گزارش کرمان نو از وضعیت باشگاه های ورزشی بانوان در پیک کرونا:


پای نظارت ستاد کرونا بر باشگاه‌های ورزشی می‌لنگد

رییس هیئت انجمن های ورزشی کرمان گفت: اگر مراجعه کنندگان مشاهده کردند که در یک باشگاه اقدامات بهداشتی رعایت نمی شود، با شماره 3281851 الی 6 تماس بگیرند و به بازرسی اداره کل اطلاع دهند.

اکثریت باشگاه های ورزشی زنانه یک مکان ثابت دارند، معمولا در زیر زمین یک واحد تجاری و یا مسکونی، آن هم با تعداد پنجره های محدود.

وضعیتی که اگرچه پیش از این هم خوشایند نبود، اما حال با پیدایش بحران کرونا، مسئله بیش از پیش بغرنج تر شده است.

به درستی که نگاه کنید خواهید دید که بخش قابل توجهی از آنان نیز در مکان با آقایان شریکند، به این صورت که ساعات اولیه صبح مخصوص بانوان و بعد از آن مختص آقایان است، روال کاری که عملاً بانوان شاغل را از ورزش کردن محروم می کند.

نزدیک چند ماه است که از مجوز فعالیت رسمی باشگاه های ورزشی می گذرد، رتبه بندی و بازدیدهای روزانه آن ها هم آغاز شده است.

اما مشاهدات خبرنگار کرمان نو حاکی از این امر است که هر چند مقررات سفت و سختی برای فعالیت باشگاه های ورزشی وجود دارد اما در کنار آن راه گریزهایی برای مدیران این باشگاه ها وجود دارد.

در بازدید از چند باشگاه بندسازی که مدعی وضعیت سبز بودند، نکاتی مشاهده شد که عملا نحوه نظارت ادارات ذی ربط را زیر سوال می برد.

به عنوان مثال در چند باشگاه حوالی مشتاق و خیابان ابوحامد مشاهده شد که دستگاه های ورزشی حتی یک متر هم از هم فاصله نداشتند، زدن ماسک هم بیشتر شبیه شوخی بود چرا که ورزشکاران به هنگام انجام ورزش های هوازی ماسک را به زیر چانه می بردند.

عدم سانس بندی ساعات کار باشگاه

نکته دیگر عدم سانس بندی ساعات کارباشگاه در رشته بدنسازی با دستگاه بود، مقوله ای که علاوه بر شلوغی محیط در ساعات عصر، کار ضد عفونی دستگاه ها را نیز غیر ممکن می کرد.

اگر چه عدم سانس بندی، عدم فاصله گذاری بین دستگاه ها و ضدعفونی نکردن سطوح، آشکارا مغایر با نکات بهداشتی و سلامت است اما به نظر می رسد که مراجعه کنندگان به این باشگاه ها نیز چندان گلایه ای از این امر ندارند و ترجیح شان بر این است که در انتخاب زمان حضور در باشگاه کاملا آزاد باشند.

رییس هیئت انجمن های ورزشی کرمان با بیان اینکه باشگاه های بدنسازی پیش از این به صورت سانس آزاد کار می کردند و بدون در نظر گرفتن ساعت و ظرفیت مشغول به کار بودند، به کرمان نو می گوید: از زمانی که بحث بیماری کرونا به وجود آمد ما از باشگاه های ورزشی خواهش کردیم تا حتما سانس بندی و یا کلاس بندی شوند که بعد از هر یک ساعت و نیم فعالیت بین 15 تا 20دقیقه فاصله باشد و دستگاه ها ضد عفونی شوند و بعد از آن سانس بعدی شروع شود.

مرتضوی بلوردی در پاسخ به ضمانت اجرایی رعایت پروتکل های بهداشتی از سمت باشگاه داران می گوید:درست است که افرادی هستند که ازاین مقوله سوء استفاده می کنند و پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند اما مراجعه کنندگان هم باید خودشان این مسائل را رعایت کنند و اگر دیدند که در یک باشگاه اقدامات بهداشتی رعایت نمی شود، در ابتدا در این باشگاه ثبت نکنند و در قدم بعدی این مسئله رابه صورت خود اظهاری به ادارات ورزش و جوانان در سطح شهرستان اعلام کنند و یا با شماره 3281851 الی 6 تماس بگیرند و به بازرسی اداره کل اطلاع دهند.

با باشگاه‌های متخلف برخورد می‌شود

بلوردی با تاکید بر این نکته که حتما با باشگاه های متخلف برخورد می شود، ادامه می دهد:به غیر از اینکه ما هرروز چه در نوبت صبح و چه بعد از ظهر گشت های ویژه ای داریم تا از باشگاه ها بازدید کنند، استانداری کرمان و فرمانداری های شهرستان ها هم به صورت خاص گشت های ویژه ای را فعال کردند که با حضور قاضی، نماینده فرمانداری و دستگاه های مربوطه به باشگاه ها مراجعه می کنند و در صورتی که پروتکل ها رعایت نشود،بلافاصله مکان را پلمب می کنند.

او می افزاید:همچنین اداره تعریزات حکومتی به صورت خاص برای موراد وارد شده و نظارت می کند.

رییس هیئت انجمن های ورزشی کرمان مدعی است که بازدیدها به طور مرتب وهرروز انجام می شود و به صورت عام هفته ای یک بار از کلیه باشگاه ها بازدید می شود. او البته این نکته را متذکر می شود که با وجود تعداد بالای باشگاه های ورزشی در کرمان، سیرجان و رفسنجان روند پروسه بازدید ممکن است قدری طولانی تر باشد.

به گفته بلوردی باشگاه های ورزشی براساس چک لیست ها در سه وضعیت سبز، زرد و قرمز رتبه بندی می شوند که هم اکنون متوسط رتبه باشگاه های ورزشی 85 است و در وضعیت زرد قرار دارند.

او در این رابطه تشریح می کند: در صورتیکه باشگاهی بالای 90 امتیاز دریافت کند، وضعیت آن باشگاه سبز است و اجازه فعالیت دارد و در صورتیکه بین 60تا 90باشد باشگاه دارای وضعیت زرد است که 48ساعت برای رفع نقص به آن مهلت داده می شود و در صورت عدم رعایت پلمب می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=54760
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.