کمتر از ۱۰ درصد افراد موفق به دریافت تسهیلات کرونا شدند

تسهیلات کرونا در پیچ و خم بانکی جا ماند.

کرمان نو-ثبت نام در سامانه کارا برای دریافت تسهیلات کرونا از ۲۴اردیبهشت ماه شروع شد،مراحل ثبت نام اما از همان ابتدا مشکل داشت و صنوف مختلف به دلایلی از ثبت نام باز ماندند. ایرادات کار به مرور زمان برطرف شد در نهایت تعدادی از واحدهای موفق به ثبت نام شدند.

پرداخت تسهیلات حمایتی به شاغلین کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا و فعالان اقتصادی ۱۴ رسته منتخب از سیزدهم خرداد ماه آغاز شده و مشمولان برای گرفتن وام به بانکها معرفی شده‌اند، اما مسیر پیش رو همچنان سنگلاخی است و این بار متقاضیان پ‍شت درب های بانکی ماندند.

کمتر از ۱۰ درصد موفق به دریافت تسهیلات شدند

آن طور که رئیس اتاق اصناف کرمان به کرمان نو می گوید در بهترین حالت حداکثر ۱۰درصد از متقاضیان،موفق به دریافت تسهیلات کرونا شدند.
یوسف جعفری با بیان اینکه اکثر تصمیمات بر روی کاغذ گرفته می شود و به مرحله اجرا نمی رسد، می گوید:گفته می شود تسهیلات تا سقف ۱۶میلیون تومان نیاز به ضامن ندارد ولی عملا بانک ضامن می خواهد و اکنون حتی ۴ الی ۵ درصد هم موفق به گرفتن تسهیلات نشدند.

جعفری با بیان اینکه بانک برای پرداخت ۱۶۰میلیون تومان کارمند با حقوق هر کدام ۳۰میلیون تومان خواسته است، می گوید:بانک ‍‍پارسیان برای دریافت تسهیلات ۱۶۰میلیون تومانی برای یک فست فود که ۱۰کارگر دارد، ۳ضامن کارمند با حقوق جمعا ۹۰میلیون تومانی خواسته است.

دبیر شورای هماهنگی بانک ها اما معتقد است که هیچ سنگ اندازی در مرحله دریافت تسهیلات اتفاق نیفتاده و بانک ها طبق ضوابط خود عمل کرده اند.

الله داد محمدی ضمن ابراز بی اطلاعی از مبلغ تسهیلات پرداخت شده به واحدهای اقتصادی به کرمان نو، می گوید:برای پرداخت تسهیلات با مبالغ بالاتر از ۱۶میلیون تومان فرد ملزم به آوردن ضامن است و این ضامن ها برآورد اعتبار می شوند. ممکن است فردی یک ضامن کارمند معرفی کند که حقوق دریافتی اش تنها ۲میلیون تومان باشد اما این فرد یک واحد مسکونی داشته باشد که به اجاره می دهد و یا به هر ترتیب اعتبارات دیگری داشته باشد.

برابر اعلام وزارت کار، تسهیلات تا سقف ۱۶ میلیون تومان، نیازمند سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک و تسهیلات ۱۶ میلیون تا ۴۸ میلیون تومانی نیازمند سفته متقاضی یا چک به همراه یک ضامن است. تسهیلات ۴۸ تا ۱۶۰ میلیون تومانی، به سفته متقاضی یا چک با دو ضامن نیاز دارد. برای وام ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی ارائه سفته متقاضی یا چک به همراه سه ضامن لازم است و برای درخواست تسهیلات بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان هم ارائه تضمین صادره از سوی صندوق های ضمانت و یا به تشخیص بانک ارائه وثیقه های متعارف مورد نیاز است.

محمدی در ‍پاسخ به درخواست بانک مبنی بر ارائه سه ضامن با حقوق هر کدام ۳۰میلیون تومان، می گوید:بانک ها ضامن ها را برآورد اعتبار می کند و این مسئله صرفاً بر مبنای حقوق نیست و کلیه مدارک و مستندات ضامن ارزیابی می شوند.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در خصوص رقم دقیق تسهیلات ‍‍پرداخت شده به کرمان نو، می گوید: در مجموع ۳۳۶میلیارد تومان معرفی به بانک شده است و ۱۲۸میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

اگر چه منوچهر اسلامی پیش از این از اعتبار هزار ۱۴۰میلیارد تومانی استان برای ‍پرداخت تسهیلات کرونا خبر داده بود اما اکنون می گوید که براساس دستور فعلی این اعتبار به ۵۰۰میلیارد تومان رسیده است؛ هر چند که به گفته خود او همین اعتبار نیز جذب نشده است و درصد کمی از افراد برای ثبت نام این تسهیلات، اقدام کرده اند.

به گفته اسلامی هم اکنون این اعتبار تا حدی حالت شناور دارد و بالغ بر ۲۰هزار نفر از افراد برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کردند که همه این افراد معرفی به بانک شده اند.

او در خصوص تسهیلات به تفکیک دستگاه های اجرایی می گوید: بیشترین سهم مربوط به راه و شهرسازی با معرفی ۸ هزارو ۸۰۰نفر است که بیشتر این افراد راننده هستند و سهم صنعت معدن نیز ۴هزار و ۵۰۰نفر بوده است.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در پاسخ به چرایی عدم استقبال افراد از تسهیلات کرونا می گوید: یکی از این علل مربوط به وثایق مورد نیاز بانکی است که افراد نتوانستند آن را تامین کنند و در کنار آن سود این تسهیلات برای واحدهای اقتصادی بالاست و باز‍رداختش کوتاه است .

اسلامی می افزاید: شاید یکی از دلایل عدم اطلاع رسانی کافی بوده است که باعث شده فرد بعد از ثبت نام دیگر پیگیر کار نشده است ویا دستگاه اجرایی متولی این قضیه را ابلاغ نکرده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=55165
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.