است. کولر گازی به‌خاطر افزایش سرعت جریان هوا در محیط بسته می‌تواند احتمال انتقال ترشحات فرد مبتلا که با عطسه و سرفه در فضا پخش می‌شود را افزایش دهد و افراد باید در منزل هم فاصله خود را با یکدیگر حفظ کنند.

وی ادامه د اد: کولرآبی می تواند از ابتلای افراد جلوگیری کند چون هوا در حال گردش در فضا است و هوای محیط تصفیه می شود.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=49943
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.