اشتغال در صدر مشکلات نابینایان استان

صادق زاده مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به اینکه نابینایان به دلیل محدودیت‌هایی که دارند‌ مشکلات ویژه ای در بحث اشتغال دارند، گفت: در صورت بکارگیری معلولان در واحدهای مختلف، سهم بیمه کارفرما را بهزیستی می پردازد.

خبرنگار: نجمه سعیدی | عصایش را به موزاییک بریل پیاده رو میزد و جلو میرفت، عجله داشت و سعی می کرد، سریع تر قدم بردارد ، از صداها متوجه شده بود که پیاده رو خلوت است ، کسی از پشت سرش فریاد می زد «آقا نرو، آقا، صبر کن» نا خود آگاه ایستاد.

صدا در حالی که خیلی به او نزدیک شده بود، گفت:« آقا داشتی می رفتی توی جوی آب» ، گفت: «از بریل حرکت می کردم» ، صدا گفت:« همین موزاییک ها ی بریل تا لب جو هستند.»

عدم مناسب سازی سطح شهر، تنها یکی از مشکلات معلولان و به خصوص نابینایان جامعه است، البته نابینایان علاوه بر این مشکلات ترددی که بعضا با آن مواجه می شوند، درگیر مشکلات متعدد دیگری هم هستند.

هفته نابینایان بهانه‌ای شد تا به دغدغه‌های این گروه از معلولان، بپردازیم. جنوب به عنوان یک پهنه ی گسترده از استان، تعداد زیادی از معلولان رابا مشکلات نابینایی در خود جای داده است.

بر طبق آمار بهزیستی آمار معلولان با مشکل نابینایی و درجات مختلف به شرح زیر است: شهرستان جیرفت : 517 نفر خفیف ، 150 نفر متوسط،125 نفر شدید و52 نفر خیلی شدید . شهرستان عنبرآباد:125 نفر خفیف، 63 نفر متوسط ،58 نفر شدید و 18 نفر خیلی شدید. شهرستان قلعه گنج: 43 نفر خفیف، 123 نفر متوسط ،169 نفر شدید.شهرستان فاریاب : 54 نفر خفیف، 30 نفر متوسط، 20 نفر شدید، 16 نفر خیلی شدید. شهرستان منوجان : 127 نفرخفیف، 52 نفر متوسط ، 72 نفر شدید و 22 نفر خیلی شدید. شهرستان رودبارجنوب : 222 نفر خفیف،137 نفر متوسط، 139 نفر شدید و 51 نفر خیلی شدید.

طرح غربالگری تنبلی چشم در جنوب در حال اجرا است

رضانژاد رییس بهزیستی شهرستان جیرفت در گفتگویی با کرمان نو  دلایل بروز معلولیت‌های مختلف در شهرستان‌های جنوبی استان را اینچنین برشمرد: بخشی از این آمار، می‌تواند به ازدواج های فامیلی است، زیرا همیشه عوامل ژنتیکی روی معلولیت تاثیر می‌گذارند و 50 درصد معلولیت‌ها به دلیل مشکلات ژنتیکی به وجود می آیند .

وی ادامه داد: معلولیت‌های بینایی هم از این موضوع مستثنا نیستند، از طرفی آمار زیاد جنوب استان مربوط به پراکندگی گسترده منطقه هم می تواند باشد و همچنین ممکن است اقدامات پیشگیرانه مثل غربالگری بینایی هم به موقع انجام نشده باشد.

رضا نژاد گفت: غربالگری‌های بینایی تاثیر چشم‌گیری در کنترل معلولیت‌های بینایی دارد و طرح غربالگری تنبلی چشم یکی از مهم ترین آنها است که 50 درصد مشکلات بینایی را شناسایی می کند.

به گفته رضانژاد به دلیل شیوع کرونا،امسال طرح غربالگری از مرداد در جنوب آغاز شده است، اما در مراکز و با دستگاه انجام می شود. بر اساس آمار بهزیستی حدود 700 هزار نفر در کشور اختلالات بینایی دارند که بسیاری از آنها اگر به موقع تشخیص داده می شدند قابل درمان بودند.

بهترین زمان غربالگری تنبلی چشم زیر 6 سال است

رضانژاد تاکید دارد: اگر بین 3 تا 6 سال تنبلی چشم تشخیص داده شود ، بیشترین تاثیر را در درمان دارد و هر چه سن بیشتر شود احتمال درمان ضعیف تر می شود.

رضانژاد تأکید کرد: این طرح غربالگری هم اکنون در مراکز تحت پوشش بهزیستی انجام می شود و هم چنین برای روستا ها هم دستگاه فرستاده می شود و از طرفی در روستا، هزینه غربالگری را بهزیستی می پردازد.

وی ادامه داد: این طرح در شهرستان جیرفت در ساختمان پزشکان ثامن الائمه انجام شده و هزینه آن در مناطق شهری 8 هزار تومان است.

رضا‌نژاد رییس بهزیستی جیرفت یکی از مشکلات اصلی نابینایان جنوبی را نبود مرکز آموزش های فنی و حرفه ای می داند و می‌گوید: فقدان مراکز آموزش فنی برای معلولان در جنوب، توجه ویژه ای را می طلبد، و هم اکنون هر کس متقاضی دریافت این آموزش ها باشد، باید به مرکز استان مراجعه کند.

وی ادامه داد: به طور کلی نابینایان در بحث اشتغال، مشکلات زیادی دارند و این آموزش‌ها می‌تواند، بسیار کمک کننده باشد، در مشاغل خاصی نابینایان عملکرد بهتری خواهند داشت و از طرفی حاشیه کمتری هم دارند.

حضور بیش از 8 هزار معلول با مشکل نابینایی در استان

صادق زاده مدیر کل بهزیستی استان در مورد آمار معلولان نابینای استان به کرمان نو می گوید: 8266 معلول با مشکل بینایی در استان وجود دارند و این یعنی بیش از یک در صد جمعیت استان، معلولان بینایی هستند.

به گفته صادق زاده، کرمان بیستمین استان از نظر تعداد معلولان بینایی است.

صادق زاده در مورد مشکلات اشتغال معلولان هم گفت: نابینایان به دلیل محدودیت‌هایی که دارند‌ مشکلات ویژه ای در بحث اشتغال دارند.

وی افزود: ممکن است در برخی از ارگان ها تعداد شغل هایی که مناسب نابینایان بیشتر باشد اما این عمومیت ندارد و فرصت های شغلی کمی برای این گروه از معلولان به وجود می آید. اما به طور کلی کارفرماها از پذیرش معلولان کمتر استقبال می‌کنند.

صادق زاده ادامه داد: یک کارفرما حاضر نیست هیچ هزینه ای برای توانمند شدن فرد معلولی که سر کار می آید، بپردازد و از همان روز اول انتظار توانایی کامل را دارد در حالی که در دنیا اینگونه نیست یا خلاها را پر می‌کند و یا او را با همان توانمندی قبول می‌کنند.

صادق زاده تاکید کرد: ما هم اکنون با 20 شرکت و کارخانه تولیدی طرف قرارداد هستیم و به آنها اعلام کردیم که ما نیرو معرفی می کنیم و سهم کارفرما را هم از بیمه می پردازیم و حتی جبران معلولیتش را هم می پردازیم اما باز قبول نمی کنند، نیرو را جذب کنند و این یک ضعف فرهنگی است.

وی ادامه داد: در برخی از موارد کار کرد معلولان در مشاغل از افراد سالم حتی بیشتر هم است.

صادق زاده در مورد نبود آموزش های فنی و حرفه ای در جنوب استان گفت: ما در بهزیستی باید زمینه را برای ارائه این آموزش ها فراهم کنیم و پیگیر راه اندازی این آموزش ها در جنوب استان هستیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=57397
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.