ترمیم سیل بندهای قلعه گنج

شاهرخی معاون آبخیزداری منابع طبیعی جنوب استان از اصلاح سیل‌بندهای قلعه گنج و ساخت یک بند جدید کمکی هم تا پایان شهریور ماه در این شهرستان خبر داد.

خبرنگار: نچمه سعیدی

مرداد ماه برای جنوب استان با سیل آغاز شد، روستاهای اطراف دو رودخانه سورگاه و دهندران در بخش رمشک قلعه گنج شاهد سیلاب بزرگی بودند که بعد از باران شدیدی که کمتر از یک روز بارید، جاری شد، این سیل خسارت هایی را به کشاورزان قلعه گنجی وارد کرد و در همان ساعات ابتدای خبر شکستن سیل بند «دهندران» و ترک برداشتن سد روستاهای منطقه «چاهان» منتشر شد.

سد‌هایی که انگار تازه دوساله شده بودند، این سیل نگرانی هایی را در جنوب استان و به خصوص این شهرستان ایجاد کرد که اگر این شدت از بارش در پاییز هم اتفاق بیفتد و دوباره سیل جاری شود، آیا این سیل بند‌ها توان مقابله با آن را دارند، سوالی که پاسخش را باید از مسوولان پرسید.

مهدی شهسواری فرماندار قلعه گنج در مورد این سد‌ها به کرما نو گفت: این سیل بند‌ها 2 سال پیش به صورت مشارکتی بین بنیاد و منابع طبیعی جنوب در روستای چاهان و دهندران ساخته شده اند. وی ادامه داد: این سدها بر اساس مطالعات انجام شده و بر اساس پیش بینی بارندگی ها ساخته شده اند، و حداقل در 50 سال اخیر هیچ زمانی سابقه پیش بینی این حجم از بارندگی وجود نداشته است که در کمتر از 24 ساعت بیش از 126 میلیمتر بارندگی اتفاق بیفتد .

سیل‌ بند‌های قلعه گنج ترمیم می‌شود

شهسواری گفت: در بارندگی اول مرداد، از سه سدی که در این منطقه وجود داشت،بخشی از یکی از سد ها در این منطقه دچار آسیب شده و ترک بر می‌دارد و یکی از دستک‌های آن تخریب می شود.

فرماندار قلعه گنج یادآوری کرد: مقرر شد که پیمانکار ساخت این بندها بر اساس ضمانت‌هایی که داده است، بند را ترمیم کند، که به زودی عملیات ترمیم آغاز شده و تا یک ماه بعد اصلاح و تحویل داده می شوند. به گفته فرماندار قلعه گنج سه بند در این منطقه وجود دارد که در این سیلاب دو تای آن با مشکل مواجه شدند.

شهسواری تاکید کرد: البته روستاهایی که آنجا هستند در ارتفاع بالاتری نسبت به رودخانه اند و سیلاب این رودخانه آسیبی به منازل مسکونی نمی زند، تنها کشاورزی ای که در حاشیه رودخانه و یا در بستر آن وجود دارد در معرض خطر قرار می گیرد،اما ما تاکید کردیم تمام این سد هایی که در این دو، سه سال اخیر ساخته شده اند را بررسی کنند و به صورت نظارتی در صورت نیاز اصلاح و مستحکم سازی شوند.

شهسواری در پایان صحبت هایش،گفت: البته آن چیزی که در مورد سد های منطقه، در فضای مجازی منتشر شد آن چنان مطابق با واقعیت نیست حتی میزان خسارت کشاورزی هم به آن اندازه که اعلام می شود، نیست.اگر همین سدها نبودند، خسارت خیلی بیشتر بود زیرا برخی از کشاورزی ها در بستر رودخانه انجام شده است.البته این تخریب بیشتر به دلیل بارندگی فروردین ماه بود که نیاز به مستحکم سازی را به ما، گزارش نداده بودند و ما فکر می کردیم مشکلی ندارد اگر مطلع بودیم از فروردین تا کنون مستحکم سازی انجام شده بود .

سیل‌بند«چاهان» ترک نخورده است

مهندس محمدرضا شاهرخی معاون آبخیزداری منابع طبیعی جنوب استان کرمان در مورد وضعیت این سیل بندها به کرمان نو گفت: بند چاهان قلعه گنج را بعد از سیل بازدید کردم، هیچ گونه ترک خوردگی در هیچ نقطه ای از سازه رخ نداده است، متاسفانه برخی از دوستان اطلاعات غلط را منتشر کردند و گفته اند که بند ترک‌خورده است البته نیاز به کارهای اصلاحی دارد اما هیچ خطری در شرایط کنونی این بند را تهدید نمی کند حتی اگر همچین سیلابی مجدد هم بیاید این سازه تهدید نمی شود و پایین دستش هم امن است و مشکلی برایشان پیش نمی آید.

مهندس شاهرخی یادآور شد: ساخت این سد ها بر اساس مطالعات گذشته بوده است و البته ما در سراسر استان در این زمینه آمار ضعیفی داریم، شاید آمار 50 سال گذشته را هم نداشته باشیم ولی این بارش احتمالا دوره بازگشت صد ساله بوده اند که پیش بینی نشده بود.

شاهرخی ادامه داد: آن یکی بند دهندران هم تخریب نشده است فقط تگیه‌گاه خاکی این بند آسیب دیده، البته نه فقط به دلیل این بارندگی اخیر بلکه در بارندگی قبلی تکیه گاه را آب شسته است و آب از همان مسیر خارج شده، ولی سازه هیچ گونه تخریبی نشده است. البته این بند هم باید اصلاح شود که پیمانکار ما شروع به اصلاح کرده است.

مهندس در پاسخ به سوال اینکه، آیا برای پاییز این بندها با همین شکل سازه جوابگو هستند؟،گفت: این سازه ها را به همین دلیل اصلاح می کنیم، ارتفاع سازه ها تغییر پیدا می کند و از لحاظ استحکام جای نگرانی وجود ندارد، در همین سیلی که اخیرا اتفاق افتاده است، بالاتر از همین سازه ای که مقداری تخریب شده، یک سازه دیگر هم وجود داشته که یک متر بالاتر از پیش بینی ما از سازه آب رد شده است اما هیچ گونه ایرادی در سازه بالایی ما به وجود نیامده است.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی جنوب در مورد خسارت‌های وارد شده از سیل اخیر گفت: یک زمین تنباکویی در پایین دست بند دهندران بوده است که متاسفانه آب وارد آن شده و خسارت دیده است و در واقع اگر سازه های ما هم نبود این آب وارد این زمین ها می شد یعنی آنقدر حجم سیلاب زیاد بوده است که حتی اگر این سازه ها هم نبودند باز آب وارد این زمین های کشاورزی می شده است.

مهندس شاهرخی گفت: این بارش ها خیلی زیاد تر از پیش بینی بوده و سازه ها برای اینقدر دبی آب طراحی نشده اند، به دلیل اینکه احتمال رخ داد این شکل بارش وجود دارد، ما این بندهای موجود را اصلاح می کنیم و علاوه بر آن یک سازه جدیدی بالاتر از این بند ها برای کمکی ساخته خواهد شد و این سازه در بالا دست روستای دهندران ساخته می شود که طراحی شده و پیمانکار آن هم انتخاب شده و احتمالا تا پایان شهریور عملیات ساخت آن تمام و قابل بهره برداری می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=53849
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.