گرانی لاستیک این بار هم رسمی می شود؟

هنوز یک ماه از افزایش قیمت مصوب انواع لاستیک داخلی نگذشته است و حال زمزه مه های افزایش قیمت دوباره آن شنیده می شود.

کرمان نو-اواسط مرداد ماه بود که قیمت مصوب انواع تایر تولید داخل کشور ۲۵درصد افزایش یافت که با محاسبه ۳۰درصد دیگر افزایش علی‌الحسابی که تیر ماه اعمال شده بود، قیمت لاستیک در بازار کشور به‌طور رسمی تا ۵۵درصد افزایش یافت.

هنوز یک ماه  از موافقت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان،مبنی بر افزایش قیمت مصوب انواع لاستیک داخلی نگذشته است.

حال زمزه مه های افزایش قیمت  دوباره آن مطرح است.  البته  تولید کنندگان داخلی از افزایش قیمت دوباره لاستیک ابراز بی اطلاعی می کنند و عنوان می کنند که هنوز افزایش قیمتی به آنها ابلاغ نشده است.

اختلاف شدید قیمت لاستیک بازار با درب کارخانه

با این حال بازار، افزایش قیمت دو برابری لاستیک را نسبت  به آخرین نرخ مصوب نشان می دهد.

قیمت لاستیک بارز مدل 205/60R15 گل P624در نرم افزار ترب بین ۷۵۰تا ۷۷۰هزار تومان است.این در حالیست که قیمت مصوب خرده فروشی آن در در ۱۴ مرداد ماه ۴۰۲ هزار تومان تعیین شده بود.

لاستیک بارز 165/65R13 گل P660نیز که قرار بود به قیمت ۲۷۵هزار تومان باشد حال زیر ۴۹۵ هزار تومان نیست.

مقایسه قیمت سایر انواع لاستیک این کارخانه در بازار آزاد نسبت به نرخ مصوب کارخانه نیز همین مقوله را نشان می دهد.

سرپرست گروه صنعتی بارز در پاسخ به عدم ارائه لاستیک با نرخ مصوب،در نمایندگی ها  می گوید:قطعا سیستم توزیع ممکن است ایرادات و مشکلاتی داشته باشد.

علی اکبر مشرفی ادامه می دهد: هم اکنون وزارت صنایع سامانه تجارت  را ایجاد کرده تا کلیه لاستیک هایی که برای نمایندگان کارخانه جات مختلف لاستیک ارسال می شود، از طریق این سامانه توزیع شوند.

کمتر از یک ماه دیگر مشکل توزیع  حل می شود

 به گفته مشرفی تا ۲۰روز آینده کلیه نماینده ها در این سامانه وارد شده و کمتر از یک ماه دیگر  توزیع از طریق سامانه تجارت صورت گرفته و مشکل توزیع حل می شود.

سرپرست گروه صنعتی بارز البته با اشاره به اختلاف شدید قیمت لاستیک در بازار و درب کارخانه می گوید:لاستک با قیمتی که کارخانه ها عرضه می کنند پایین است، ولی با این حال من هنوز خبری از افزایش قیمت لاستیک نشنیده ام.

 او با بیان اینکه در یک ماه گذشته هیچ تغییری در قیمت لاستیک نداشتیم، می گوید:واقعا دلیل گرانی‌هایی که اکنون در بازار لاستیک به راه افتاده است را نمی دانیم.

رشد۲۶ درصدی تولید لاستیک

به گفته مشرفی امسال نسبت به سال گذشته، تولید لاستیک سواری ۲۶ درصد رشد داشته است.

او در این رابطه می گوید: حدس زده می شود که امسال ۲۱ میلیون لاستیک سواری تولید شود، این در حالی است که  مصرف مملکت بیشتر از ۲۰ میلیون نیست.

سرپرست گروه صنعتی بارز انتظارات قیمتی و خرید بی رویه لاستیک را عامل تقاضای بیش از حد و گرانی لاستیک می داند و معتقد است که هیچ تخلفی در عرضه لاستیک صورت نگرفته است.

زیر بار افزایش قیمت دوباره نمی رویم

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در پاسخ به احتمال افزایش قیمت دوباره لاستیک در مهر ماه، می گوید:ظرف دو ماه گذشته ۵۶ درصد و در برخی از لاستیک ها ۶۰درصد افزایش قیمت داشته ایم، لذا فکر نمی کنم که حداقل در دو ماه آینده ،سازمان حمایت از مصرف کننده زیر بار افزایش قیمت برود. 

سینا خسروی می گوید: بعد از افزایش قیمت لاستیک توزیع روان شد و چند برند به توزیع پستی روی آوردند.

راه اندازی سامانه تجارت از مهر ماه

خسروی در خصوص زمان دقیق راه اندازی سامانه تجارت، می گوید: احتمالا از اول مهرماه سیستم فروش به صورت سامانه ای می شود.

او در پاسخ به چرایی عدم شفافیت توزیع لاستیک برخی از کارخانه ها، می گوید:وقتی سامانه تجارت راه اندازی شود، کل برندها مجبور به پیروی از آن می شوند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=55983
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.