افزایش قیمت خرما تا چه حد قابل اتکاست؟

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان گفت: در تجارت با افغانستان عملا صادرات واقعی صورت نمی گیرد، تنها اتفاقی که می افتد این است که محصول از مرز خارج می‌شود.

اوایل شهریور ماه بود که خبر برداشته شدن عوارض صادرات خرما رسانه ای شد.

نماینده دشتستان ضمن اعلام این خبر، از برگشت پول صادرکنندگان با ارز آزاد خبرداده بود و تاکید کرده بود که این مسئله که نتیجه نشست با نخلداران و نمایندگان خرماست، تاثیر خوبی در تسهیل صادرات دارد.

ابراهیم رضایی با بیان اینکه خرما جزء کالاهای اساسی نیست و افزایش قیمت آن نگرانی ندارد،گفته بود که مطالبه و درخواست ما این است که خرما امسال با قیمت مقبول و منطقی به فروش برسد.

در کرمان نیز رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ضمن تاکید بر اینکه باغداران برای چیدن و فروش خرما عجله نکنند، از رایزنی با تاجران هندی و افغانستانی برای خرید خرمای منطقه خبر داده و نوید افزایش قیمت این محصول در آینده را داده است.

نخلداران محصول خود را به قیمت پایین نفروشند

اخیرا نیز نماینده شهرستان های شرقی استان کرمان با بیان اینکه با مرتفع شدن مشکلات صادرات، قیمت خرما برای نخلداران ریگانی مناسب خواهد شد گفته است تا نخلداران محصول خود را به قیمت پایین نفروشند تا متضرر نشوند.

دبیر انجمن ملی خرمای ایران اما می گوید که تمامی این موارد اعم از حذف عوارض صادرات خرما و برگشت ارز با نرخ آزاد، درخواست هایی است که بخش خصوصی در آخرین جلسه میز خرما در تهران مطرح کرده است و خیلی از این موارد در سازمان توسعه و تجارت سازمان صمت پذیرفته شده و قول پیگیری داده شده است.

ولی هنوز این موارد به طور صد در صد نهایی نشده است و تا اجرایی شدن و قانونی شدن آن ها را زیادی مانده است.

به گفته مقداد تکلوزاده در آن جلسه مقرر شده تا تعرفه های گمرکی خرما اصلاح شود و تعرفه های گمرکی بر اساس واقعیت ها باشد و هر چند ماه یک بار بازنگری شوند.

تکلوزاده اگر چه معتقد است که تمامی این ‍پیشنهادات قابلیت اجرایی داشته و در بحث صادرات خرما ثمر بخش است اما در ادامه می گوید:من فکر می کنم که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی چندان با پیشنهاداتی که دوستان ارائه دادند، موافق نباشد و این موضوعات در حد پیشنهاد بمانند.

به عنوان دبیر انجمن ملی خرما از مذاکره با تجار افغانی و هندی اطلاعی ندارم

دبیر انجمن ملی خرمای ایران در خصوص گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی مبنی بر مذاکره با تجار افغانستانی و هندی برای خرید خرما، می گوید: بنده به عنوان دبیر انجمن خرمای ایران و دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق از چنین چیزی اطلاع ندارم و چنین مذاکراتی را ندیدم.

تکلوزاده ادامه می دهد:در مورد بحث افغانستان ما یک اتاق مشترک افغانستان در اتاق بازرگانی ایران داریم که ما دفتر شعبه کرمان آن را راه اندازی کردیم که البته نمایندگان اتاق های بازرگانی افغانستان در حوزه پسته و خرما و حتی دام و طیور هم فعال هستند و قرار است تا مراودات تجاری استان کرمان با افغانستان افزایش پ‍یدا کند که این موضوع حاصل دسترنج و تلاشی است که دوستان در اتاق بازرگانی داشتند و مطمئنا خیلی از سازمان های دولتی هم در این امر دخیل بودند.

در حوزه صادرات خرما تاثیر عمیقی اتفاق نیفتاده

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان با بیان اینکه در دو ماه اخیر در حوزه صادرات خرما و تجارت با افغانستان تاثیر عمیقی اتفاق نیفتاده است، می گوید: تجار افغانستانی با توجه به افزایش قیمت ارز راغب به همکاری و تجارت با ایران شدند چرا که آن ها به ریال خرید می کنند.

صادرات واقعی در تجارت با افغانستان صورت نمی گیرد

تکلوزاده ادامه می دهد: در تجارت با افغانستان عملا صادرات واقعی صورت نمی گیرد که دلار و یا سایر پول های خارجی وارد کشور شود بلکه آن ها مثل ایرانیان دیگر به ریال از ما خرید انجام می دهند و تنها اتفاقی که می افتد این است که محصول از مرز خارج می شود، البته این محصول به هر شکلی می توانست خارج شود و بعضا حتی به صورت غیر قانونی و غیر مجاز هم این اتفاق می افتاد.

او مزیت اصلی تجارت با افغانستان را خروج بخشی از محصول از ایران می داند و می گوید: موقتی ارزی وارد کشور نشود چندان مزیتی ندارد ولی عملاْ عرضه و تقاضا کمی تنظیم می شود.

تقاضای جهانی برای خرما و محصولات غیر فراوری کاهش داشته

دبیر انجمن ملی خرمای ایران اگر چه معتقد است به دلیل افزایش هزینه های تولید خرما،قیمت این محصول بایستی افزایش داشته باشد اما این نکته را هم اضافه می کند که به دلیل بحث کرونا تقاضا از تمام کشورهای مصرف کننده و حتی مصرف کننده داخلی برای محصول خرما و تمام محصولات کشاورزی غیر فراوری شده کاهش داشته است.

تکلوزاده ادامه می دهد:دیدگاهی که مصرف کننده دارد این است که ممکن است این محصولات عامل انتقال کرونا باشند و یا به هر نحو آلوده باشند، لذا تقاضای جهانی برای این نوع کالا کاهش پیدا کرده است و صادرات و تجارت این محصولات تحت تاثیر قرار گرفته است .

او در خصوص تدابیر اندیشیده شده برای این موضوع می گوید: کلیپ های تاثیر گذار در رابطه با این موضوع ساخته شده و حتی پروتکل های بهداشتی در این خصوص تهیه شده است. همچنین بسته بندی های محصول صادراتی به نحوی تغییر کرده تا قابلیت شست و شو داشته باشند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=55107
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.