اجرای ناقص طرح حذف دفترچه‌های تأمین اجتماعی| کاغذبازی ادامه دارد

اجرای طرح حذف دفترچه‌های کاغذی هرچند طرح بزرگی از سوی سازمان تأمین اجتماعی است اما آماده نبودن زیرساخت لازم باعث دوباره‌کاری و سردرگمی بیمه‌شدگان شده است.

طرح نسخه نویسی الکترونیک و خداحافظی با دفترچه‌های کاغذی که سازمان تأمین اجتماعی از اول اسفند ماه آن را اجرا کرد گام مؤثری در روزهای کرونایی و از سویی کاهش میزان مصرف کاغذ و حتی مدت زمان پذیرش بیماران به شمار می‌رود.

اما انگار آماده نبودن صددرصدی زیرساخت‌ها باعث شده این طرح هنوز آن طور که باید و شاید اجرایی نشود و همچنان کاغذ بازی در مطب ها ادامه داشته باشد.

آن طور که مشخص است در مراکز دولتی متصل به دانشگاه علوم پزشکی تا حد زیادی حذف دفترچه و صدور نسخه الکترونیک اجرایی می شود اما مشکل اصلی در آزمایشگاه ها و مطب‌های خصوصی است.

موضوعی که یکی از مخاطبان کرمان‌نو نیز از آن گلایه دارد: «در مراجعه به یک مطب خصوصی به دلیل عدم امکان صدور نسخه الکترونیکی بعد از معالجه برای تهیه دارو پزشک روی سربرگ خود ۳ نسخه با تمامی اطلاعات هویتی بیمار نوشت که یکی برای خود پزشک یکی برای بیمار و یکی برای مدیریت درمان است». آن طور که این مخاطب می‌گوید حذف دفترچه نه تنها اثر مثبت نداشته بلکه باعث تولید کاغذ اضافی هم شده است.

اما سوال اینجاست آیا همه اقدامات لازم قبل اجرای این طرح انجام شده است؟

دکتر حمیدرضا متولی‌زاده رئیس دفتر اسناد پزشکی کرمان می‌گوید در اجرای این طرح باید دقت بیشتری می‌شد: «معتقدیم این طرح شاید باید با تامل و احتیاط بیشتری انجام می‌شد اما سر جمع کشور به این نتیجه رسید که باید اجرایی شود».

او ادامه داد: «مراکز دانشگاهی در چند ماه اخیر وارد کار شده‌اند اما هنوز تا حدودی بدنه اجرایی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در این قصه به طور کامل آگاهی پیدا نکرده است».

او از احتمال وجود مشکل و ناهماهنگی در برخی نقاط مثل روستاها و بعضی مراکز وابسته با دانشگاه علوم پزشکی یاد کرد و گفت که تلاش ما این است که از راه های مختلف مشکلات را حل کنیم.

راهکاری که رئیس دفتر اسناد پزشکی کرمان از آن یاد می‌کند همان کاری است که در حال حاضر انجام می‌شود و مورد انتقاد است: «راهکار موقتی که در حال حاضر در نظر گرفته شده این است که اگر جایی هنوز شرایط لازم برای تولید نسخه الکترونیک را ندارد، اگر بیمه شده دفترچه نداشت روی سر برگ خود پزشک اطلاعات بیمار نوشته شود و بیمار برگشت داده نشود. اگر پزشک قرارداد داشته باشد که با همان نسخه ویزیت را دریافت می‌کند و بیمار نیز می‌تواند با همان نسخه داروی خود را دریافت کند.»

کاغذ بازی ادامه دارد

او ابراز امیدواری کرد تا اوایل اردیبهشت سال آینده نیاز به همین نسخه کاغذی هم نباشد اما تا زمانی که به طور کامل موانع رفع نشود و زیرساخت محیا نباشد این روش ادامه دارد.

رئیس دفتر اسناد پزشکی کرمان می‌گوید: «زیرساخت سازمان تامین اجتماعی برای نسخه الکترونیک یک زیرساخت کشوری بوده و به دست استان نیست و در کرمان از چند سال قبل این کار آغاز شده است».

اما موضوع دیگری که برخی آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها به مراجعه کنندگان می‌گویند متصل نبودن به سامانه نسخه الکترونیک است. رئیس دفتر اسناد پزشکی کرمان می‌گوید کسی نمی‌تواند مدعی متصل نبودن به سامانه شود: «این سامانه مبتنی بر وب بوده و افراد با یک ثبت نام می‌توانند از آن استفاده کند؛ که داروخانه و آزمایشگاه ها همه دسترسی دارند».

او گفت که دانشگاه علوم پزشکی نیز به همه ابلاغ کرده و به دنبال این هستیم که هیچ بیمه شده‌ای در هیچ کجای استان از نبود بیمه مشکل نداشته باشد.

بحث الکترونیک شدن حوزه سلامت طبق قانون در برنامه پنجم و ششم سلامت بر عهده دولت قرار داده شده است. این موضوع در دولت قبل عملیاتی نشد تا این دولت که به تدریج به نقطه فعلی رسید

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=66016
1 نظر
  1. […] اجرای ناقص طرح حذف دفترچه‌های تأمین اجتماعی| کاغذبازی … […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.