طرح «کرمان جنوبی» به زودی در مجلس مطرح می‌شود

طرح تقسیم استان کرمان و ایجاد استان «کرمان جنوبی» از سوی دکتر اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد به زودی در مجلس شورای اسلامی عنوان می‌شود.

خبرنگار: نجمه سعیدی | بحث تقسیم استان کرمان دوباره داغ شده است، پیشینه تقسیم استان کرمان به قبل از انقلاب بازمی‌گردد و گفتنی است پیش‌ ازاین نیز در سال ۱۳۳۸ موضوع مطالعات تقسیمات کشوری برای شهرستان جیرفت مطرح بود که به سرانجام نرسید.

موافقان این طرح علت این موضوع را ضرورت خدمت‌رسانی مناسب، جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور، گستردگی استان و کاهش فقر و محرومیت می دانستند.

گفتنی است نمایندگان جنوبی استان هم اکنون دوباره پیگیر این موضوع هستند و به زودی طرح تقسیم استان کرمان و ایجاد استان کرمان جنوبی از سوی دکتر اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی مطرح می شود.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد ضمن یادآور شدن این نکته که پیگیری‌های زیادی در این مورد انجام داده است، گفت: به ما اعلام شده است که 35 استان دیگر هم جدیدا درخواست تفکیک استان را مطرح کرده اند، اما استان‌هایی که با جدیت پیگیر تفکیک هستند، استان های کرمان ، سیستان و بلوچستان، فارس و اصفهان هستند.این طرح را در مجلس مطرح می کنیم ولی آنچه از شواهد امر پیدا است، وزارت کشور استقبال چندانی از این موضوع نمی‌کند.

7 شهرستان با وسعت ۳۸۰۰۰ کیلومتر مربع

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد دلایل نیاز به این تفکیک را اینگونه برشمرد: استان کرمان پهناورترین استان کشور و فاصله مرز شمالی تا جنوبی ترین نقطه اش بیش از 800 کیلومتر است و از مرکز استان تا جنوبی ترین نقطه استان، بیش از 500 کیلومتر فاصله است و این بعد فاصله حتی امکان بازدیدهای میدانی مسوولان را کم و امکان خدمات رسانی را نیز کاهش می دهد.

وی ادامه داد : به طور مثال اگر استاندار بخواهد از جنوبی ترین شهرستان بازدید انجام دهد ، باید نزدیک به 1000 کیلومتر را در رفت و آمد طی کند، دقیقا شبیه اینکه از کرمان بخواهد به تهران بیایند و با عنایت به اهمیت و تاثیر بازدیدهای میدانی در پیشرفت، توسعه و همچنین سرکشی به امورات مردم، جنوب کرمان تا حد زیادی از این حق محروم و مغفول می ماند.

وی ادامه داد: از طرفی جنوب کرمان شامل 7 شهرستان و با وسعت ۳۸۰۰۰ کیلومتر مربع است که به تنهایی از چند کشور اروپایی هم وسیع تر است و نزدیک یک میلیون نفر جمعیت دارد که تقریبا منبع درآمدی آنها مشترک و مبتنی بر کشاورزی است و از طرفی فرهنگ و گویش محلی تقریبا مشترکی دارند و این وجوه اشتراک صحه ای بر لزوم این تقسیم است. این نشان می دهد، که این طرح علاوه بر لزوم، قابلیت اجرا هم دارد.

اعظمی گفت: در جنوب استان یک سری از اداره کل ها مستقل هستند و ردیف اعتباری مجزایی دارند اما خیلی از اداراتمان به این شکل نیستند و بودجه ای که در مرکز استان می آید، معمولا تقسیم می شود، وقتی که استان تقسیم شود و کرمان جنوبی ایجاد شود، هدایت کردن این بودجه ای که به این استان اختصاص داده شده، راحت تر و عادلانه تر می شود.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس تاکید کرد: اگر استان کرمان جنوبی به دریا راه پیدا کند و به آب های آزاد دسترسی داشته باشد، این استان جدید با این دسترسی در شرایط بحرانی قطعا می تواند به استان های جنوبی در مدیریت بحران کمک کند.

وی ادامه داد: من امیدوارم که وزارت کشور و تقسیمات کشوری این اجازه را به ما بدهند و همچنین استان هرمزگان هم با ما همکاری کند که به آب های آزاد دسترسی پیدا کنیم، این موضوع در حمل و نقل محصولات کشاورزی جنوب کرمان هم تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت.

دکتر اعظمی خاطر نشان کرد: نمایندگان پیشین من هم در مجلس، همگی پیگیر این طرح بوده اند،من هم با همه توان، پیگیر این طرح هستم و امیدوارم که این امر مهم در دورۀ نمایندگی من اتفاق بیفتد.

قانون تقسیمات کشوری در ایران به سال ۱۳۱۶ برمی‌گردد

این بحث تقسیم استان در بسیاری از استان ها مطرح شده است، جواد ساداتی‌نژاد، نماینده کاشان درباره این موضوع که چرا تا‌کنون اصلاحاتی برای قانون تقسیمات کشوری صورت نگرفته است؟ به همشهری گفته است:قانون تقسیمات کشوری در ایران به سال ۱۳۱۶ برمی‌گردد که 4 رده‌ شامل استان، شهرستان، بخش و دهستان است.

وی ادامه داد: این نظام 4 رده‌ای در تقسیمات کشوری دنیا منسوخ شده است. نظام‌های تقسیمات کشوری عموما 2 رده‌ای شده‌اند تا مردم سریع‌تر به مرکز دسترسی پیدا کرده و مسائل‌شان را حل و فصل ‌کنند؛ به همین دلیل است که باید به‌دنبال حذف اتلاف وقت، از دست دادن سرمایه‌گذاران و افزایش بهره‌وری برای کاهش فسادها‌ی اداری و تسهیل امور مردم باشیم.

ساداتی نژاد افزود: قانون تقسیمات کشوری اصلاحاتی داشته، اما پایه آن همان قانون اولی است که در سال 1316به‌وجود آمد. از قانون برنامه دوم توسعه تا الان قرار است دولت‌ها لایحه اصلاح آن را تحویل مجلس بدهند، اما امسال برنامه ششم هم به پایان می‌رسد و هنوز شاهد این اتفاق نیستیم.

وی گفت: البته در دولت دهم برای رفع این مسئله کاری انجام شد که به‌سامان نرسید؛ ایجاد فرمانداری ویژه برای شهرستان‌های دارای ظرفیت و بزرگ که فرماندار صاحب اختیاراتی باشد و درگیری رده استانی را شاهد نباشیم، اما همین فرمانداران ویژه هم فقط در حد معاون استاندار ماندند؛ به همین دلیل طرح تعیین اختیارات فرماندار‌ی‌های ویژه را به مجلس ارائه کرده‌ایم که اعلام وصول هم شده است.

حال بعد از مطرح شدن طرح تقسیم استان کرمان در مجلس باید منتظر باشیم که آیا این بار این پافشاری های نمایندگان نتیجه بخش خواهد شد یا نه؟ و از بین استان های مطرح شده کدام استان ها تقسیم می شود؟

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=57504
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.