رییس بهزیستی فاریاب: این شهرستان اورژانس اجتماعی ندارد

رییس بهزیستی شهرستان فاریاب با اشاره به اینکه هنوز این شهرستان اورژانس اجتماعی ندارد گفت:‌ باید جمعیت شهرستانی بالای 50 هزار نفر باشد که اورژانس برای آن تعریف شود و فاریاب هنوز به این سطح نرسیده است.

خبرنگار: نجمه سعیدی

صدای گریه کودکی از آپارتمان روبرویی می آمد، هر روز این صدا حدود ساعت دو شنیده می شد، انگار که کودک کتک می خورد، از چند روز پیش که دقیق شده بود، درست گریه ها ده دقیقه بعد از اینکه کودک از مدرسه برمی گشت و زنگ آپارتمان روبرویی را میزد، شروع میشد.

هر روز حدود ساعت دو، اما این بار دیگر طاقت نیاورد، گریه ها شدید تر شده و او نگران شد که نکند جان دخترک به خطر بیفتد ، گوشی تلفن را برداشت و شماره گرفت، 123.

اورژانس اجتماعی که در جامعه با شماره تماس 123 شناخته شده است یکی از مداخلات بهزیستی در موقعیت های بحرانی است، موقعیت هایی که شاید اگر به موقع کسی به داد فرد آسیب دیده نرسد.

شاید راهی برای جبران نباشد. برای آشنایی با فعالیت‌های این اورژانس با رییس بهزیستی جیرفت به گفتگو نشستیم.

رضا نژاد در مورد اورژانس اجتماعی گفت: اورژانس اجتماعی یک واحد مداخله گرا برای لحظات بحرانی است و سه سطح دارند، سطح یک این اورژانس، سه شیفت است که در مرکز استان فعالیت دارد، سطح دو، دو شیفت دارد که در جنوب استان فقط شهرستان جیرفت این سطح را دارد.

وی افزود: در سطح استان هم برخی از شهرستان‌های بزرگ هم این سطح اورژانس اجتماعی را دارند و به طور معمول بقیه شهرستان های کوچک سطح سه اورژانس را دارند که خوابگاه و مرکز نگهداری ندارد.

جیرفت سطح 2 اورژانس اجتماعی را دارد

رضانژاد ادامه داد: اورژانس اجتماعی در شهرستان جیرفت از سال 89 افتتاح شده و فعالیت دارد و در دو شیفت خدمات ارائه می دهد و خوابگاه هم دارد و در مواردی که مددکار تشخیص دهد فرد آسیب دیده باید نگهداری شود، فرد به مدت حداکثر 21 روز در مراکز نگهداری این اورژانس ، پذیرش می شود.

رییس بهزیستی جیرفت تاکید کرد: اگر در این 21 یک روز، همکاران ما نتوانند، موضوع را مدیریت و کار بازپیوند خانواده را انجام دهند بعد از 21 روز به خوابگاه های اورژانس سطح یک مرکز استان ارجاع داده می شود.

به گفته رضانژاد جامعۀ هدف اورژانس اجتماعی، کودک آزاری ، همسر آزاری ، دختران فراری، کودکان کار، موارد خودکشی و مشکوک به اقدام خودکشی، دو جنسیتی ها و اختلافات حاد خانوادگی است.

رضا نژاد با بیان اینکه این اورژانس طبق قانون موظف است به موارد مشخص شده خدمات رسانی کند،گفت: گاهی موارد دیگری به اورژانس اجتماعی مراجعه یا معرفی می شوند که جز وظایف اورژانس نیست که بیشترین تماس های اینگونه، مربوط به معتادان و بیماران اعصاب و روان است که طبق قوانین همکاران ما امکان خدمت رسانی به این گروه ها را در اورژانس اجتماعی ندارند.

رضانژاد گفت: مراجعه به اورژانس اجتماعی به دو شکل است برخی خود معرف هستند و گاهی هم دیگران، مواردی شبیه کودک آزاری و یا همسر آزاری را با تماس با 123 خبر می دهند و در این موارد تیم سیار این اورژانس به محل اعزام می شود.

مسوولیت مشاوره و مدیریت بحران اورژانس اجتماعی

رضا نژاد در مورد خدمات ارائه شده این اورژانس گفت: یک قسمت از فعالیت این اورژانس مداخله در بحران است که شامل کارهای روانشناسی و مشاوره می شود، تیم مددکاری این اورژانس به موارد مختلف ورود پیدا کرده و تلاش می کنند مشکل را رفع و خطر را برطرف کنند.

وی افزود:‌ البته برای موضوعات مختلف، شکل مداخله فرق می کند اگر کودک آزاری باشد، ممکن است ابتدا خانواده را آگاه و آموزش بدهند و اگر به این نتیجه برسند که خانواده شرایطی دارد که قابل بهبود نیست که عمده این موارد خانواده های درگیر اعتیاد هستند با دستور دادستان کودک را از خانواده تحویل گرفته و به خوابگاه می فرستند و یا حتی برای کودک خانواده جایگزین انتخاب می کنند.

رضا نژاد ادامه داد:‌ درمورد دختران فراری ، همکاران ما موظف هستند به خانواده ورود پیدا کرده و هم به فرد و هم به اعضا خانواده، مشاوره و آموزش بدهند که تکرار نشود و دختر را به خانواده برگردانند. اما به طور کلی ما موظف هستیم که فرد آسیب دیده را به شرایط عادی برسانیم.

حکم قضایی برای موارد کودک آزاری

رضانژاد در مورد کودک آزاری تاکید کرد: همکاران ما موظف هستند در این مورد تحت هر شرایطی ورود پیدا کنند و دادستان هم به عنوان مدعی عموم طبیعتا با تیم اورژانس، همکاری دارد و حتی در مواردی که خانواده اجازه ورود به اورژانس را ندهند طبیعتا از دستور قضایی استفاده می شود.

وی ادامه داد: اورژانس 123، تفاهم نامه ای با پلیس 110 دارد و در بسیاری موارد میتوانند از کمک پلیس استفاده کند.رضانژاد در مورد بحث همسرآزاری گفت: موضوع همسرآزاری کمی متفاوت است.

رضا نژاد عنوان کرد: گاهی فرد خود معرف است خودش به اورژانس مراجعه کرده و بابت آزار، طرح دعوا می کند در این مورد همکاران ما پیگیری می کنند، اما اگر در موردی، همسر آزار دیده تمایلی نداشته باشد طبیعتا همکاران ما ورود نمی کنند.

کودکان مورد حمایت اورژانس اجتماعی

رییس بهزیستی جیرفت در مورد تماس هایی که با اورژانس اجتماعی این شهرستان انجام می شود گفت: بیشترین تماس اورژانس اجتماعی در جیرفت برای موضوع کودک آزاری است که بعد از شیوع کرونا بیشتر هم شد و همچنین گزارش همسرآزاری هم افزایش پیدا کرد.

وی گفت: به طور کلی خدمت گیرندگان اورژانس اجتماعی جیرفت در سال 99 ، 32 درصد کودک بدسرپرست, 20 درصد کودک آزاری, 18 درصد همسرآزاری, 9 درصد خودکشی, 6 درصد خشونت خانگی, 4 درصد فرار از منزل, 4 درصد زوجین متقاضی طلاق,1 درصد سالمند آزاری, 1 درصد دختران آسیب دیده بوده اند.

رضا نژاد اعلام کرد همۀ شهرستان‌های جنوب کرمان به جز شهرستان فاریاب اورژانس اجتماعی را دارند.

جمعیت کمِ فاریاب، دلیل نبود اورژانس اجتماعی

صباحی رییس بهزیستی شهرستان فاریاب به کرمان نو اعلام کرد که هنوز این شهرستان اورژانس اجتماعی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس قانونی که وضع شده است باید جمعیت شهرستانی بالای 50 هزار نفر باشد که اورژانس برای آن تعریف شود و فاریاب هنوز به این سطح نرسیده است.

صباحی گفت: اگر کسی در شرایط کنونی در شهرستان فاریاب نیاز به اورژانس اجتماعی داشته باشد، همکاران ما از شهرستان های کهنوج و جیرفت پوشش می‌دهند .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=55200
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.